Superhelden.nl (deel 1)

Superhelden.nlOveral op de wereld spelen kinderen Superhelden.nl. Alleen de allerbeste spelers mogen door naar de geheime levels op het virtuele eiland Pala. Maar niemand weet dat het eiland echt bestaat. Niemand weet dat de allerbeste spelers worden ontvoerd en op Pala tegen hun wil worden opgeleid tot superspion. Afgestudeerde spionnen heten Superhelden en worden op internationale missies gestuurd. Alleen de mysterieuze leider Mr. Oz weet wat het einddoel is.

Sinds haar vaders zelfmoord doet de veertienjarige Iris Goudhoorn niets anders dan gamen. Haar lievelingsgame is Superhelden.nl, waar ze de ene highscore na de andere haalt. Superhelden Alex en Fiber worden naar Nederland gestuurd om Iris te ontvoeren. Maar zelfs zij weten niet wat Mr. Oz’ plannen met Iris zijn. Want Iris is uitzonderlijk getalenteerd, zelfs voor een Superheld…

Dit is nou echt een geweldige actiethriller voor kinderen. Het verhaal is origineel en zeer creatief en vooral érg spannend! In het begin is het wel even inkomen: alle verschillende personages en invalshoeken zijn wat verwarrend. Voor de ongeoefende lezer is dit misschien een reden om af te haken. Maar probeer de lezer te helpen! Want na een aantal hoofdstukken begint het verhaal goed te lopen en loopt de spanning zo hoog op, dat je het boek bijna niet meer kunt wegleggen. Het is geschreven als een film, vol snelle actie en eigentijdse dialogen. Dat levert wel wat grof taalgebruik op – er wordt redelijk veel gescholden in het boek.

Ondanks dat de hoofdpersoon in het verhaal een meisje is (een nogal stoere meid!), is dit boek zeer geschikt voor jongens. Zeer aantrekkelijk is ook de bijbehorende website bij het boek: www.superhelden.nl, waarop een trailer te zien is van het boek. Of eigenlijk: van de boeken, want dit is het eerste deel van de trilogie. Op de site is bovendien een echte game te spelen, die goed overeenkomt met het verhaal in het boek.

Zoals gezegd is dit een ontzettend spannend boek, maar het kan zeker gelezen worden door kinderen van de basisschool. Lastig is alleen dat het verhaal doorloopt in deel 2 en 3 (en geloof me, je wilt verder lezen na het eerste deel!) en daarin wordt het verhaal steeds grimmiger en heftiger. Deel 3 heeft zelfs behoorlijk gruwelijke stukjes en zou ik eigenlijk afraden voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Daaruit blijkt wel waarom dit een C-boek is en dus geschikt vanaf 12 jaar.

Door het verhaal klassikaal voor te lezen in groep 8, kun je de kinderen uitleggen hoe het verhaal in het begin in elkaar zit. Ook heb je zo goed zicht op de reactie van de kinderen op de spannende stukken in het verhaal. Als je ervoor zorgt dat je pas begint met voorlezen in het tweede deel van het schooljaar, kunnen de kinderen zelfstandig de delen 2 en 3 lezen als ze op de middelbare school zitten (en dus alweer een stukje ouder zijn).

Je moet je wel realiseren dat dit verhaal voor sommige kinderen echt té spannend is en daarom is het misschien verstandiger om het boek individueel te promoten. Je kunt het kind dan ook volgen tijdens het lezen om te zien of hij/zij het verhaal begrijpt en kan verwerken. Goed nieuws ook voor dyslectische kinderen: het eerste deel is vorig jaar al uitgegeven door Uitgeverij Dyslexion in het dyslexie lettertype. Waarschijnlijk zullen de andere twee delen ook wel volgen.

Vanzelfsprekend kun je het boek ook klassikaal presenteren. Vertel er dan wel bij dat het gaat om een trilogie die steeds spannender en heftiger wordt. Kinderen weten van zichzelf vaak wel of ze dat leuk vinden en kunnen dan zelf de keuze maken of het boek iets voor hen is.

Het volgende fragment geeft een goed beeld van de actie die in het boek verwerkt zit. Het speelt zich af in de binnenstad van Utrecht en zal voor kinderen uit die stad dus zeer herkenbaar zijn.

Iris rende vloekend (…) van het centrum (blz. 64 t/m 67)

Een ander geschikt fragment speelt zich af op het eiland Pala; het verhaal is dan al veel verder gevorderd. Hierin wordt echter verteld waar de trilogie Superhelden.nl echt over gaat: de training van kinderen tot superheld.

‘Vertel’, zei Iris (…) nu?’ vroeg Alex. (blz. 135 t/m 139)

Als boekpromotie kun je natuurlijk ook de spannende trailer laten zien die op de website Superhelden.nl te zien is. Deze hoort echter wel al bij boek 3.

Uitgeverij De Fontein, 2011