Wraak van de stier

Wraak van de stierSpanje is het land van de zwarte stieren. Dat ziet Joeri als hij met zijn vriend Moos in Sevilla is voor een voetbaltoernooi. Alle jongens van hun team zijn jaloers op hen, want ze logeren bij een echte stierenvechter, in een prachtige villa met zwembad! Maar dan ontdekt Joeri iets wat hij helemaal niet wist: elke stier wordt in een gevecht uiteindelijk gedood! Verschrikkelijk! Samen met Moos besluit hij de stieren te bevrijden.

De samenvatting, de titel én de omslagillustratie doen vermoeden dat dit een spannend verhaal over stierenvechten is. De nadruk van dit verhaal ligt echter op het voetbaltoernooi waarvoor Joeri en Moos naar Spanje zijn gekomen. Joeri en Moos logeren tijdens dat toernooi bij een van de spelers van het gastteam. Hij is de zoon van een bekende stierenvechter.

Aanvankelijk vinden ze de stierenvechter helemaal geweldig: hij is stoer, sterk en heeft veel geld. Maar als ze een bezoek brengen aan de stierenvechtersarena, komen ze meer te weten over de Spaanse stierenvechterstraditie. De informatie blijft echter erg oppervlakkig, want de belangrijkste verhaallijn gaat over de voetbalwedstrijden die Joeri en Moos spelen. In korte hoofdstukken worden enkele voetbalwedstrijden gedetailleerd beschreven. Ook op het voetbalveld worden de Spanjaarden niet fraai afgeschilderd: ze doen namelijk niet aan ‘fair play’.

De afloop van het verhaal wordt verteld aan de hand van een krantenbericht – dat is wel grappig – en het boek sluit af met een aantal ‘stierentips’: tips over wat je kunt doen als je wordt aangevallen door een stier. Dit soort tips is kenmerkend voor de serie ‘Rugzakavontuur’ waar het boek toe behoort.

Geen verhaal dat je lang bijblijft, maar voor voetballiefhebbers een leuk boek met nét iets meer inhoud dan het gemiddelde voetbalverhaal.

In het volgende fragment komen Joerie en Moos meer te weten over het stierenvechten. De stierenvechter laat hen de arena van Sevilla zien. Dit fragment is dus goed te gebruiken in een les over Spanje en het stierenvechten.

De stierenvechter kwam (…) zei Moos zacht. (blz. 23 t/m 28)

Als je bovenstaand fragment gebruikt als boekpromotie, is het wel slim om erbij te vertellen dat dit om een voetbalverhaal gaat!

Uitgeverij Leopold, 2008