Amari en de Nachtwachters

Amari en de nachtwachtersAmari Peters heeft altijd al gedacht dat haar vermiste broer Quinten nog leeft. Zes maanden na zijn verdwijning ontvangt Amari op raadselachtige wijze een zeer geheimzinnig pakketje, met daarin een aanbevelingsbrief voor een intakegesprek bij het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. Haar zomervakantie komt er ineens héél anders uit te zien, met een wereld vol tovenaars, elfen, mysterieuze wezens en andere bovennatuurlijke zaken…

Amari kan nu eindelijk achterhalen wat er met Quinten is gebeurd en ze is vastbesloten hem terug te vinden. Helaas gaat het er in de bovennatuurlijke wereld niet veel anders aan toe dan in de echte wereld, met gemene machtspelletjes en mensen die zichzelf beter vinden dan een ander. En dan blijkt haar bovennatuurlijke talent ook nog eens hartstikke illegaal te zijn! Lukt het Amari om zichzelf staande te houden en de proeven succesvol te doorlopen? En… lukt het haar om haar broer te vinden?

Vertaald door Sandra Hessels.

Eerste deel over Amari.

Amari en de Nachtwachters bevat allerlei spannende en magische ingrediënten, die zo uit de meest favoriete fantasy-boeken zouden kunnen komen: geheime verdiepingen vol magie (Nevermoor) of een welkomstceremonie met een indelingsritueel (Harry Potter). Maar als je denkt dat dit eerste deel van de serie over Amari Peters een slap aftreksel is van deze boeken, zit je er toch flink naast. Amari en de Nachtwachters zit zo goed in elkaar, bevat zulke ijzersterke personages en is door de setting zo origineel en vernieuwend, dat liefhebbers van Harry Potter er zonder twijfel een nieuwe favoriet bij zullen hebben.

Een van de opvallendste kenmerken is dat dit boek een zwart meisje als hoofdpersoon heeft. Nu is het makkelijk om te denken dat de schrijver daarmee meelift op de vraag naar boeken met een hoofdpersoon van kleur, maar B.B. Alston is zelf zwart en schrijft zeer authentiek over de problemen die Amari tegenkomt vanwege haar huidskleur en afkomst. Het is zelfs essentieel voor het verhaal, want de manier waarop er naar haar gekeken wordt, heeft haar persoonlijkheid en gedrag sterk beïnvloed.

‘Ik weet dat het oneerlijk is, maar mensen hebben nu eenmaal bij voorbaat al een beeld bij een arm, zwart meisje uit The Wood. Ze denken dat ze weten hoe je bent. Geef ze alsjeblieft geen reden om te geloven dat ze gelijk hebben. (blz. 12/13)

Amari heeft flinke gedragsproblemen sinds haar broer Quinten op mysterieuze wijze is verdwenen, en raakt daardoor haar beurs voor de prestigieuze Jefferson Academie kwijt. Haar moeder moet al hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen, dus haar toekomst lijkt hiermee bepaald… Tot er op zeer geheimzinnige wijze een pakketje wordt bezorgd, van haar broer! Quinten blijkt haar te hebben aanbevolen bij het ‘zomerkamp’ waar hij altijd heen ging, wat eigenlijk een training blijkt te zijn voor het Bureau van Bovennatuurlijke Zaken. Zo komt Amari terecht in een onzichtbare wereld van magie, midden in de gewone wereld.

Vanaf dat moment word je als lezer ondergedompeld in een betoverende fantasiewereld vol bijzondere bovennatuurlijke personages en begint een spannende queeste: het terugvinden van Amari’s broer. Amari komt er echter al snel achter dat niet iedereen in de bovennatuurlijke wereld haar vriend wil zijn – ook daar krijgt ze te maken met afgunst en vooroordelen – en de magische versterking van Amari’s talent heeft verstrekkende gevolgen…

Het is heel knap hoe Alston Amari’s persoonlijke ontwikkeling een plek heeft gegeven in dit razendspannende, fantasievolle verhaal. Dit is niet alleen een boek over coole toverkunsten, stoere en magische tests, levensgevaarlijke wezens en duistere tovenaars… het is tevens een verhaal over zelfvertrouwen, in jezelf geloven en jezelf durven laten zien. Mooi is hoe Alston duidelijk maakt hoe Amari is geworden wie ze is. Ze is duidelijk streetwise, maar het is ook pijnlijk om te lezen hoe wantrouwig ze is en steeds weer uitgaat van mislukking. Helaas zal ze door schade en schande wijs zijn geworden… Een confronterende en wijze les voor lezers die hier zelf geen ervaring mee hebben. Juist die gelaagdheid zorgt ervoor dat dit een boek is waar je helemaal in op zult gaan.

‘ik wil iedereen graag laten zien wie ik echt ben. Kun je dat voor me regelen?’
(…)
Elsie downloadt niet alleen de app waarmee ik het Andernet op kan, maar maakt zelfs een profiel voor me aan op Eurgphmthilthmsphlthm, de meest gebruikte socialmediasite van de bovennatuurlijke wereld.
‘Hoe spreek je dat eigenlijk uit?’ vraag ik.
‘Niet,’ antwoordt ze. ‘Mensen hebben daar te weinig tongen voor.’ (blz. 116)

Het verhaal leest heerlijk weg, zit vol goed vertaalde (woord)grapjes en is bovendien zeer spannend. Er is een continue dreiging voelbaar door mogelijk verraad, haat en jaloezie en daardoor is het compleet onvoorspelbaar hoe het verhaal zal eindigen. En dan is dit nog maar de eerste zomer… Amari’ zoektocht naar Quinten is na dit eerste deel nog lang niet ten einde…

Neem kinderen mee in de betoverende, wonderlijke wereld waar Amari in terechtkomt, met het volgende fragment:

Vanbinnen is het (…) liftdeuren weer dichtschuiven. (blz. 61 t/m 66)

En als je zin hebt in een fantastisch en spannend voorleesboek… twijfel dan niet te lang en begin in dit boek. Het boek bestaat uit 33 hoofdstukken, die nogal wisselen in lengte, maar allemaal mooi afgeronde voorleessessies vormen. Moet lukken in een periode tussen de vakanties in! Kinderen worden door dit boek niet alleen geprikkeld in hun verbeelding, maar het boek leert ze ook wijze lessen over racisme, vooroordelen en jezelf zijn. Amari Peters is een hoofdpersoon om van te houden!

Bij het boek is ook nog een korte Engelstalige boektrailer gemaakt:

HarperCollins, 2021

Amari en de Nachtwachters

Series: Amari | Onderwerpen: 2021, Anders zijn, Armoede, Diversiteit, Fabelwezens, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Magie, Racisme, Rijkdom, Serie, Tip van Liam, Tip van Mila, Tovenaars, Verdwijning, Verraad, Voorleestopper, Vooroordelen, Zoektocht
Geïllustreerd door Godwin Akpan