Violet en de smokkelaars

Violet en de smokkelaarsOom Johnny heeft Violet en haar vrienden uitgenodigd om in de zomer te gaan zeilen. Dat vindt Violet natuurlijk een geweldig idee! Maar als ze ontdekt dat de eigenaar van een in de buurt aangelegde boot weinig goeds in de zin heeft, heeft Violet al haar detectivevaardigheden nodig om te onderzoeken of het klopt wat ze denkt… is die man misschien het hoofd van een smokkelbende?

Derde, zelfstandig te lezen deel in deze detectiveserie over Violet.

Vertaald door Kris Eikelenboom.

Dit is zo’n boek waarvan je weet dat kinderen het uit de kast pakken. Vol vrolijke illustraties, een aantrekkelijk en groot lettertype en een lekker handzaam formaat. Reden genoeg om eens te kijken of het ook echt een leuke inhoud heeft!

Nou, een lekker vrolijk verhaal is het zeker. Vreselijk onwaarschijnlijk, maar wel vermakelijk. Violet is een nogal rijk meisje uit Engeland, met een nogal rijke familie en dito vrienden. Daardoor speelt het verhaal zich voor de meeste kinderen volledig buiten hun belevingswereld af. Dat maakt op zich niet uit, maar het maakt identificatie met de hoofdpersoon wel ietsjepietje lastiger. Violet is behalve rijk ook nog eens goed in alles. Zo spreekt ze vloeiend Italiaans (extra vak op school) en is ze buitengewoon goed in klimmen en speuren.

Dat laatste is belangrijk, want dit is een detectiveserie. Violet komt samen met haar vriend Art een diamantsmokkelaar op het spoor als zij met haar oom van Corfu naar Venetië zeilt. In Venetië komt zij – oh wonder – de plaatselijke agent uit Engeland tegen, die vanwege een uitwisselingsproject in Italië is en daar de beroemde operazangeres La Bellissima moet bewaken. Het zal geen verrassing zijn dat zij iets met de smokkelbende te maken blijkt te hebben.

De vrolijke illustraties passen perfect bij het verhaal, al heeft de illustrator waarschijnlijk nog nooit een boot van binnen gezien of nog een lesje begrijpend lezen nodig… Zo zien we Violet in de kajuit van een 6 meter-lange boot staan, met daarin een sofa en een Amerikaanse koelkast… En ‘de hut met een kooi’ is getekend als een kamer met stapelbed en een schilderijtje erboven. Tja…

Kortom: een lekker luchtig leesboek zonder al te veel diepgang, maar wel een detectiveverhaal waar vooral meisjes veel plezier aan kunnen beleven!

Hoewel een groot gedeelte van het boek zich in Italië afspeelt (Venetië) is dit boek niet in te zetten als vervanging voor lesstof. Veel meer dan een gondel en Italiaans ijs komen er in het verhaal niet voor. Maar.. achterin staat wel nog een korte (“supernuttige”) woordenlijst met o.a. Italiaanse woorden. (blz. 206). Daar kun je misschien nog wat uit gebruiken!

Hoe dan ook: een les over Italië of tijdens een project over vakantie zijn goede momenten om dit boek te introduceren. Maar ook als losstaande boekentip (of eigenlijk: serietip) voor de meiden in de klas is dit een aanrader: het brengt ze wellicht in aanraking met een genre (detective) waar ze nog niet zoveel van gelezen hebben.

Om het boek te promoten, kun je onderstaand fragment voorlezen. Violet en Art zitten samen met haar oom en vader op een terrasje als Violet ineens iets opmerkt.

Violet wilde Art (…) meneer Vrolijk aan. (blz. 48 t/m 51)

Veltman Uitgevers, 2017