Steve Jobs: waanzinnig goed

Steve Jobs waanzinnig goedDe grafische biografie van Steve Jobs

Hij begon Apple in de garage van zijn ouders en het werd het duurste bedrijf ter wereld. Hij bedacht de iPod en de iPhone, coole producten die we niet meer kunnen missen. Hij stond aan de basis van bekroonde films als Toy Story en Finding Nemo. Hij was een techno-geek, een kunstenaar en hij maakte zijn opleiding niet af. Hij hield NIET van regeltjes. Hij vertrouwde op zijn intuïtie en volgde zijn hart. Hoe werd hij de beste zakenman ter wereld?

In deze biografie lees je hoe Steve Jobs de wereld veranderde en wat hem maakte tot wat hij was: waanzinnig goed.

Non-fictie-boeken staan in principe niet op deze website, maar voor dit inspirerende verhaal maak ik graag een uitzondering. Deze graphic novel leest namelijk als een ongelofelijk verhaal, ook al is het allemaal echt gebeurd.

Jessie Hartland – illustrator, kunstenaar en schrijfster uit New York – won met dit bijzondere boek een Vlag en Wimpel in 2016. Een citaat uit het juryrapport:

Op indrukwekkende wijze heeft Jessie Hartland een complexe geschiedenis onder woorden en in beeld gebracht. (…) niet alleen het verhaal van een man, maar ook van vijftig jaar technologie die de wereld en het dagelijks leven ingrijpend veranderde.

Inderdaad is het ontzettend knap hoeveel informatie Hartland heeft weten te verwerken in deze getekende biografie, die leest als een stripverhaal. Het boek start met een mooie tijdlijn en geeft regelmatig de achtergronden van de tijd weer (‘wat is nieuw in de jaren ’60/’70/’80′ enz.). Ondanks de grote hoeveelheid gebeurtenissen en details blijft het verhaal overzichtelijk en duidelijk. Dit maakt het boek heel toegankelijk voor kinderen, al zorgt het bondige taalgebruik (nodig voor deze vormgeving) soms wel voor moeilijke woorden en uitdrukkingen (intriges, kapitalisme, totalitair). Anderzijds worden veel technische begrippen uitgelegd (prototypes, processor, RAM, bytes), waardoor het geheel heel begrijpelijk blijft.

Steve Jobs illustratie 1Al met al is het een ontzettend interessant verhaal: hoe een drop-out het heeft weten te maken tot een van de bekendste mensen ter wereld; hoe hij altijd is blijven geloven in zichzelf en zijn producten; hoe Apple zijn intrede heeft gemaakt in ons leven. Steve Jobs wordt in het boek zeker niet geïdealiseerd (hij wordt beschreven als een tactloze, moeilijke man), maar inspirerend is hij zeker. Het boek sluit af met een aantal mooie citaten uit zijn speech aan Stanford University en zijn laatste woorden: ‘O, wauw…’

Het is jammer dat je dit boek niet kunt voorlezen, want dit is nu echt een verhaal dat de hele klas zou moeten horen. Steve Jobs is een geweldig voorbeeld voor kinderen op het gebied van doorzettingsvermogen, passie en het naleven van een visie. Het verhaal is ontzettend inspirerend, wat versterkt wordt doordat alle kinderen de iPhone, iPod of Apple computers zullen kennen.

Om het boek te promoten kun je eerst het mooie citaat op blz. 9 voorlezen en vervolgens de achterkant. Laat ook zeker enkele bladzijden uit het boek zien. Zelfs voor niet-lezers is dit boek aantrekkelijk!

In het boek wordt aan het einde verwezen naar de speech van Steve Jobs op Stanford University. Deze speech kun je bekijken op YouTube (voor de Nederlandse ondertiteling klik je op het icoontje links van het tandwieltje):

Programmeren

Het verhaal van Steve Jobs gaat natuurlijk ook over technologie en is daardoor ook te koppelen aan het in opkomst zijnde vak ‘programmeren’. Op de website CodeUur.nl is te lezen dat er op 14 oktober 2016 een wereldrecordpoging gedaan gaat worden: zij gaan op die dag 10.000 kinderen tegelijkertijd leren programmeren. Dat je met programmeren games kunt ontwerpen bijvoorbeeld – net als Steve Jobs heeft gedaan – zal veel kinderen aanspreken! Mocht je mee gaan doen met deze recordpoging, dan is het leuk om hieraan voorafgaand aandacht aan dit boek te besteden!

Ondernemerschap

Nog een hot item in onderwijsland is ‘leren ondernemen’. Ook daarvoor is Steve Jobs natuurlijk een fantastische inspiratiebron: hoe hij met helemaal niets een miljoenenimperium heeft weten uit te bouwen, is bijna onvoorstelbaar. Op YouTube is een ander filmpje te vinden waarin Steve Jobs zijn ideeën voor succes geeft. Het filmpje heeft helaas geen Nederlandse ondertiteling, dus deze zul je zelf moeten geven. Of gebruik het filmpje voor eigen inspiratie voor lessen over ondernemerschap!

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2015

Steve Jobs bol

Onderwerpen: 2015, Apple, Biografie, Computers, Graphic Novel, Ondernemen, Programmeren, Steve Jobs, Technologie, Tijd van televisie en computers, Tip van Daan, Toekomst & technologie, Uitvindingen & machines
Geïllustreerd door Jessie Hartland