Schat onder de stad

Schat onder de stadDaans vader is archeoloog en zit onder de grond bij de graafwerkzaamheden van de metro in Amsterdam. Hij is daar op zoek naar aanwijzingen voor de schat van de Suikerkoning, een 18e-eeuwse suikerbakker. Daans vader heeft nog maar een paar dagen om de schat te vinden, voordat de bouw onherroepelijk verder gaat. Zijn assistente Ania heeft net iets belangrijks ontdekt… maar Daan vindt haar bij thuiskomst naast een keukentrapje op de grond. Dood. Is het wel een ongeluk, zoals iedereen denkt? Of is zij vermoord door iemand die de schat ook wil vinden? Daan gaat op onderzoek uit, maar zij blijkt inderdaad niet de enige…

Een moord in Amsterdam, inclusief achtervolgingen door de binnenstad – dit is een onvervalst, spannend detectiveverhaal! Baantjer voor kinderen! Het verhaal zit vol vaart en doet heel realistisch aan door alle verwijzingen naar de werkelijkheid (binnenstad van Amsterdam, werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn). Daarnaast is het juist heel geheimzinnig, vol verborgen aanwijzingen en geheime schatten.

Het karakter van hoofdpersoon Daan is goed uitgewerkt: een meisje dat heel stoer en zelfstandig is, maar zich tegelijkertijd heel eenzaam voelt vanwege een vader die alleen maar aan het werk is en een moeder die ‘zichzelf aan het heruitvinden is’ in verre oorden. Dan wordt ze ook nog eens verliefd op een jongen die anders blijkt te zijn dan ze dacht… Verwarring alom! Deze persoonlijke kant van het verhaal zorgt voor diepgang, maar bepaalt ook voor een groot gedeelte de doelgroep van dit boek: meiden in de beginnende puberleeftijd. Jammer voor de jongens, want deze detective is echt de moeite waard!

Leuk om eens een echt spannend verhaal voor meiden te kunnen promoten in de klas! Het eerste hoofdstuk voorlezen is voldoende!

HET PAROOL (…) ook geen grapje. (blz. 6 t/m 10)

Uitgeverij Leopold, 2013