SOS Fabelwezens

SOS FabelwezensOp een ochtend wordt Kat wakker met een vreemd teken op haar arm. Ineens verandert alles: de postbode is een centaur en er loopt een elf rond in de supermarkt. Kat ontdekt dat ze een Hex is: iemand die fabelwezens kan zien. Ze wordt ingelijfd bij de BOF, een geheime overheidsorganisatie die ervoor zorgt dat fabelwezens verborgen blijven.

Wanneer er drie elfen op geheimzinnige wijze worden ontvoerd, gaat de BOF op onderzoek uit. Maar met ieder spoor wordt het mysterie groter…

Eerste deel in de serie Hex en co.

Houd je van fantasy-boeken? Ga hier dan maar eens lekker voor zitten. Het is 343 pagina’s lang genieten van humor, spanning en magie in dit originele verhaal over fabelwezens in onze eigen wereld. Want verrassend genoeg speelt dit verhaal zich in Nederland af. Hoewel de in het boek genoemde plaatsnamen Boddinge, Kwill en Porrit écht niet in ons land voorkomen, rijden hoofdpersoon Kat en haar ‘co’ wel met een busje naar Amsterdam en Rotterdam! En denk je dat dát bevreemdend werkt… dan heeft schrijfster Esther van Lieshout nog wel een paar verrassingen voor je in petto.

Van Lieshout weet vanaf de eerste bladzijden de aandacht van de lezer te vangen én vast te houden, ondanks het feit dat de spanning in het boek vrij langzaam wordt opgebouwd. In eerste instantie moet het verhaal het vooral hebben van mysterie en geheimzinnigheid. Kat ziet plotseling overal fabelwezens en blijkt dan opvolger te zijn van haar oudoom Alastar Penroos als Hex en erft daarmee meteen zijn landhuis, inclusief huishouding. Hoewel… huishouding… Dat is althans wat ze de vader van Kat willen laten geloven: hij mag namelijk op geen enkele wijze iets te weten komen over de BOF: de Bewakings- en Opsporingsdienst Fabelwezens. En de huishouding bestaat uit niets anders dan fabelwezens, die allen in dienst zijn van de BOF. De ‘co’ van Kat de Hex dus.

SOS Fabelwezens illustratie

©2017, Lannoo, Marieke Nelissen uit SOS Fabelwezens

Zodra Kat echt wordt ingelijfd bij de BOF, loopt de spanning in het verhaal flink op. Kat krijgt ineens te maken met gevaarlijke fabelwezens en magische krachten. Tijdens nachtelijke avonturen worstelt ze met ‘Takkenwijven’, breekt ze in bij het Ministerie van Algemene Zaken (dat eigenlijk het Geheim Magisch Archief blijkt te zijn) en ziet ze hoe iedereen om haar heen wordt Verblind door vampieren. Tegelijkertijd mag de vader van Kat nog steeds niets weten, wat tot zowel spannende als grappige taferelen leidt.

Wat het verhaal ook boeiend maakt, is dat Kat – afgezien van het feit dat ze een Hex is – een heel normale en nuchtere tiener is. Daardoor krijgt het verhaal geen sprookjesachtige sfeer, maar doet het juist heel eigentijds aan. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat het verhaal geplaatst is in een moderne wereld met wifi, laptops en computervirussen. Toch weet dit boek de fantasie zeker te prikkelen. Niet voor niets wordt op de achterflap de vraag gesteld: ‘Wat als elfen, faunen en centauren echt bestonden?’.

Naar het einde toe komt er steeds meer spanning en actie in het verhaal, maar verschijnen er ook wat onwaarschijnlijke details. Zo bestuurt Kat zelf de auto van haar vader naar de andere kant van het land, waar ze een hoge stompe rotspunt beklimmen (in Nederland?). Gelukkig komt Van Lieshout in hetzelfde stuk met intrigerende details, die het verhaal steeds meer veranderen in een spannende detective. Het spoort de lezer aan om te blijven lezen tot aan het verrassende slot, waaruit overduidelijk blijkt dat het avontuur van Hex en co. nog maar net begonnen is…

Goede lezers zullen smullen van dit heerlijke, originele leesboek, dat er ook nog eens heel aantrekkelijk uitziet door de mooie cover van Marieke Nelissen. Ook ín het boek staan flink wat illustraties! (Wel jammer dat ze niet in kleur zijn, want de kwaliteiten van Marieke Nelissen komen in kleur – letterlijk – beter uit de verf.) Voor kinderen die wat minder vloeiend lezen, is het boek waarschijnlijk een iets te zware kluif. Gelukkig is dit boek door de vele dialogen, humor en spanning een erg leuk voorleesboek. Liefhebbers van dit genre zullen in ieder geval reikhalzend uitkijken naar het volgende deel. Hex en co. is een serie waar je zeker een plekje voor moet inruimen in je schoolbibliotheek!

Tussen alle rationale vakken op school is het helemaal niet zo’n gek idee om een fantasieverhaal als voorleesboek te kiezen. Dit verhaal spreekt door de nuchtere en humoristische toon waarschijnlijk veel kinderen aan en is voor zowel jongens als meisjes een aanrader.

Wil je het boek promoten, dan kun je onderstaand fragment voorlezen. Het is erg grappig en maakt heel nieuwsgierig naar de rest van het boek!

Kat droomde dat (…) in een elf? (blz. 19 t/m 25)

Mythen, sagen en legenden

Hoewel dit boek geen volksverhaal is, past het toch in een project over mythen, sagen, legenden en andere volksverhalen. Het verhaal staat namelijk bol van de fabelwezens. Fabelwezens, die gek genoeg niet in fabels voorkomen, maar wel in mythes, sagen en legenden. Zo lees je o.a. over trollen, elfen, centauren, faunen, griffioenen en feeën. Een leuke link van de oude verhalen naar de moderne tijd! En ook erg leuk om na te denken over de vraag: stel je voor dat al die fabelwezens écht zijn en inderdaad onder ons leven… De verhalen komen toch érgens vandaan…?

Wil je je kennis over fabelwezens een beetje opvijzelen voordat je over dit boek vertelt, of uit dit boek voorleest, kijk dan eens in het boek Fabeldieren. Niet alle fabelwezens uit dit verhaal komen erin voor, maar over de centaur, de trol en de griffioen zijn interessante weetjes te vinden.

Fabeldieren

Uitgeverij Lannoo, 2017

SOS Fabelwezens bol.com