Schimmen uit de vergeetput

Schimmen uit de vergeetputIn deze verzamelbundel, met daarin de boeken Het infernaatKadavergedaver en Duistere middeleeuwers beland je in de meest gestoorde situaties.

Een internaat waar kinderen geterroriseerd worden door enge paters, een klein dorpje dat dankzij een verschrikkelijk onweer één van de meest gedenkwaardige dagen uit zijn geschiedenis beleeft en duistere wezens die een uitweg zoeken uit de vergeetput waarin ze vastzitten. Een griezelig grappige combinatie.

Dat je hier een Vlaams boek in handen hebt, wordt op de eerste bladzijde al duidelijk: in de eerste regel staat zo’n hartgrondige vloek dat een Nederlandse redacteur deze er direct uit zou hebben gehaald. De Vlamingen zijn duidelijk wat minder streng, al is het in het boek Kadavergedaver mooi opgelost door gewoon te schrijven: “Joris vloekt dat het klettert.” (blz. 184). Maar vooral in het eerste boek, Het infernaat, vliegen de lelijke woorden je regelmatig om de oren. Dit komt ook doordat een van de hoofdpersonen een soort rare afwijking heeft, waardoor ze veel van wat ze zegt, spelt en dan niet met het alfa-beta alfabet, maar met scheldwoorden. STOP wordt dan dus: Schurftlijder! Theezak! Onbenul! Platkop! (blz. 101). Het maakt het verhaal eigenlijk ook wel grappig, maar ja… het is wel een beetje lastig voorlezen in de klas.

Dat is jammer, want dit is nou wel een goed voorbeeld van een boek dat behalve griezelig ook erg grappig is. Vooral het eerste verhaal – waarin een meisje door haar ouders naar een eng internaat wordt gebracht – blinkt uit in afwisseling: van behoorlijk griezelig, naar vies-griezelig-grappig gaat het verhaal vervolgens weer over op supergriezelig en eng om tenslotte heel verrassend te eindigen, waardoor alle spanning die was opgebouwd, in één klap weer wordt weggevaagd. Maar ook de andere twee verhalen zijn een mooie mix van griezelig en grappig. Hoewel, de balans slaat vooral door naar grappig. Het laatste verhaal – Duistere middeleeuwers – is soms zelfs zo flauw dat het echt helemaal niet meer spannend is. Hierin valt een meisje in een diepe put en komt terecht tussen mensen en wezens die al in de Middeleeuwen leefden en voort zijn blijven bestaan door de magie van een kluizenaar. Samen gaan ze op zoek naar een manier om weer uit deze ‘vergeetput’ te komen.

Kadavergedaver doet nog het meeste denken aan een Halloween-versie van Home Alone: twee kinderen zijn alleen thuis (oké, met een oma die ze een slaappil hebben gegeven) als ze worden overvallen door twee inbrekers. De inbraak verloopt echter niet volgens plan… en dat komt vooral door een stel skeletten dat op zoek is naar een (tevens overleden) familielid. Dat klinkt misschien luguber, maar door de manier waarop het verteld wordt, is dat het eigenlijk niet. Alleen de eerste bladzijden houden nog even de schijn op van een spannend verhaal.

Het is hoe dan ook een boek dat opvalt binnen het griezelgenre. Vol gekke wezentjes (als je goed kijkt, zie je er eentje op de cover staan!), mondige kinderen en rare volwassenen, maar vooral vol – ze zeggen het op de achterflap zelf al – gestoorde situaties. De verhalen zijn heel vermakelijk en al zal het Vlaamse taalgebruik voor Nederlandse kinderen soms wat gek klinken, ze lezen heel vlot. Niet iedereen zal van deze humor houden, maar liefhebbers zullen af en toe moeten schateren van het lachen. Laat je verrassen!

Juist omdat dit boek zo anders is dan andere boeken in het griezelgenre, is het een boek om te promoten!

Een goed fragment om duidelijk te maken wat voor humor er in het verhaal voorkomt is het volgende. Het komt uit het verhaal Het infernaat en is een beetje geheimzinnig, maar vooral erg vies-griezelig-grappig.

Het wordt een (…) hij zeker niet. (blz. 40 t/m 46) (H.3)

Mocht je nog tijd over hebben, lees dan echter ook nog het volgende fragment voor: daarin wordt duidelijk dat het verhaal niet alleen grappig is, maar ook spannend!

Ik weet niet (…) hieruit nog redden. (blz. 100 t/m 104) (H.7)

Mocht je niet deze verzamelbundel, maar de losse boeken voorhanden hebben, dan staan hieronder nog fragmenten om de andere boeken te promoten. De bladzijdenummers kloppen dan natuurlijk niet; daarom heb ik ook de hoofdstuknummers erachter gezet, zodat je de fragmenten zelf kunt opzoeken.

Kadavergedaver

In café Plezante (…) weer naar buiten. (blz. 149 t/m 152) (H.5)

Duistere middeleeuwers

Het volgende fragment begint als Griet (hoofdpersoon van het verhaal) net in de put is gevallen en bang is te pletter te slaan.

Toen gebeurde het (…) in zijn mond. (blz. 248 t/m 252)

Fantasiewezens

Mocht je nog ideeën nodig hebben voor rare en griezelige fantasiewezens, dan kun je ze in dit boek vinden! Inclusief illustraties!

Zo zijn daar: de krabbedokus (blz. 54), de lookeendjes (blz. 58), pappenheimers (blz. 70), de wallebak (blz. 85), voltairtjes (blz. 265), Kwal de Kwelgeest (blz. 274), een zeskoppige draak (blz. 287) en een bobijn (blz. 327).

Een leuke manier om kinderen te inspireren zelf ook een fantasiewezentje te laten bedenken!

Uitgeverij Van Halewyck, 2016

Schimmen uit de vergeetput bol.com