300 minuten

300 minuten10 stoere tieners in 10 gevaarlijke situaties… Ze hebben slechts 30 minuten om te ontsnappen! Ontsnapt George zonder parachute uit een neerstortend vliegtuig? Lukt het Otto om veilig uit zijn gezonken duikboot te komen? Overleeft Milla als de zuurstof in haar radioactieve veiligheidspak op is? En weet Tony te ontsnappen aan het dodelijke vlierus dat op aarde rondwaart?

Vertaald door Merel Leene.

300 minutenIn 2018 is het boek verschenen met een nieuwe cover.

Vanaf het moment dat je begint te lezen, begint de tijd in de kantlijn te lopen: 30 minuten leestijd per verhaal (voor de gemiddelde lezer); 30 minuten om te ontsnappen voor de hoofdpersoon. Als een film spelen de gebeurtenissen zich voor je ogen af. De associatie met James Bond in het eerste verhaal is groot: een klein sportvliegtuigje dreigt neer te storten en George moet zichzelf zien te redden, terwijl het vliegtuigje op de toppen van het Oeralgebergte afstevent. Ondanks het feit dat je denkt: ja ja, wel een beetje vergezocht, houd je ongemerkt toch je adem in. Je móet gewoonweg verder lezen!

Als het tweede verhaal begint, beland je in een situatie die zó volkomen anders is, dat het even inkomen lijkt… maar ook hier word je al snel meegenomen in de spanning van het verhaal. Otto daalt af naar de verre diepte van de zee en komt in aanraking met een zeemonster dat de rillingen letterlijk over je lijf laat lopen.

Maar bij het derde verhaal wordt het pas echt interessant, want ineens blijkt dat de verhalen wel degelijk aan elkaar gekoppeld zijn! Ook al eindigt elk verhaal vrij abrupt en zijn er flink wat losse eindjes; ineens krijgen ze wel een verband met elkaar. Dat zorgt ervoor dat het boek niet alleen spannend – en soms zelfs eng – is, maar het zorgt er ook voor dat je hersenen flink geprikkeld worden om alle situaties te plaatsen. Als je na het lezen nog even terugdenkt aan alle verhalen en dan beseft wat het laatste verhaal weer met het eerste verhaal te maken heeft, realiseer je je pas echt wat een geweldig boek je net gelezen hebt.

Een absolute aanrader voor stoere liefhebbers van actie en spanning!

Wat fantastisch dat er zo’n kinderboek als dit is: écht heel erg spannend, maar toch niet té (alle verhalen lopen goed af voor de hoofdpersoon – het is echt net James Bond). Door de overzichtelijkheid van het boek (10 verhalen; 30 minuten per verhaal), is het boek bovendien heel toegankelijk voor kinderen die niet zo van lezen houden. In de kantlijn kun je precies zien hoe lang het verhaal nog duurt – niet dat je daarop let als je middenin de actie zit; ik betrapte mezelf er serieus op dat ik mijn adem had ingehouden bij sommige passages.

Liefhebbers van de serie Complot 365 zullen ook van dit boek smullen! (En vice versa).

Om dit boek te promoten, kun je ervoor kiezen een kort, spannend fragment voor te lezen:

‘Wat was dat?’ (…) God weet waar. (blz. 10 t/m 13 – 22:15-15:30)

Waarschijnlijk smeken de kinderen je echter om het verhaal uit te lezen! Om ze niet te veel te tergen, zou ik dan ook gewoon het hele eerste verhaal voorlezen (kost je een half uurtje!).

Kinderboekenweek 2017 – griezelen

Door dit boek in de Kinderboekenweek te promoten sla je twee vliegen in één klap: je hebt een geweldig boek om te promoten én je hebt een supereng griezelverhaal voorhanden! Lees dan verhaal nummer 2 voor: Monsters rapen. Brrrrr…..

Sterren & planeten

Wil je je ruimte-project even wat spanning inblazen; lees dan het spectaculaire laatste verhaal voor: Ruimterace. (blz. 171)

Milieu & duurzaamheid

In het derde verhaal – Stralende dag – gaat het over radioactief afval en de gevolgen hiervan voor mens en milieu. Wederom heel erg spannend, maar ook een mooie aanleiding om het te hebben over radioactiviteit en kernafval. (blz. 44)

400 minuten

Van Holkema & Warendorf, 2017

300 minuten bol.com