Breekpunt

BreekpuntMats heeft bijna een ticket voor een heel gaaf tenniskamp te pakken. Het enige wat hij nog moet doen, is de finale winnen van zijn allerbeste vriend Stan. Maar dan loopt alles anders dan gepland. Als zijn trouwe hond Jelle ook nog wordt vermist, is Mats ten einde raad. Gelukkig zorgt een telefoontje van de tennisbond voor nieuwe energie. En als Mats en Stan geblaf uit ’t Hakbos vlak bij de tennisbanen horen, raken ze verzeild in een spannend avontuur.

Eerste deel uit de serie Grand slam, een serie over tennis! Het is tevens het debuut van de schrijver, Rick Meijer.

In het genre sport domineren (serie)boeken over voetbal en hockey. Daarom is het fijn dat er nu een nieuwe serie is over een sport waar bijna geen kinderboeken over te vinden zijn: tennis!

Dit boek voldoet volledig aan de verwachtingen van een serieboek: vlotte hoofdpersonen, een spannend avontuur, veel dialogen, makkelijk leesbaar, korte hoofdstukken en niet te dik. Dit alles zorgt ervoor dat het boek heel toegankelijk is voor kinderen die houden van een lekker leesboek over sport. Niet te ingewikkeld, heel overzichtelijk en dichtbij de belevingswereld.

De serie zal vooral kinderen die tennissen erg aanspreken: zij herkennen de sporttermen natuurlijk goed (forehand, super tiebreak, ace), maar ook voor kinderen die niet tennissen is het verhaal goed te volgen en interessant genoeg. Stan is een leuk personage – met lekker veel bravoure, maar ook heel sportief. Zijn vriendschap met Mats staat duidelijk als een huis: zelfs een spannende wedstrijd kan deze niet kapot maken. Ook Mats is een mooi rolmodel: hij blijft gedurende het verhaal echt zichzelf en gedraagt zich ook heel sportief. Geen wonder dat Nikki hem leuk vindt… want ja, ook verliefdheid krijgt een rol in het verhaal. En dan heb je ook nog pestkop Robert…

Rode draad in het verhaal is echter de vermissing van Mats’ hond Jelle. Het verhaal wordt nergens heel beladen, maar toch is het de schrijver gelukt om Mats’ gevoelens goed over te brengen. De zoektocht naar Jelle wordt bovendien behoorlijk spannend als ze een donker bos ingaan.

Kortom: een goede mix van sport, sociaal-emotionele onderwerpen en spanning!

Breng de sportliefhebbers in je klas zeker op de hoogte van deze serie! Vertel eerst dat dit de énige kinderboekenserie over tennis is (uniek!). Vervolgens vertel je dat dit verhaal echter veel meer is dan alleen een boek over tennis. Dit kun je demonstreren door hoofdstuk 5 voor te lezen – dat zijn slechts 2,5 bladzijden. Laat ook zeker de sfeervolle illustratie van Joke Eikenaar zien. Vertel voordat je begint te lezen dat Mats net thuiskomt van een tenniswedstrijd.

Mats sloeg de (…) was niet weggelopen. (blz. 28 t/m 31)

Clavis Uitgeverij, 2017

Breekpunt bol.com