Wat je ziet, zit in je hoofd

Wat je ziet zit in je hoofd100 kindergedichten in één boek! Jan Van Coillie verzamelde leuke, speelse, aanstekelijke, dromerige en diepzinnige gedichten over dieren, slapen gaan, familie, school, natuur en veel meer.

Wat een ontzettend leuke bloemlezing voor in de klas! Dit boek ziet er door de kleurrijke en vrolijke illustraties van Kristien Aertssen niet alleen speels en aantrekkelijk uit; het is ook een prachtige verzameling kindergedichten. Het boek barst bijna uit elkaar van de bekende namen: Hans en Monique Hagen, Koos Meinderts, Ted van Lieshout, Jaap Robben, Erik Van Os, Bart Moeyaert, Bas Rompa, Bette Westera, Edward Van de Vendel… werkelijk teveel om op te noemen. De gedichten zijn geschikt voor de hele basisschool: begrijpelijk voor jonge kinderen en nog steeds grappig, gevoelig en interessant genoeg voor oudere kinderen (en hun leerkrachten!).

Maar ook de onderwerpen van de gedichten zijn heel bruikbaar in de klas, omdat de gedichten gaan over waar kinderen mee bezig zijn: gevoelens en gedachten, familie, school, natuur, dieren en sterke verhalen. En dan is er nog voor thuis… slapen gaan. Maar zelfs dat is een onderwerp dat in natuurmethodes ter sprake komt. Kortom: een heel inspirerend boek waar je kinderen elke dag wel uit kunt voorlezen! Door het gemakkelijke taalgebruik en de aansprekende vormgeving zullen kinderen dit boek echter ook heel goed zelfstandig kunnen lezen en bekijken. Een aanwinst voor elke groep!

Mocht je dit boek in je klas of schoolbibliotheek hebben staan: koesteren! Het is namelijk niet meer te koop. Het zou heel mooi zijn als je het nog ergens op de kop weet te tikken, want hier staan echt heel veel mooie gedichtjes in die je kunt koppelen aan sociaal-emotionele of wereldoriëntatielessen. Een ontzettend leuke manier om je les mee te beginnen! Het mooie van een gedichtje is: het kost slechts een paar minuutjes tijd om het voor te lezen en je kunt er soms een hele les over verder praten! Maar dat hoeft niet!

Er zijn gedichten over allerlei onderwerpen. Niet alleen de onderwerpen die hierboven al genoemd staan, maar ook voor de volgende thema’s kun je dit boek prima gebruiken:

• Het weer (blz. 94 en 95)
  • Vakantie (blz. 98 en 99)
  • Beroepen (blz. 32 en 33)
  • Jezelf zijn (blz. 39)
  • Jezelf presenteren (blz. 41)
  • Evolutie / Ontstaan van het leven (blz. 52 en 53)
  • Dood / rouw (blz. 66 en 67)

Achterin het boek staat trouwens een heel mooie trefwoordenlijst, waarmee je ook goed op onderwerp kunt zoeken!

Davidsfonds | Infodok, 2011

Het boek is niet meer te koop, maar gelukkig nog wel in de bibliotheek te vinden!

Genre: Dieren, Non-fictie, School, Sprookjes / fantasie
Onderwerpen: 2011, Beroepen, Dieren, Dieren & evolutie, Dood, Evolutie, Familie, Fantasiewezens, Gevoelens, Grootouders, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Kamperen, Leven, Natuur, Poëzie, Rouwproces, School, Sprookjesfiguren, Vakantie, Weer
Geïllustreerd door Kristien Aertssen