Tips van kinderboekenschrijvers

Tijdens de Middag van het Kinderboek, op zaterdag 13 mei jl., gaven meerdere kinderboekenauteurs erg goede en bruikbare tips. Ik deel ze graag met je!

Hans en Monique Hagen: ‘Ouders bij de les’

kinderboekenambassadeurs-monique-en-hansKinderboekenambassadeurs Hans en Monique Hagen roepen leerkrachten op om bij elk klassenbezoek van een schrijver óók ouders uit te nodigen!

Op die manier raken ouders – net als de kinderen – ook enthousiast over de boeken van de kinderboekenauteur die op bezoek komt. De kans is dan groter dat zij het boek thuis wel willen voorlezen en daarom uit de bibliotheek halen of misschien zelfs zullen kopen. Op die manier profiteert iedereen ervan:

  • De leerkracht, want die krijgt het voor elkaar dat ouders betrokken raken bij het (lees)onderwijs.
  • De schrijver, want die wordt bekender bij een groter publiek (en verkoopt misschien wel meer boeken!).
  • De ouder, want die hoort allemaal leuke, nieuwe verhalen en kan vervolgens zijn/haar kind gezellig voorlezen.
  • En niet te vergeten: de leerling, want die kan zijn of haar ervaring delen met de ouder en heeft een grotere kans om voorgelezen te worden, beter te worden in lezen en dus beter te worden in taal!

 

Marit Törnqvist: ‘Een boek voor jou’

Marit TörnqvistMarit Törnqvist vertelde over het project ‘Een boek voor jou’: het uitkomen van een boek, speciaal voor vluchtelingenkinderen. Het is een bloemlezing van de beste Nederlandse kinderboeken: Jip en Janneke, Dolfje Weerwolfje, Jubelientje, Kikker… In het Arabisch!

Dit boek, dat Een boek voor jou heet is een kado voor alle kinderen in AZC’s en hun ouders. Hier mee willen we vertellen dat ze welkom zijn, ook al kennen ze onze taal en cultuur nog niet. Dat ze even de beelden van bombardementen en schietpartijen mogen vergeten door naar kikker te kijken of over Jip en Janneke te horen. Dat hun leven bij ons een herstart mag maken. Op dag één na aankomst krijgen ze onze verhalen kado. In hun eigen taal. Want ook  Mohammad of Nahla willen voorgelezen worden door hun ouders en misschien duurt het nog lang voordat die in staat zijn de rust te herwinnen om Nederlands te leren.

De complete tekst van de zeepkistspeech van Marit Törnqvist is te lezen op www.ibby-nederland.nl. Luister ook naar dit interview, door Pieter van der Wielen van de VPRO.

Een prachtig initiatief, waarmee je kinderen allereerst weer even kind kunt laten zijn, maar ook de kracht van verhalen kunt laten ervaren. Door op jonge leeftijd in contact te komen met verhalen, zullen kinderen een beter taalgevoel ontwikkelen, wat hen ook weer kan helpen bij het leren van een vreemde taal (het Nederlands in hun geval).

Op Leesplein.nl vind je een lijst met (meer) boeken die je kunt aanraden aan kinderen die nog geen Nederlands spreken.

Thea Dubelaar: ‘Lekker liggen luisteren’

zand-in-je-limonadeThea DubelaarThea Dubelaar schrijft al kinderboeken sinds de jaren ’80! Zelf heb ik als kind enorm genoten van haar boek Zand in je limonade (helaas niet meer te verkrijgen…).

 

Wil je ook kunnen genieten van haar boeken? Dan kun je ze online beluisteren! Gratis en voor niets! Op de website www.lekkerliggenluisteren.nl leest ze haar eigen verhalen voor. Zo is het wel heel eenvoudig om een schrijver in de klas te halen!

Vanzelfsprekend kun je er ook voor kiezen om slechts een gedeelte van een boek te laten horen in de klas – als boekpromotie!

Ted van Lieshout: ‘Lees je beter’

Ted van LieshoutIn maart werd de website www.leesjebeter.nl gelanceerd: een website die bedoeld is voor iedereen die ziek is of iemand in zijn omgeving heeft die lijdt aan een bepaalde aandoening. Op deze website kun je namelijk verhalende kinderboeken vinden over kinderen die (ook) te maken hebben met deze ziekte of aandoening. Je inleven in zo iemand maakt dat je je beter kunt voelen, wijzer en begripvoller. Lees je beter is bestemd voor kinderen, maar ook voor volwassenen, zoals familie en zorgverleners. Voor deze mensen is het goed om te weten dat ook uit onderzoek blijkt dat het lezen van verhalen goed kan helpen bij de zorg voor een ziek kind.

Ted van Lieshout is een van de initiatiefnemers van de website en wil graag meer bekendheid geven aan deze website. Natuurlijk hoop je dat je hem als leerkracht niet te vaak hoeft te raadplegen, maar mocht je een ziek kind in de klas hebben, kijk dan zéker even op deze site! De onderwerpen zijn zeer uiteenlopend, van redelijk onschuldige kwaaltjes (een afgebroken tand of griep), tot heftige ziektes (ongeneeslijke tumoren). Maar je kunt er ook boeken vinden over kinderen waarvan een ouder is overleden en die moeten leren omgaan met hun verdriet. Heel waardevol.

Benny Lindelauf: ‘De schoolschrijver’

Benny LindelaufBenny Lindelauf is een van de vele Schoolschrijvers die Nederland inmiddels rijk is. De Schoolschrijver is een initiatief om basisschoolkinderen taalsterker te maken. Ik schreef er al eerder een artikel over.

Hij gaf een lezing tijdens de Middag van het Kinderboek, die maar weer eens illustreerde hoe fantastisch het is om een schrijver in de klas te halen. Om hem te horen praten over lezen, om hem te horen voorlezen… daar kan geen boekpromotie van een leerkracht tegenop! (En hij speelde er ook nog bij op zijn gitaar… doe dat maar eens na!)

Benny Lindelauf is o.a. bekend van de boeken Negen open armen en De hemel van Heivisj (en won onlangs de Gouden Lijst met het boek Hoe Tortort zijn vissenhart verloor). Boeken die niet bepaald vallen in het type ‘Kinderjury’ (zie Indeling van boeken)… Daardoor zullen maar weinig kinderen in de klas weten wie Benny Lindelauf is. Dit maakt echter niets uit! Dat hij héél goed weet hoe hij kinderen kan prikkelen om toch te gaan lezen of kan interesseren voor boeken, demonstreerde hij met een voorbeeld uit een van zijn Schoolschrijver-klassen:

Hij nam een kartonnen doos mee de klas in, met daarin een aantal boeken die niet zichtbaar waren voor de klas. Toen vroeg hij:

Waaraan herken je dat iets een boek is en geen broodrooster?

Na een verhit gesprek over deze ‘domme’ vraag, poneerde hij een aantal stellingen, waar de klas natuurlijk mee instemde, maar die hij vervolgens zelf ontkrachtte:

  1. Geen enkele schrijver wil dat je zijn of haar boek kapot of vies maakt.
    Niet waar: Wreck this journal
  2. Om een verhaal te vertellen heb je altijd woorden nodig.
    Niet waar: De aankomst
  3. Een boek moet zo geschreven zijn, dat je het begrijpt (anders is het niet interessant).
    Niet waar: Codex Seraphinianus

Codex SeraphinianusLindelauf moest de boeken in de lucht houden om te zorgen dat ze niet uit zijn handen gerukt werden… Boekpromotie geslaagd, zou ik zo zeggen. En een ontzettend krachtige manier om te laten zien dat boeken ontzettend veelzijdig zijn. (En dat laatste boek wil ik ook!)


Lieve schrijvers, bedankt allemaal voor deze waardevolle tips!