De bende van Zeus

De bende van ZeusDit is het verhaal over Kronos en Rea, over Zeus en Hera, over Danaë en over Perseus. Over Eros en het Orakel, over Charon, Hades en de onderwereld, over Athene, de nimfen, Medusa en de Drie Grijze Zussen. Spannende verhalen uit de Griekse mythologie, maar dan op kindermaat, met veel humor en fantasie. Ontdek wat de goden en helden van de Griekse oudheid zoal hebben uitgespookt.

Eigenlijk zijn de oude Griekse mythen behoorlijk gruwelijk. Kronos eet zijn eigen kinderen op en Medusa, met haar hoofd vol sissende slangen, versteent iedereen die haar aankijkt. Maar de humoristische manier waarop ze in dit boek worden verteld, haalt bijna alle spanning weg. Het resultaat is heel vermakelijk en maakt dit boek heel geschikt voor jonge kinderen.

Hoewel Ingrid Vandekerckhove er flink wat bij gefantaseerd heeft, heeft ze de originele Griekse mythen wel als leidraad genomen en door dit boek krijg je dus een aardig overzicht van de oude Griekse godenwereld. Of het ook allemaal zo gegaan is, zoals in dit boek beschreven, is natuurlijk discutabel. Dat maakt dit boek echter ook juist heel grappig! Het maakt duidelijk dat het hartstikke leuk is om je fantasie te gebruiken – wie weet immers echt hoe het is gegaan?!

‘Zeus, jongen toch, ‘ zei Rea boos, ‘leg dat rietje weg en vul de zee weer met water.’
‘Ja, mama.’ Zeus gehoorzaamde meteen en vulde de zee weer met water.
‘Je hebt de dieren echt laten schrikken!’ zei zijn moeder boos. ‘Als straf geef je de zee maar aan je broer Poseidon.’
(blz. 31)

Het eerste deel van het boek gaat over Zeus – de oppergod. Hij krijgt van mevrouw Orakel een adelaar, die hij Kotto noemt. Ook daar heeft Vandekerckhove het een en ander verzonnen, zoals ze zelf toelicht in het nawoord. De rode draad blijft echter duidelijk overeind staan: Zeus vindt zichzelf geweldig, speelt wat met zijn bliksemschichten en komt in gevecht met zijn vader Kronos en de Titanen.

Het tweede deel gaat over Perseus, een zoon van Zeus. Hij gaat op zoek naar Medusa, via de onderwereld van zijn oom Hades. Zijn avontuur wordt nergens echt spannend in dit boek, maar het maakt wel duidelijk dat veel Griekse mythen echte avonturenverhalen zijn!

Voor wat oudere kinderen zal het boek wellicht toch een beetje kinderachtig aandoen. Dit komt vooral door de aanspreekvorm die de schrijfster hier en daar gebruikt:

Ik weet niet of ik het moet vertellen, het verhaal over Medusa. Het is best griezelig. Maar vergeet niet dat het heel lang geleden gebeurd is, meer dan tweeduizend achthonderd jaar. In een land heel ver hiervandaan. (blz. 75)

Als voorleesboek past dit boek dan ook prima in de middenbouw en is dit een erg goede manier om kennis te maken met de Griekse mythologie. Kinderen uit de bovenbouw zullen de humor in dit boek echter zeker kunnen waarderen en als leerkracht kun je je al voorlezend heerlijk uitleven door de grappige dialogen en beeldende teksten. Besef bovendien dat de meeste boeken over Griekse mythologie best pittig zijn en pas worden aangeraden voor goede lezers vanaf 12 jaar; dit boek is dan ook een erg fijne aanvulling voor je schoolbibliotheek!

Een heerlijk, grappig voorleesboek dat je volgens mij al vanaf groep 4 kunt voorlezen! Voor hen zal het verhaal soms nog best spannend zijn; voor de bovenbouw is het verhaal vooral heel grappig. Lekker overdrijven als je het voorleest en de kinderen zullen schateren van het lachen.

Om dit boek te promoten, zou ik het hoofdstuk over Kronos voorlezen: het is grappig en is tevens een van de belangrijkste verhalen uit de Griekse mythologie:

Zeus lag te (…) Zeus nog leefde. (blz. 10 t/m 13)

Crea: tekenen

Een andere, leuke manier om dit boek (en de Griekse mythologie) te promoten, is met een fragment over Medusa. Dit kun je ook heel goed doen tijdens de Kinderboekenweek 2017! Bijzonder (en grappig) is dat de schrijfster in dit fragment een link legt met de normale sprookjes (Sneeuwwitje). Mythen en sprookjes zijn natuurlijk alletwee van oudsher volksvertellingen. Dat biedt meteen mogelijkheden om het hierover te hebben met je klas!

Daarnaast kun je er een leuke creatieve opdracht aan koppelen: teken Medusa!

Vertel dat je een stukje gaat voorlezen uit een Griekse mythe. Vertel kort iets over de achtergrond van de mythologie (o.a. wie zijn Zeus en Athene). Vertel vervolgens dat de Griekse mythologie vol zit met monsterlijke wezens, waaronder Medusa. Je gaat daar een stukje over voorlezen. De kinderen moeten goed luisteren en proberen te bedenken hoe Medusa eruit moet hebben gezien. Ze mogen dat vervolgens zelf tekenen. Lees het fragment eventueel twee keer voor!

Ooit was Medusa (…) fluisterden ze angstig. (blz. 77)

In het boek staat ook een tekening van Medusa (blz. 78), maar deze laat je natuurlijk pas zien nadat de kinderen klaar zijn. Het zal ontzettend leuk zijn om de resultaten te bekijken en te vergelijken! Kijk evt. ook eens op internet naar afbeeldingen (google: Medusa kunst en klik op afbeeldingen).

Na de tekenopdracht kun je natuurlijk het boek verder uitlezen om te vertellen wat er verder met Medusa gebeurde! (40 bladzijden)

Uitgeverij Clavis, 2017

De bende van Zeus bol.com