Antarctica

AntarcticaHet werelddeel vol wonderen

Een internationaal onderzoeksteam reist naar Antarctica en wij mogen mee!

Waarom is dat zo bijzonder? Omdat op Antarctica wereldrecords worden gebroken: het grootste dier ooit, de hardste storm op aarde, de langste nacht en de laagste temperatuur – je vindt het allemaal in dit werelddeel vol wonderen. Leer over de dieren die een winter van 50 graden onder nul overleven, kom meer te weten over het onderzoek dat wordt gedaan, en verwonder je over de prachtige natuur die er te vinden is.

Vertaald door Eva Reinders.

Het is zo’n 200 jaar geleden dat Antarctica werd ontdekt, maar nog steeds valt er op dit zuidelijkste werelddeel ongelooflijk veel te ontdekken! In dit enorme prentenboek word je als lezer meegenomen op deze ontdekkingsreis. Met een onderzoeksteam ‘reis je mee’ naar het Dirck Gerritsz-laboratorium. En daarbij moet je één ding goed onthouden: je kunt er wel pinguïns tegenkomen, maar géén ijsberen. Is dat ook meteen duidelijk.

Antarctica 1

Antarctica 4Maar er wordt in dit boek niet alleen over pinguïns verteld: je leert ook over walvissen en vinpotigen. Je leest hoe zij in extreme omstandigheden kunnen overleven, of hoe zij wegtrekken als het in Antarctica winter wordt. Het boek laat zien hoe het landschap eruit ziet – wist je dat er zelfs een bovengronds lavameer op Antarctica is?! – en vertelt over de bedreigingen. Je leest over het werk van het onderzoeksteam en kunt je vergapen aan het zuiderlicht. Want wat een ongelooflijk mooie prenten staan er in dit indrukwekkende boek! Raquél Martín heeft de sfeer, de kou en de dieren heel goed weten te treffen.

AntarcticaDe verhalende tekst is kort en wordt afgewisseld met korte weetjes die uitleggen wat je op de prenten ziet. De enthousiaste vertelstijl van Mario Cuesta Hernando is heel boeiend en maakt ontzettend nieuwsgierig naar dit werelddeel. Wie weet maakt hij – zoals hij zelfs suggereert in de laatste alinea – kinderen hiermee wel heel enthousiast om later zelf onderzoek te gaan doen op dit wonderlijke werelddeel!

Er zijn natuurlijk wel meer informatieve boeken over Antarctica, maar dit is wel een ontzettend mooie aanvulling! Hoewel het boek geen foto’s bevat, geven de illustraties een heel mooi beeld van het werelddeel en de tekst spreekt kinderen direct aan om mee op onderzoek te gaan. Door het grote formaat is dit boek ook zeer geschikt om voor te lezen – dat kan al vanaf zeer jonge leeftijd, want  niet alleen is de tekst heel kindvriendelijk geschreven; op de prenten is genoeg te zien!

Voor oudere kinderen valt er echter ook nog genoeg te ontdekken in dit boek, al zou je dit boek ook kunnen zien als een opstapje naar diepgaandere boeken. Zo zouden kinderen die dit boek interessant vinden bijvoorbeeld ook het boek Voettocht over het ijs, van William Grill kunnen lezen – over de zuidpoolexpeditie van Ernest Shackleton (wordt kort genoemd op de laatste bladzijde). Ook het boek Blauwe matrozen is een mooie aanvulling. Beide boeken zijn helaas alleen nog maar tweedehands of in de bieb te vinden.

Voettocht over het ijs  Blauwe matrozen

De reis van keizerspinguïnsOok zijn er natuurlijk boeken die meer vertellen over de dieren op Antarctica. Willen kinderen bijv. meer weten over de keizerspinguïn (de mannetjes blijven op Antarctica, ook al is het 50 graden onder nul!)? Dan kun je ze het boek De reis van keizerspinguïns aanraden. Dat is net als Antarctica een verhalend prentenboek, met een vergelijkbaar leesniveau.

Fontaine Uitgevers, 2020

Antarctica bol.com

Onderwerpen: 2020, Actieve planeet, Antarctica, Dieren, Klimaat, Natuur, Natuurbescherming, Onderzoek, Onderzoek & wetenschap, Ontdekkingsreizen, Pinguïns, Prentenboek, Tip van Lucas, Walvissen, Weer, Wereld, Winter, Zuidpool
Geïllustreerd door Raquél Martín