Poëzie hardop

Poëzie hardopIn dit boek ontdekken volwassenen en kinderen samen wat poëzie zo bijzonder maakt!

Hans en Monique Hagen schreven in hun rol als Kinderboekenambassadeur 35 columns over poëzie in Het Parool. Deze columns zijn gebundeld in dit boek.

In de bundel zijn maar liefst 95 gedichten opgenomen, van wel 65 verschillende dichters. Met illustraties van Maartje Kuiper en heel veel doe-het-zelf-tips voor thuis en op school!

Van 2017 t/m 2019 waren Hans en Monique Hagen onze Kinderboekenambassadeurs. In die twee jaar hebben zij zich ongelooflijk hard ingezet om het lezen in Nederland te promoten. Zij deden dit vooral door ouders te betrekken bij het lezen én door het promoten van poëzie. Deze twee speerpunten leidden tot inspirerende columns in Het Parool. In deze columns schreven zij over allerlei gezichten van poëzie. Hoe verrassend poëzie kan zijn; hoe knap het is om in weinig woorden veel te zeggen; hoe grappig gedichten kunnen zijn; hoeveel verschillende soorten gedichten er zijn; over hoe wijs je kunt worden van poëzie… maar vooral: hoe ontzettend léuk het kan zijn om poëzie te lezen. Het liefst hardop, want dan kan iedereen ervan meegenieten.

Ook al lees je zelf regelmatig poëzie, de kijk van Hans en Monique Hagen op gedichten en poëzie brengt deze (waarschijnlijk) nog meer tot leven en hun enthousiasme werkt enorm aanstekelijk. Het is zo geweldig hoe ze gedichten van diverse dichters hebben gecombineerd en daarnaast hebben gekoppeld aan allerlei levenservaringen. Zo associëren ze het woord ‘koffer’ met Airbnb-toeristen om vervolgens de link te leggen met vluchtelingen die slepen met ‘koffers vol verdriet’. Daarbij citeren ze een gedicht van henzelf en van Sjoerd Kuyper (blz. 51 t/m 54). Je moet er maar op komen! En laat dat nu net zijn wat een gedicht een gedicht maakt…

Je moet wel de eerste zijn die zoiets bedenkt. (blz. 34)

Deze bundel is prachtig vormgegeven en barst werkelijk bijna uit elkaar van de creativiteit. Daarnaast zit hij ook nog boordevol humor. Het is daardoor dus ook een ontzettend vermakelijk boek om te lezen. Maar het is ook een prachtige manier om heel veel verschillende gedichten en dichters te leren kennen. Maar het allerfijnste is dat Hans en Monique Hagen ook nog heel veel tips geven om zelf met poëzie aan de slag te gaan. Deze bundel is dan ook echt een geweldige inspiratiebron voor leerkrachten en ouders. De tips en ideeën die ze geven, hebben ze ook nog eens heel handig op een rijtje gezet aan het einde van het boek.

‘Lees elke dag een gedicht. Dat maakt je poëzitief.’ – dat is het motto van de schrijvers en met deze bundel moet dat geen probleem meer zijn.

er zijn gedichten voor elke dag, om bij weg te dromen of om door verrast te worden. (blz. 99)

Met deze bundel kun je dus al 95 dagen vooruit, al zul je merken dat als je dit boek eenmaal begint te lezen, je waarschijnlijk wel méér dan één gedicht per dag wilt lezen! Plint gaf ook al een boek uit met deze titel – Eén gedicht is nooit genoeg. Voor dit boek geldt echter ook: één column is niet genoeg! Wat een ontzettend fijne, inspirerende en vooral lezenswaardige bundel!

Iedereen heeft het druk, maar we hebben allemaal heus wel één minuut per dag over. Gebruik die ene minuut om een gedicht te lezen. Elke dag! Je leven wordt er mooier van.
(blz. 120)

Bij dit boek hoort slechts één tip van mij: koop dit boek en gebruik het in de klas!!

Alle tips van Hans en Monique Hagen om zelf met poëzie aan de slag te gaan vind je op een rijtje op blz. 123 t/m 125. Ook vind je een volledige auteurslijst van de gedichten uit de bundel achterin het boek.

Tips voor goede dichtbundels en bloemlezingen vind je trouwens op de Poëzie Tiplijst, op de website van de Kinderboekenambassadeur. Ook op de website van Hans Hagen vind je nog véél meer handige lestips en verwijzingen om met poëzie aan de slag te gaan.

Dichter in de klas

Wil je nóg meer inspiratie, nodig dan Hans of Monique Hagen uit in je klas of voor een presentatie aan je team. Via De Schrijverscentrale kun je ze boeken (Hans Hagen / Monique Hagen) en neem van mij aan: dat is echt de moeite waard. Beide laten zien hoe makkelijk en vooral leuk het is om met poëzie aan de slag te gaan. Poëzie is niet ‘eng’ of ontoegankelijk – integendeel! Na een lezing van hen heb je écht zin om meteen met poëzie aan de slag te gaan!

Em. Querido’s Uitgeverij, 2019

Poëzie hardop

Onderwerpen: 2019, Columns, Dichters, Gedichten, Poëzie