Kinderboekenweek 2018

Kinderboekenweek 2018

Op 3 oktober a.s. gaat de Kinderboekenweek 2018 van start met het thema vriendschap.
Best een abstract en daardoor wellicht lastig thema, want wat ga je tijdens die Kinderboekenweek dan precies dóen?

Heel simpel: boeken in het zonnetje zetten natuurlijk!

Want dat is waar de Kinderboekenweek voor bedoeld is: kinderen laten kennismaken met zoveel mogelijk mooie boeken. Hieronder vind je tips hoe je dat kunt aanpakken!
Natuurlijk krijg je ook nog een paar suggesties hoe je het thema vriendschap in je klas centraal kunt stellen.

Kinderboekenweek vriendschapBoekpromotie

Het thema vriendschap is eigenlijk heel breed. Je kunt het hebben over vrienden maken, vriendschappen die veranderen, vriendschappen die niet echt zijn, vriendschappen met dieren… Het is leuk om elke dag een andere invalshoek met de klas te bespreken. Dat kan natuurlijk heel goed aan de hand van een boek!

Klik hier voor boekentips!

 Praatlessen: Wat is vriendschap?

Toen ik les gaf in groep 8, zat ik bijna wekelijks met een groep meiden te praten. Ze wilden niets liever dan vriendinnen zijn, maar wat bleek dat lastig. Steeds waren ze teleurgesteld in de ander; continu vulden ze de gedachten van een ander in. De ene ruzie na de andere was het gevolg. Wat hielp? Klassengesprekken. En dat deed ik o.a. aan de hand van dit boek:

Alle verhalen van Kikker en Pad

Alle verhalen van Kikker & Pad van Arnold Lobel is een echte klassieker en kun je al voorlezen aan kinderen vanaf 4 jaar. Maar de thema’s in het boek zijn universeel en door de subtiele humor zijn de verhalen ook voor oudere kinderen (en volwassenen) grappig. Maar het belangrijkste: er zijn waardevolle levenslessen te leren uit de verhalen.

Het verhaal dat ik voorlas in groep 8 was Alleen. Het gaat over het veronderstellen van dingen, zonder dat je weet wat er aan de hand is. Kikker wil alleen zijn en Pad maakt zich meteen zorgen:

Misschien wil hij mijn vriend niet meer zijn. (blz. 91)

Vraag simpelweg na het voorlezen: Wat wil de schrijver met dit verhaal jonge kinderen eigenlijk vertellen? Laat de kinderen dit vervolgens vertalen naar hun eigen situatie. Diverse prentenboeken kun je op deze manier prima gebruiken voor sociaal-emotionele lessen!


Vraag de klas eens: Waaraan moet een vriend voldoen? Moet een vriend het altijd met je eens zijn? Moet een vriend dezelfde dingen leuk vinden als jij? Moet een vriend net zo lief/stoer/grappig als jij zijn?

Veel van de kerntitels van deze Kinderboekenweek gaan over dit thema.

In de boeken Neem mijn handEvi, Nick en ik en Ik ben Vincent en ik ben niet bang ontstaan heel hechte vriendschappen, tussen heel verschillende kinderen. Als je een van deze boeken voorleest, zet je kinderen vanzelf over dit thema aan het denken.

Neem mijn hand  Evi, Nick en ik  Ik ben Vincent en ik ben niet bang

 

 

 

 

Ben je lid van Facebook? Kijk dan eens op de pagina van de Kinderboekenweek. Daar vind je gespreksvragen bij heel veel kerntitels!


Hoe maak ik een vriend?Het boek Hoe maak ik een vriend? is helemaal geweldig om te praten over de vraag waar een vriend aan moet voldoen.

Stel dat je echt een vriend kon máken – hoe zou die er dan uitzien?

Klik op de boekcover en lees hoe je met dit boek de kinderen in je klas op een heel creatieve manier kunt laten nadenken over vriendschap.


Boekduo’s maken

Er zijn diverse boeken met vriendschapsduo’s te vinden. Vrienden die bij elkaar horen, ook al zijn ze niet precies hetzelfde.

Leuk! Dat kunnen we ook met boeken doen!

Activiteit: Ga op zoek naar overeenkomsten tussen boeken en maak een ijzersterk boekduo!

  • Boeken met dezelfde schrijver, bijvoorbeeld:

Niet thuis  Baron 1898

 

 

 

 

  • Boeken met dezelfde illustrator, bijvoorbeeld:

De grondel & de garnaal  De zweetvoetenman
 

 

 

  • Boeken met hetzelfde onderwerp / thema, bijvoorbeeld:

Een indiaan zoals jij en ik  Spreek je chocola?

 

 

 

 

Laat kinderen een poster maken van zo’n boekduo op A3-formaat, als een soort drieluik:

Boekduo's

In bovenstaande voorbeelden is steeds een kerntitel als uitgangspunt genomen voor een boekduo, maar dit hoeft natuurlijk niet.

  • Je kunt kinderen ook hun lievelingsboek als uitgangspunt laten nemen
  • Of leg allemaal verschillende boeken in de klas en laat kinderen daar iets uitzoeken. Vervolgens gaan ze op zoek naar een duo-titel (op internet, uit hun hoofd of in de schoolbibliotheek).

 Boekslingers maken

Heb je de smaak te pakken? Dan kun je van de boekduo’s ook een boekslinger maken! Gewoon door-associëren bij het volgende boek, onder het motto: Kom erbij!
Ook daarbij zijn meerdere mogelijkheden:

  • Nóg meer boeken van dezelfde auteur / illustrator / hetzelfde thema
  • Steeds weer een nieuwe associatie, bijvoorbeeld:

Hoe maak ik een vriend?  Palmen op de Noordpool  Groene voeten

 

 

 

—>

Uitvinders  Zondag, maandag, sterrendag  Dikke Vik en Vieze Lies worden vrienden

 

 

 

 

Kun jij de overeenkomsten vinden? (*Kijk voor de goede antwoorden onderaan dit artikel!)


Samen boekparen maken

Bovenstaande boekduo’s en boekslingers maak je individueel. Maar passend bij het motto ‘Kom erbij’ kun je natuurlijk ook SAMEN boekparen maken! Lekker actief, lopend door de klas!

Hoe dat precies gaat, lees je hier, in het artikel Bloghop Kinderboekenweek 2018. En handig: je kunt vanuit dit artikel ook meteen door’hoppen’ naar ideeën van andere juffen en meesters!


Puzzelen, lezen en meer

Dahl boekje Fantastische vriendenBij het boek De reuzenperzik van Roald Dahl is een werkboekje verkrijgbaar, waarmee kinderen lekker aan de slag kunnen!

Je kunt het hier bestellen en je betaalt alleen administratie- en verzendkosten! En nog meer goed nieuws: het boek is nu te koop voor een speciale prijs van EUR 5.

 


Overige activiteiten

Voorleestoeter

Laat elke dag iemand door de school lopen met de voorleestoeter. Als de toeter gaat (bijv. zo’n EK-luchttoeter), legt elke leerkracht meteen het werk neer en leest 10 minuten voor. Dit kan zijn uit het voorleesboek van de klas, maar ook een losstaand gedicht of verhaaltje (bijv. in het thema van de Kinderboekenweek). Het moment is elke dag anders (’s ochtends even met elkaar afstemmen wanneer het echt niet kan, vanwege toetsen o.i.d.), zodat het voor de kinderen een verrassing blijft wanneer het werk neergelegd gaat worden.

Nationale Voorleeswedstrijd

Doe mee met de Nationale Voorleeswedstrijd! Houd voorrondes in de klas en kies een klassenwinnaar. Op de laatste dag van de Kinderboekenweek is het vervolgens tijd voor de grote finale. Alleen de groepen 7 en 8 kunnen deelnemen aan de landelijke wedstrijd, maar in een kleine school kun je er natuurlijk een ‘Grote Voorleesshow’ van maken. Dan lezen alle klassenwinnaars voor om te laten horen hoe goed ze dat doen (meteen weer leuke boekpromotie). Alleen de kinderen uit groep 7 en 8 ‘strijden’ dan nog tegen elkaar. De schoolwinnaar mag door naar de regionale wedstrijd. Wie weet eindigt hij of zij wel in de landelijke finale!

Veel plezier tijdens de Kinderboekenweek!

* Overeenkomsten boekenslinger:

Hoe maak ik een vriend? = illustratrice Wendy Panders = Palmen op de Noordpool = klimaatverandering = Groene voeten = oplossingen voor een beter milieu = Uitvinders = uitvinder worden = Zondag, maandag, sterrendag = bevriend raken met iemand die je eerst stom vindt = Dikke Vik en Vieze Lies worden vrienden