Dagboek van een vlogger

Dagboek van een vloggerOlivia is blut, maar gelukkig heeft ze een briljant idee: ze gaat vloggen! Want beroemde vloggers verdienen bergen geld én krijgen gratis spullen. Enige probleem: Olivia heeft nul uitstraling. Dus huurt ze een ander meisje in om de hoofdrol in haar vlog te spelen. Al snel heeft ze duizenden volgers en die nemen Olivia’s verzonnen leven erg, érg serieus. Hoe lang gaat dat goed?

Vertaald door Marie Lotte Hagen.

Vloggen is HOT. En daarmee sluit dit boek dus perfect aan op de actualiteit. Olivia gaat vloggen met het doel om geld te verdienen. Ze heeft echter ook talent: ze kan goed scripts schrijven en weet duidelijk wat mensen leuk vinden om te zien – haar vlog trekt binnen no time duizenden volgers. Zo bizar als dit misschien mag lijken – zo werkt het natuurlijk wel in het echt. Hoewel het in werkelijkheid meestal niet zó snel gaat als bij Olivia, gebeurt het natuurlijk wel dat een vlog viral gaat en ongekend populair wordt.

Hoe dit proces verloopt, wordt op erg leuke wijze beschreven in dit ‘Dagboek’. In schrijfletters lees je Olivia’s gedachten en beschrijvingen van wat er gebeurt. Deze tekst wordt afgewisseld met de teksten uit haar vlogs en vooral ook: met reacties op haar vlogs. Deze zijn misschien nog wel het grappigst om te lezen en heel erg realistisch! Niet alleen krijgt Olivia regelmatig spam te verwerken, maar ook negatieve reacties van mensen die er blijkbaar lol aan beleven om iemand volledig af te branden. Tegelijkertijd zit er heel veel subtiele, droge humor in de tekst verwerkt.

destinyisperfect
Zoooooooooooooooooooooo leuk samen!

Koharu99
Ik ben vandaag jarig.

Julie Schrijft
Ik heb een verhaal geschreven over Destiny en Gale. Je kunt het lezen op mijn website bit.ly/2iRoT3r

Evil Erik 13
Jij hebt professionele hulp nodig.

(blz. 114)

Olivia gaat er allemaal heel relaxed mee om en zet door. Haar kanaal wordt een enorm succes! Het wordt alleen lastig als haar hoofdrolspeelster Destiny op straat wordt herkend en wordt achtervolgd. De fans gaan zich steeds meer met Destiny bemoeien… maar Destiny bestaat natuurlijk niet écht. En je kunt je wel voorstellen hoe de fans reageren als uitkomt dat ze voor de gek zijn gehouden…

Behalve dat dit boek een herkenbaar kijkje achter de schermen van een vlogger geeft, bevat het ook een diepere laag. De kernboodschap: wees eerlijk. Zo maakt het jonge lezers bewust van het feit dat veel producten alleen maar gepromoot worden, omdat het geld oplevert voor de vlogger. Daarnaast maakt het lezers bewust van de kracht van kijkcijfers en hoe mensen om je heen daarop kunnen reageren. Toch blijft het boek lekker luchtig en vooral erg grappig. Dit vlot leesbare verhaal moedigt iedereen aan om zelf ook te gaan vloggen. Wees jezelf en ga ervoor!

Dit actuele boek is erg leuk om (voor) te lezen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Olivia zit weliswaar al op de middelbare school, maar is een fantastisch rolmodel voor de meiden van groep 7 en 8. Het zal hierdoor waarschijnlijk meiden meer aanspreken dan jongens, maar eigenlijk is dat onnodig: het verhaal is voor jongens ook grappig (vooral door de commentaren van Evil Erik 13 en Finn Funn). Misschien doordat het boek ook door een man geschreven is… (Tim Collins – bekend van Het dagboek van Nurdius Maximus. Opvallend genoeg is zijn voornaam afgekort tot T.)

Test het eens uit met het volgende fragment:

09.00 UUR Oké (…) mijn kamer schoonmaken. (blz. 7 t/m 15)

Als de klas het leuk vindt, kun je het boek eventueel zelf voorlezen. Je kunt er lekker in overdrijven en de klas zal het hilarisch vinden om je teksten als dit te horen zeggen:

SUUS SCHREEUWT
OMG HIJ IS ZO CUTE TOEN IE IN BEELD KWAM IK WAS ECHT AAN HET GILLEN EN M’N MOEDER WAS ECHT VAN WAT WAS DAT MAAR IK ZEI VAN HIJ IS HOT DUS WHATEVER LOL (blz. 50)

Mocht je verder in willen gaan op de hype van het vloggen, dan kan ik je aanraden om de documentaire YouTube revolution te kijken. Onlangs is hij (weer) uitgezonden op National Geographic. Helaas is hij op internet alleen zonder ondertiteling te vinden, maar je kunt het natuurlijk zelf vertalen en/of gebruiken voor je verhaal.

Een heel interessant filmpje van SchoolTV gaat juist in over dat eerlijk zijn in vlogs: hoe ver moet je gaan? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? Het is weliswaar een filmpje voor 13 jaar en ouder door het moeilijke taalgebruik, maar het is zeker de moeite waard om te bekijken! (Let op: soms wel wat grof taalgebruik)

Ook dit artikel van Kidsweek sluit erg mooi aan bij een van de onderwerpen van het boek: sluikreclame in vlogs. Het boek is hierdoor ook goed te gebruiken in een les of project over mediawijsheid. Wat moet/kun je geloven en wat niet?

Uitgeverij Ploegsma, 2017

Dagboek van een vlogger bol.com

Onderwerpen: Eerlijkheid, Keuzes, Media & journalistiek, Mediawijsheid, School, Social media, Sociale media, Tip van Lisa, Vloggen, Vriendschap