Sleedoorn 2 – Het teken van de Zwarte Dood

Sleedoorn 2 - Het teken van de Zwarte DoodLonden, 1665. Apothekersleerling Christopher heeft de apotheek van zijn meester Sleedoorn geërfd, maar kan niet veel doen. De pest waart rond in de stad. De ziekte maakt veel slachtoffers en de mensen zijn vervuld van angst. Een mysterieuze profeet voorspelt telkens wie de volgende is die zal sterven aan de Zwarte Dood. Alle rijke mensen, en dus ook alle apothekers, zijn gevlucht. Dan duikt de onbekende apotheker Galenus op met een geneesmiddel dat echt lijkt te werken. Christopher raakt er direct bij betrokken als de apotheek van Sleedoorn uitgekozen wordt als werkruimte om het medicijn te bereiden.

Wanneer iemand probeert Galenus te vermoorden, gaan Christopher en zijn trouwe vriend Tom op onderzoek uit. Ze zetten hun levens op het spel om achter het geheim van de mysterieuze profeet te komen. Maar de Zwarte Dood ligt daarbij continu op de loer…

Vertaald door Maria Postema.

Vervolg op: De Sleutel van Sleedoorn. Er is ook reeds een derde deel verschenen: De vloek van de moordenaar.

Na het lezen van het razendspannende, maar ook behoorlijk gruwelijke deel 1 kun je je afvragen of dit wel een serie is voor kinderen op de basisschool. Bij het lezen van deel 2 is die twijfel echter weg: ja, dit boek zeker! Hoewel dit deel nog vele malen spannender is en ook nog steeds vrij heftig (dood, vechtpartijen), is het minder gruwelijk en ingewikkeld en daardoor goed te doen voor kinderen in groep 8. Maar… een waarschuwing is wel op zijn plaats: als je eenmaal begint te lezen in dit boek, kun je het eigenlijk niet meer wegleggen. Dat wordt dus lastig met een kwartiertje vrij lezen in de klas!

Waar het eerste boek best ingewikkeld was, met allerlei termen die voor basisschoolkinderen onbekend zijn, zullen kinderen zich dit verhaal beter kunnen voorstellen: in Londen heerst de Zwarte Dood – de pest – en iedereen is bang om dood te gaan. Het enige wat (voor niet-gelovige kinderen) wellicht nog wat uitleg behoeft, is wat een profeet is. Want zodra dat duidelijk is, zullen de lezers ook snappen dat er iets mysterieus aan de hand is: hoe kan iemand voorspellen wie er dood gaat aan de pest?

Christopher is slim genoeg om te begrijpen dat daar iets achter steekt en hij gaat dan ook samen met zijn vriend Tom op onderzoek uit. Tegelijkertijd speurt hij ook naar ‘de schat van Sleedoorn’: een schat die zijn vermoorde meester Benedict Sleedoorn voor hem heeft achtergelaten in de apotheek. Om de schat te vinden, moet hij – net als in deel 1 – geheime codes ontcijferen en flink op speurtocht. Dit boek zet ook de hersenen van de lezer flink in werking, want je wilt er natuurlijk net als Christopher achterkomen wat er allemaal aan de hand is. Sands weet dit tot het einde toe spannend te houden. En hóe!! Bij dit boek zou je het liefst zes bladzijden tegelijk willen lezen! Zo’n spannende detective als dit zie je niet veel voor kinderen! Hoe gaat dit aflopen?!

Om dit boek te begrijpen, hoef je het eerste deel niet gelezen te hebben. Af en toe wordt er terugverwezen naar wat er in het eerste deel gebeurde en – heel knap – dit is voldoende om dit verhaal prima te kunnen volgen en tegelijkertijd totaal niet storend als je het eerste deel wél gelezen hebt. De schrijfwijze van het boek is heel vlot en regelmatig doorspekt met humor, maar kinderen hebben wel een goede woordenschat nodig om het verhaal goed te kunnen begrijpen. Behalve ongelooflijk spannend, is het verhaal ook heel leerzaam: je leert veel over de ziekte de pest en over het leven en de tijdgeest van de 17e eeuw. Voor aanstaande havo- en vwo-leerlingen in je klas die wel houden van een spannend geschiedenisverhaal, is dit een fantastisch boek om hun speurdersinstinct mee te ontwikkelen! Maar… heb wel een beetje mededogen als ze hun boek moeten opruimen. Dat zal lastig zijn…

Uitvindingen

Het voorwoord en het eerste hoofdstuk vormen een mooie introductie voor dit boek! Hiervan worden de kinderen vast nieuwsgierig! Onderstaand fragment bevat veel humor en is lekker spectaculair. Bovendien is het erg leuk om voor te lezen in een project of les over uitvindingen. Christopher heeft een Huis-Uitroker uitgevonden, waarmee hij de pest wil bestrijden. Dat laatste wordt niet in het fragment verteld; dit is iets wat je na het voorlezen van het fragment zelf kunt vertellen of kunt uitleggen door het fragment hieronder ook nog voor te lezen. Vervolgens kun je de samenvatting van het boek voorlezen om te vertellen waar de rest van het boek over gaat.

Ik zal je (…) zei de stem. (blz. 7 t/m 12)

Geschiedenis: de pest

Om de klas verder iets te vertellen over de pest kun je het volgende fragment voorlezen:

Ik maakte me (…) gevaarlijk dat is.’ (blz. 17 t/m 20)

In bovenstaand fragment staat tevens het meest ingewikkelde citaat uit het boek:

Als er echt een profeet rondloopt, is dat een angstaanjagend teken dat andere werelden hun aandacht weer op onze stad hebben gericht. (blz. 19/20)

Een goede aanleiding om met de klas te bespreken wat een profeet is en waarom dit een angstaanjagend teken zou kunnen zijn. Welke andere werelden worden hier bedoeld? Vergeet niet dat dit verhaal zich afspeelt in een tijd waarin (bijna) iedereen in God geloofde. Zie ook blz. 428, waar Kevin Sands historische achtergrondinformatie geeft over dit verhaal.
Tegelijkertijd is deze uitspraak ook nog anders op te vatten: het feit dat er hogere machten aan het werk zouden zijn, trekt gevaarlijke mensen aan – hier wordt verwezen naar deel 1 van de serie: de wens om meer macht te verkrijgen (door iets bovenaards), zorgde ervoor dat mensen erg criminele dingen gingen doen.

Als je dit hebt uitgelegd aan de klas, is de rest van het verhaal ook meteen duidelijker!

Tenslotte zou ik afsluiten met dit fragment, waarin wordt beschreven hoe de profeet eruit ziet. Het fragment geeft goed de dreiging uit het boek weer – een goede voorbereiding op wat komen gaat – en je kunt naar aanleiding van dit fragment ook nog even aan de klas laten zien hoe de pestmeesters eruit zagen. Dit verhaal speelt zich in Engeland af, waar deze kleding niet gebruikelijk was, maar op het vasteland zag men er wel zo uit. Google ook maar eens op ‘pestmasker’.

Iedereen draaide zich (…) tegen het kwaad. (blz. 93 t/m 95)

Onderzoek & wetenschap

Waar dit boek ook voor een groot gedeelte over gaat, is het onderzoek naar een remedie voor de pest. Apothekers waren in dit tijd continu bezig met het zoeken naar een medicijn tegen de pest. Achterin het boek (blz. 428) is te lezen dat pas in 1676 Antoni van Leeuwenhoek ontdekte dat bacteriën de veroorzaker waren… maar daar had in de tijd van dit boek nog nooit iemand van gehoord.

De sleutel van Sleedoorn  De vloek van de moordenaar

Uitgeverij Gottmer, 2017

Sleedoorn 2 bol.com

Genre: Detective, Historisch verhaal
Series: Sleedoorn | Onderwerpen: 2017, Apothekers, Geheimschrift, Gezondheid, Kinderboekenweek 2020, Londen, Medicijnen, Mysterie, Onderzoek & wetenschap, Pest, Serie, Tijd van regenten en vorsten, Tip van Emma, Tip van Sem, Tip van Tess, Uitvindingen & machines, VK & Ierland