Alice en het bacteriemysterie
door Gwen Lowe

Alice en het bacteriemysterieDe ouders van Alice zijn extreem netjes en als de dood voor bacteriën. Zodra ze merken dat Alice last heeft van een verkoudheid, sluiten ze haar op in haar kamer.
Dan staat ineens de Beste Minister voor Alles Perfect Netjes voor de deur, die haar met alle geweld mee wil nemen. Alice vertrouwt het niet en besluit te ontsnappen!

Helaas voor korte duur, want ze komt na een spannende vlucht terecht in Triton Mel, waar ‘smerige schavuiten veranderen in piekfijne perfecte pupillen’. Maar dat loopt anders, want er is toch wel iets vreemds met Alice aan de hand…

Vertaald door Hanneke Majoor.

De cover van dit boek belooft veel goeds: ‘een heerlijk boek voor de fans van Roald Dahl en David Walliams’, grappige tekeningetjes, vrolijke vormgeving en de tekst ‘Lachen is besmettelijk’. Dat laatste moet je in dit geval bijzonder letterlijk nemen, want Alice lijdt in dit boek aan een zogenaamd ‘Pirus’: een virus waar je van gaat giechelen en dat héél besmettelijk is.

Inderdaad doet het boek zodra je begint te lezen denken aan een boek van Roald Dahl. Daarmee wordt de toon gelijk gezet! De cover maakt zijn belofte zeker waar: dit is een ontzettend grappig verhaal, vol hilarische overdrijvingen.

Meneer en mevrouw Dent waren het soort ouders dat niet zo van kinderen hield.
‘Het zijn van die groezelige kleine mormels die voortdurend in hun vieze neus peuteren en bacteriën en vuiligheid verspreiden,’ beweerde mevrouw Dent die morgen. (blz. 7)

Gelukkig voor Alice’ ouders is er net een nieuwe Beste Minister voor Alles Perfect Netjes aangesteld, die nogal rigoreuze maatregelen neemt. Hij probeert alle vreugde te verdrijven, infectieziektes uit te roeien door verjaardagsfeestjes te verbieden en laat stinkende en vieze kinderen opsporen door de politie. Maar vooral maakt hij jacht op Alice, vanwege dat mysterieuze virus, waardoor ze steeds meer begint te giechelen en een magneet voor dieren wordt.

Als geluk bij een ongeluk lukt het Alice om onder te duiken als Raaf Made in een opvoedingsinstituut voor vieze kinderen: Triton Mel. Het verhaal draait vooral om alle gebeurtenissen in dit instituut en doet daardoor ook wel een beetje denken aan boeken als Harry Potter en Gangsterschool. De kinderen in het huis moeten zich aan bizarre regels houden, volgen bijzondere lessen van merkwaardige docenten en worden gedrild door de pinnige schooldirectrice juffrouw Grammaticus. Alice sluit al snel vriendschap met een aantal lotgenoten en samen stellen ze drie doelen:

1. Alles te weten komen over het Pirus
2. Je verstoppen voor de Beste Minister voor Alles Perfect Netjes
3. Het tegengif vinden

Alice en het bacteriemysterieElk hoofdstuk begint met grappige tekeningetjes van virussen, maar verder bevat het boek geen illustraties. De platte tekst wordt regelmatig onderbroken door briefjes in een ander lettertype of (functionele) hoofdletters in de tekst, wat het boek extra luchtig maakt. Het vrolijke, fantasievolle verhaal is bovendien heerlijk vlot vertaald door Hanneke Majoor en bevat behalve een enorme hoeveelheid humor ook flink wat spanning en mysterie. Er wordt op een originele manier verwezen naar de werkelijkheid, of het nu gaat om smetvrees, besmettelijke ziektes, pestkoppen of verhalen. Echt een grappig, fijn leesboek, voor zowel jongens als meiden!

Wat ontzettend leuk is, is dat dit boek zelf al een promotiefragmentje aangeeft!

Benieuwd geworden? Lees eens een stukje vanaf pagina 24!

Inderdaad is dat een spannend en tegelijkertijd grappig fragment, dat kinderen ongetwijfeld het verhaal intrekt. Om het boek in de klas te promoten, zou ik zelf wel een ander fragment voorlezen en de nadruk leggen op de aankomst in Triton Mel. Dat is namelijk waar het boek vooral om draait en het is zo ontzettend bizar (en grappig) dat kinderen daardoor vast óók direct verder willen lezen! Het is dan echter wel nodig om eerst een korte introductie te geven bij het boek en uit te leggen dat Alice op de vlucht is voor de Beste Minister voor Alles Perfect Netjes, maar dan samen met een ander kind (Kevin) terechtkomt in een nogal bijzondere school…

‘Wat is dit (…) je leven strafcorvee.’ (blz. 42 t/m 46)

Het boek is ook zeer geschikt als voorleesverhaal. Erg leuk als je bezig bent met een project over hygiëne, gezondheid of voor jezelf (en anderen) zorgen.

Uitgeverij Condor, 2019