Waarom de koning geen kroon draagt

Waarom de koning geen kroon draagten andere weetjes over het Koningshuis

Koning Willem-Alexander zit alweer vijf jaar op de troon. Maar zit hij ook echt elke dag op een troon? Waarom zien we hem eigenlijk nooit met een kroon op zijn hoofd? En wat doen Willem-Alexander en Máxima in hun vrije tijd?

In dit boek lees je allerlei weetjes over het Koninklijk Huis en de Koninklijke Familie. Daarnaast lees je in enkele korte verhalen over een paar bijzondere kinderen, die ieder op hun eigen manier met het koningshuis te maken krijgen.

Het Koningshuis fascineert miljoenen mensen en dat is begrijpelijk: het zijn van koning, koningin of prinses ís nu eenmaal heel bijzonder. Maar dat Koning Willem-Alexander als persoon eigenlijk ook heel bijzonder is, dat weten de meeste kinderen niet. Dit boek geeft een heel mooi inkijkje in zijn leven!

Het boek vertelt in korte hoofdstukken over allerlei aspecten van het leven van Willem-Alexander en Máxima: over hoe zij zijn opgegroeid, over hun studententijd, wat ze eigenlijk allemaal doen als koning en koningin, hoe ze elkaar hebben ontmoet en over hun huwelijk. Ook vertelt het boek over de verschillende paleizen, Prinsjesdag, de inhuldiging (geen kroning! – aha!) en de voorgangers van onze koning. Allemaal heel interessant, maar wel heel kort. Veel diepgang moet je niet verwachten in dit boek. Dat is echter ook duidelijk de opzet van dit boek: niet voor niets wordt in de ondertitel over ‘weetjes’ gesproken – daar staat het boek vol mee!

Er valt dan ook genoeg te weten! Wist je bijvoorbeeld dat Willem-Alexander tot zijn vierde niet eens wist dat hij koning zou worden? Dit hoorde hij pas op het schoolplein! (blz. 9) En wist je dat onze koning echte zeebenen heeft en net als alle mannen verplicht in dienst is gegaan? (blz. 27) Wist je dat Máxima luizenmoeder is geweest en dat de prinsesjes drietalig worden opgevoed? (blz. 70) Wat overigens wel een beetje vreemd is, is dat zij in het boek consequent ‘de drie A’tjes’ worden genoemd – dit gebeurt zelfs al voordat hun volledige namen in de tekst zijn genoemd (blz. 15). Er wordt wel meer niet uitgelegd: zo wordt verteld dat Máxima ordelinten draagt (ook blz. 15), maar wat dit dan precies zijn, is niet duidelijk. Ook lees je dat de vader van Willem-Alexander (ernstig) ziek was, maar wat hij dan had, wordt ook niet verteld. Over de dood van prins Friso wordt ook met geen woord gerept. Zelfs in de stamboom op de schutbladen is zijn overlijden niet terug te zien (maar dit geldt voor alle leden van het Koninklijk Huis.)

De toon van het boek is duidelijk luchtig en positief. De indruk die achterblijft na het lezen van dit boek is dat Willem-Alexander en zijn gezin een heel stoer, bijzonder en actief leven hebben; in niets te vergelijken met het leven van koningen en prinsessen uit de sprookjes! Het boek roept daardoor veel respect en bewondering op voor de koning en zijn familie. De tekst is heel goed afgestemd op de doelgroep en leest lekker weg. Door de vele foto’s en vrolijke illustraties ziet het boek er bovendien heel aantrekkelijk uit. Vier korte, fictieve verhalen maken het boek nog eens extra afwisselend. Een heel boeiende kennismaking met onze koning!

Kinderen die meer willen weten over Koning Willem-Alexander en zijn leven komen goed aan hun trekken met dit boek! Het is een boek dat erg leuk is om zelf te lezen, maar ook kun je er als leerkracht prima uit voorlezen. Dat maakt het boek geschikt voor zowel de midden- als de bovenbouw!

Ook kun je er zelf heel veel weetjes uithalen! Leuk om mee ‘rond te strooien’ rond de Koningsspelen en Koningsdag.

De voorleesverhalen gaan over Koningsdag, een bezoek van de koning aan een basisschool, Prinsjesdag (en de paarden) en het vinden van een juwelenschat onder het Paleis.

Achterin het boek staat een uitgebreide bronvermelding, met o.a. video’s en tv-programma’s. Daar kun je natuurlijk ook inspiratie uithalen!
Zo sluit de genoemde aflevering over de Koninklijke Stallen van Het Klokhuis natuurlijk prachtig aan bij het voorleesverhaal over Prinsjesdag.

Het Klokhuis-filmpje over Royaltyfotograaf sluit ook perfect aan bij het boek (blz. 69 – Spotlights)! Deze aflevering staat niet in het boek vermeld, maar dat kan ook niet: hij is pas uitgezonden na verschijning van dit boek! (Koningsdag 2018). Ook dit filmpje van het Jeugdjournaal over het leven van de prinsessen is een mooie aanvulling. Je vindt er, naast het filmpje, ook de officiële foto’s van de prinsessen die gemaakt zijn naar aanleiding van het vijfjarig jubileum van de koning.

Vanzelfsprekend kun je naar aanleiding van dit boek ook heel goed het gesprek aangaan met je klas: zou jij graag koning/koningin willen zijn?
– Hoe zou jij het vinden om altijd in de spotlights te staan? (blz. 49/69)
– Kun je je voorstellen hoe het voor Máxima moet zijn geweest om ineens zo bekend te worden? (blz. 36)

En een andere interessante vraag: Wat vind je ervan dat de koning zijn mening niet mag uitspreken? (blz. 49)

Het is ook interessant om het met de klas te hebben over Amalia, de kroonprinses. Kunnen de kinderen zich in haar verplaatsen? Hoe zouden zij het vinden om altijd beveiligers bij zich te hebben (blz. 71)? Beseffen zij welke impact het koningschap heeft op haar leven?

Van Holkema & Warendorf, 2018

Waarom de koning geen kroon draagt bol.com

Genre: Non-fictie, Verhalen