De dag waarop de draak verdween

De dag waarop de draak verdweenDe dag waarop de draak verdween vertelt het verhaal van Meneer Lóng. Meneer Lóng werd geboren in het jaar van de draak. Hij sliep met een drakenspeen onder een drakendekentje, speelde buiten met drakenvliegers en probeerde zelf te vliegen. Hij wist alles van draken… Toen hij ouder werd bouwde hij zelfs een huis in de vorm van een draak. Een draak die overvloog wist het zeker: daar woonde een vriend! Hij besloot om op bezoek te gaan…

Dit prentenboek is volledig getekend met blauwe BIC-pen.

Annemarie van Haeringen heeft al heel wat illustratieprijzen op haar naam staan en heeft haar kunsten dus al wel ‘bewezen’. Toch is het haar gelukt in dit boek weer iets volledig nieuws te doen: ze heeft haar illustraties in dit prentenboek volledig met blauwe BIC-pen gemaakt! Hoewel dat in eerste instantie misschien klinkt als een grappige reclamestunt, verdwijnt dat idee direct als je dit boek inkijkt – dit is echt fantastisch!

De dag waarop de draak verdween illustratie

©2019 Leopold, illustratie van Annemarie van Haeringen uit De dag waarop de draak verdween

Wat is een van de eerste dingen die je als kind leert? Juist, tekenen doe je met potlood. Nou… dat hoeft dus niet! Annemarie van Haeringen bewijst in dit boek dat tekenen met pen niet hoeft op te houden bij droedelen tijdens een telefoongesprek of luisterles. Met ontelbaar veel kringeltjes en streepjes creëert ze draken, oneindige grasvelden en donkere nachten. Waanzinnig!

Hoewel dit prentenboek al geschikt is voor kleuters, is dit een boek waar ook oudere kinderen met open mond naar zullen kijken. Daarnaast is het verhaal helemaal niet zo kinderachtig; het is gebaseerd op een oud Zen-verhaal en prima geschikt om over te filosoferen. Ook de symboliek in de tekeningen is heel mooi. Meneer Lóngs leven draait in alles om draken. Dat wordt bijvoorbeeld prachtig uitgebeeld door de schaduw van meneer Lóng: een draak! Ook de draak zelf staat (in China) symbool voor iets: geluk. Hoe meer draken, hoe beter, denkt meneer Lóng dan ook. Draken brengen immers geluk. Maar als er een echte draak op bezoek komt bij meneer Lóng, verloopt het verhaal toch anders dan je zou denken! Het eindigt met een vraag waar je nog lang over na kunt denken.

Een prachtig prentenboek voor de bovenbouw om de creativiteit mee te prikkelen!

Het verhaal in dit prentenboek vormt een prachtig uitgangspunt voor een filosofische les – Wat is geluk?

Toch springen vooral de illustraties in het oog. (Bekijk hier alvast een aantal pagina’s uit het boek!) Dit prentenboek leent zich dan ook uitermate goed om op een andere manier boeken te bespreken: niet inhoudelijk, maar als creatieve uiting. Laat kinderen maar eens zien wat er allemaal mogelijk is! En laat ze ook vooral zelf creatief aan de slag gaan.

Tekenwedstrijd De dag waarop de draak verdween

Wat dat betreft is er meteen een mooie stimulans: een tekenwedstrijd, waarbij kinderen worden uitgedaagd ook zelf met blauwe BIC-pen aan de slag te gaan. De wedstrijd loopt tot 17 oktober 2019. Je kunt er boeken én heel veel BIC-pennen mee winnen. Hier lees je er meer over!

Dieren / Creativiteit (tekenen, schrijven)

Het idee van bovenstaande tekening kun je heel goed gebruiken voor een creatief concept: stel dat jij jezelf zou moeten vergelijken met een dier: welk dier zou dat dan zijn? Let op: het gaat er dan dus niet om wat hun favoriete dier is, maar met welk dier ze zich zouden kunnen vergelijken. Denk eens na over de eigenschappen van jezelf – welk dier past daarbij?

Je kunt kinderen hier een verhaal over laten schrijven, maar misschien is het wel nog leuker om er een tekenopdracht (met BIC-pen!) aan te koppelen:

• Laat kinderen een foto van zichzelf opplakken waar ze van top tot teen op staan (maak de foto’s desnoods zelf en print ze uit op school). Ze moeten zichzelf uit de foto knippen (geen achtergrond). Laat ze er vervolgens een schaduw bij tekenen in de vorm van het dier waarop ze zichzelf vinden lijken!
  • Is dat nog wat te moeilijk, dan kun je natuurlijk ook alleen het silhouet van een dier laten tekenen. Kunnen de kinderen de dieren van elkaar herkennen?
  • Eventueel kun je er zelfs nog een soort raadspel van maken: leg de tekeningen verspreid door de klas, geef de kinderen een kaartje met de naam van een ander kind erop en laat ze raden bij welke tekening ze het kaartje moeten leggen. Aansluitend kun je een mooi gesprek houden: waarom vergelijk je jezelf met een bepaald dier? Welke eigenschappen heeft dat dier, die jij ook hebt?

Vanzelfsprekend kun je het ook wél over favoriete dieren hebben: de draak is immers ook het favoriete dier van meneer Lóng. Ook daar zijn weer leuke opdrachten bij te verzinnen die je haalt uit dit boek:

• Maak een tekening van je favoriete dier met (BIC-)pen. (Overigens kun je natuurlijk ook andere pennen gebruiken, maar die vlekken heel vaak!) Tekenen met pen vereist weer een heel andere techniek dan tekenen met potlood: je kunt niets uitgummen, je hebt maar 1 kleur en je kunt niet harder of zachter drukken op je pen. Bespreek met kinderen hoe je dan toch voor donkere en lichte vlakken kunt zorgen. Bekijk hiervoor de tekeningen uit het prentenboek.
  • Meneer Lóng maakt drakenverzen. Laat de kinderen ook een gedichtje schrijven over hun favoriete dier.

Origami

In het boek vouwt meneer Lóng draken – hij doet duidelijk aan origami. Het bekendste Japanse (origami) symbool staat er ook in: de kraanvogel. Hartstikke leuk natuurlijk om kinderen dit ook te laten doen!

Origami, niet zo gemakkelijkIn het boek – Origami, niet zo gemakkelijk – staat een duidelijk uitleg van het vouwen van een kraanvogel. Er staan ook nog een kikker en een cicade in het boek. Wil je nog meer dieren vouwen met je klas (leuk met Dierendag!), dan is het boek Fun met origami – Dieren heel geschikt (o.a. hond, kat, konijn, pony). Vanzelfsprekend kun je ook op internet op zoek naar instructies / filmpjes. Met een boek kun je er echter ook een functionele leesles van maken: snappen de kinderen de instructies? Het lezen van een instructietekst is ook onderdeel van begrijpend lezen!

origami-dieren

Leopold, 2019

De dag waarop de draak verdween bol.com