De dropbom

De dropbom, Corien OranjeJustins vader is eigenaar van een dropfabriek. Daar zijn vreemde dingen aan de gang. Iemand probeert ervoor te zorgen dat de fabriek failliet gaat en moet sluiten! Terwijl Justins vader zicht stort op het ontwikkelen van een ‘dropbom’ die de fabriek moet gaan redden, gaan Justin, zijn zus Maranke en zijn schoolvriend Hanif op zoek naar de saboteur.

Bij dit boek is het belangrijk om je niet te laten afschrikken door het wat trage begin (hoofdstuk 3 lijkt zelfs volkomen los te staan van het verhaal), want achter deze niet-zoveel-zeggende titel schuilt een spannende detective! Het verhaal zit erg goed in elkaar en heeft een prettige stijl. Het leest als een trein! Een verrassend boek en zeker de moeite waard om te lezen.

Het is leuk om dit boek te koppelen aan een les over industrie en het productieproces.

Er is een fragment waarin Hanif een rondleiding krijgt door de fabriek, waardoor kinderen een aardig beeld krijgen van de gang van zaken (dragen van witte pakken, grote machines, voorraadkamer, lopende band etc.).

Voorafgaand aan het voorlezen hiervan is het wel noodzakelijk om al te vertellen waar het boek over gaat, want in het fragment denken Justin, Maranke en Hanif al na over wie de mogelijke saboteur zou kunnen zijn.

Justin duwt de (…) niet gesloten wordt. (blz. 38 t/m 50)

Wat ook een goede manier is om dit boek te introduceren (gekoppeld aan een les over industrie en het productieproces), is om eerst een filmpje van Het Klokhuis over drop te laten zien. Hierin wordt namelijk (ook) het hele productieproces van drop laten zien. Vervolgens kun je dit boek laten zien en vertellen dat zo’n productieproces ook gemakkelijk fout kan gaan, door zelfs maar één persoon… De trigger om het boek te gaan lezen is voor kinderen op deze manier waarschijnlijk groter, want de nadruk ligt nu op de spanning in het verhaal en niet zozeer op het onderwerp ‘fabriek’.

Uitgeverij Columbus, 2010

Het boek is (tijdelijk) niet leverbaar, maar nog wel in de bibliotheek te krijgen.

Onderwerpen: 2010, Beroepen, Drop, Fabriek, Industrie, Productie, Uitvindingen & machines, Voeding, Werk