Een vampier met Kwade Vlekken

Een vampier met Kwade VlekkenJonas moet een nacht buiten jagen. De volgende dag zit zijn gezicht ineens vol vieze gele vlekken! Jonas’ vader is woest. Volgens hem zijn dit ‘Kwade Vlekken’, die een vampier alleen krijgt als hij een familielid bijt. Maar Jonas heeft zijn ouders en broers écht niet gebeten! Samen met Sofie moet hij erachter zien te komen wat er met hem aan de hand is…

Dit boek is het vervolg op Een vampier van niks, dat al 4 jaar (!) eerder verscheen, maar is zelfstandig te lezen.

In dit vervolg op Een vampier van niks is Jonas inmiddels al een jaar lang een echte vampier. Hij mag voor het eerst zonder zijn ouders op jacht en dan gaat het meteen mis: hij bijt iemand, waarna hij rare gele vlekken op zijn gezicht krijgt. Zodra in het verhaal bekend wordt dat het moet gaan om een familielid, zal bij de lezers die deel 1 ook hebben gelezen snel het kwartje vallen: dit moet de verstoten oom Jan zijn. Gelukkig heeft Jonas ook niet al te lang nodig om daar achter te komen en gaat de rest van het verhaal over hoe Jonas oom Jan weer terug in de familie krijgt.

Voor oudere kinderen is het verhaal wellicht iets te voorspelbaar, maar voor kinderen in groep 5 of 6 is dit best een spannend verhaal. Niet zozeer doordat er vampiers in voorkomen, maar omdat je je afvraagt of het Jonas zal lukken om zijn oom verborgen te houden voor zijn vader en of hij later weer in de familie opgenomen zal worden. Grappig genoeg is dit verhaal over vampiers nauwelijks griezelig. Het is – net als het eerste deel – een heel vriendelijk verhaal, dat voornamelijk sociaal-emotionele thema’s aansnijdt.

Ook dit deel is mooi en veelvuldig geïllustreerd: sfeervolle zwart-wit tekeningen, waarbij de rode haren van Jonas en zijn oom met vlammend oranje zijn ingekleurd. Samen met de korte hoofdstukken en beperkte omvang (103 pagina’s) maken zij het boek heel toegankelijk voor de jonge en/of wat minder sterke lezers.

Om het boek te promoten, kun je het volgende fragment voorlezen. Lees vervolgens de achterkant van het boek voor vanaf ‘De volgende dag’.

Jonas loopt naar (…) boven hem dicht. (blz. 15 t/m 18)

Een vampier van niks