Ronja de roversdochter

Ronja de RoversdochterRonja groeit op in een roversfamilie. Hun burcht staat in een bos vol gevaarlijke aardmannen en vogelheksen. De burcht ligt aan een diepe kloof, met aan de andere kant de burcht van een rivaliserende roversfamilie. Op een dag ontmoet Ronja Birk – de zoon van de andere roversfamilie. In tegenstelling tot hun vaders raken zij bevriend en verklaren zich zelfs broer en zus. Omdat hun families dan niets meer met hen te maken willen hebben, vluchten ze weg – het bos in. Ze beleven een heerlijke zomer, maar het leven in het bos is niet zonder gevaren… En hoe moeten ze de winter overleven?

Dit klassieke verhaal uit oorspronkelijk 1982 heeft alle ingrediënten voor een prachtig kinderboek. Het boek is afwisselend spannend, fantasievol en ontroerend. Astrid Lindgren weet als geen ander een wereld te creëren vol mystieke wezens, mooie natuur en spannende gebeurtenissen. Welk kind droomt er niet van om te leven in de natuur, in volledige vrijheid?

De liefde van Ronja en Birk voor elkaar weet uiteindelijk de roversfamilies tot elkaar te brengen, wat in dit verhaal totaal niet zoetsappig of clichématig verteld wordt. Ook is het mooi om te zien dat de kinderen over hun vooroordelen heen durven te stappen, zonder dat dit al te nadrukkelijk naar voren komt in het verhaal. Al met al dus een prachtig boek, dat voor zowel jongens als meisjes geschikt is.

Een prachtig voorleesboek! Aansluitend zou je ook nog de film kunnen kijken, die weliswaar wat verouderd is (en dus zonder moderne special effects), maar net zo de moeite waard is als het boek. De mooie Zweedse natuur komt hier goed in naar voren. Je kunt je goed voorstellen dat er écht aardmannen en vogelheksen zouden leven! De film is daarom ook erg geschikt om te bekijken in een les over Zweden of Scandinavië.

Mocht je geen tijd hebben om het hele boek voor te lezen, dan kun je natuurlijk ook het boek presenteren. Het volgende fragment geeft een goed beeld van het verhaal.

… in de dagen (…) ze lachte stilletjes. (blz. 24 t/m 30)

Geef een boek cadeau

Vanaf 9 februari 2018 ligt dit prachtige boek (tijdelijk: op=op) voor slechts EUR 2,- in de boekhandel. Het boek is namelijk het actieboek 2018 van de campagne Geef een boek cadeau.

Waarom? Omdat ook boekhandels lezen willen stimuleren en kinderen en ouders die weinig geld hebben op deze manier de mogelijkheid willen geven om goede boeken in huis te halen. Elk jaar wordt er dus een kwaliteitsboek (vaak een klassieker) geselecteerd. Meer informatie vind je op de bijbehorende website. En wat ook fantastisch is: de oorspronkelijke, sprookjesachtige cover is (in tegenstelling tot voorgaande jaren) behouden gebleven!

Uitgeverij Ploegsma, 2011

Genre: Sprookjes / fantasie
Tags: 2011, Boekverfilming, Klassieker, Natuur, Rovers, Ruzie, Scandinavië, Sprookjesfiguren, Tip van Liam, Voorleestopper, Zweden