De geest en het meisje

De geest en het meisjeHet is 1899. De graaf van Gosswater is overleden en de twaalfjarige lady Agatha Asquith wordt uit haar ouderlijk huis verbannen door haar gemene neef Clarence. Het grote, statige landhuis is het enige thuis dat ze ooit heeft gehad, en nu moet ze wennen aan een leven in een vervallen hutje, met een vreemdeling die haar echte vader zou zijn!

En als de graaf niet haar echte vader was, wie was dan haar echte moeder? Heeft de geest van een rusteloze jonge vrouw op de oevers van het Gosswatermeer er iets mee te maken?

Vertaald door Aleid van Eekelen-Benders.

Bij een boek over een geest denk je toch al snel aan een griezelverhaal, maar dit is meer een soort detective dan een spookachtig verhaal. De 12-jarige Lady Agatha wordt na de dood van haar vader door haar gemene neef haar landhuis uitgeschopt en hoort bovendien dat haar vader niet haar échte vader was. Ze komt terecht op de ganzenboerderij van haar echte vader, waar ze moet zien te wennen aan een leventje zonder luxe. Gelukkig maakt ze al snel een goede vriend, een jongen die op Skeltereiland woont – de plek met de begraafplaats van de familie Asquith, midden in het Gosswatermeer.

‘Bryn,’ zegt de jongen na een korte stilte, en hij steekt me zonder stil te blijven staan zijn hand toe. ‘Bryn Black.’
Ik aarzel. Ik ben niet gewend dat dit soort mensen zich aan me voorstelt. En ik heb beslist nog nooit een hand gekregen van iemand die een spade bij zich had. Ja, maar je bent lady Agatha niet meer, hè? zegt mijn hoofd.
Ik schud zijn hand. ‘Aggie,’ zeg ik. (blz. 79)

Het verhaal wordt al snel erg spannend en mysterieus als tijdens de begrafenis van haar vader iets zeer merkwaardigs gebeurt: als haar oudtante Millicent haar ziet, valt zij van schrik dood neer. Wat zag ze? En dan zijn er nog veel meer raadselen om op te lossen: Wie was Agatha’s moeder? Hoe kwam ze in dat landhuis terecht? Bovendien is er ook nog de vloek van de Koninginnesteen. Waar is de kostbare edelsteen gebleven? En dan het grootste raadsel: van wie is de geest van het meisje?

Het was een meisje – een spookachtig meisje van licht.
Wie is ze? Ik kan aan bijna niets anders denken.
Ik vraag me af of ze heel misschien het meisje is van wie ik afscheid hebt genomen op de dag dat vader werd begraven: lady Agatha Asquith. Mijn vroegere ik. (…)
Of misschien is ze de geest van de zilverwitte tombe: een meisje dat teerbemind was. Maar ik heb geen flauw idee van wie die tombe is, en ik ben ervan overtuigd dat er een verband bestaat tussen de geest en mij: Bryn kon haar niet zien, maar ik wel. Er is iets wat ons verbindt – een onzichtbare draad die zich als spinnenzijde tussen ons uitstrekt. (blz. 119/120)

Terwijl Aggie antwoorden probeert te vinden op al haar vragen, zint ze bovendien op wraak op neef Clarence. Begrijpelijk, want Clarence is zo gemeen, dat je de haat die Agatha voelt zelf ook kunt voelen. Wat een schrijfkunst om zoveel ingehouden woede over te brengen! Het maakt het boek adembenemend spannend: hoe lopen die wraakplannen af?

Lucy Strange schrijft echt prachtig en voert je vanaf de eerste zinnen ongenadig mee naar het spookachtige, mysterieuze Gosswater. Ook de vertaling leest heel soepel en weet alle emoties perfect over te brengen. De geest en het meisje is dan ook een heerlijk, raadselachtig leesavontuur; om helemaal in weg te kruipen.

De boeken van Lucy Strange zijn fantastisch! Ze lezen heerlijk en zitten zo goed in elkaar, dat je als vanzelf blijft lezen. Maar… dat is aan de buitenkant niet te zien en de titel van dit boek geeft ook niet duidelijk aan wat je van dit boek kunt verwachten.

Dit boek kan dan ook een goede boekpromotie gebruiken! Laat de kinderen zich eerst voorstellen dat ze hun hele leven al in een prachtig landhuis wonen en alles hebben wat hun hartje begeert. Maar dan gaat hun vader dood… horen ze dat hun vader niet hun échte vader was én worden ze hun huis uitgegooid door een gemene neef! Ik denk dat veel kinderen dan al vol verontwaardiging naar je zullen luisteren!

Vervolgens vertel je dat dit verhaal weliswaar over een geest gaat, maar dat dat meer een soort aanwijzing is in een spannende zoektocht naar wie die geest is, wie het meisje uit de titel zelf eigenlijk is en vooral: wie haar echte moeder is. Bovendien is het meisje – Lady Agatha, ofwel Aggie – vastbesloten om wraak te nemen op haar neef… En hoe dat afloopt??!

Lees daarna dit korte fragment voor:

De eerste dagen (…) heeft afgenomen. Wraak… (blz. 119 t/m 120)

Uitgeverij Gottmer, 2021

De geest en het meisje

Genre: Detective, Historisch verhaal
Onderwerpen: 2021, Familie, Geesten, Geheim, Identiteit, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Tijd van burgers en stoommachines, Tip van Emma, Tip van Mila, Vloek, Zoektocht

2 Responses

1. Sophie Ap Watric Er
    Sophie Ap Watric Er at · Reply

Dit ga ik sowieso voor mijn boekbespreking gebruiken! Thanks! Nee, grapje dat zou ik nooit doen. Oprecht. En anders zou ik dat aan je vertellen. Want, overschrijven mag niet. Maar ik wil wel even jou bedanken, want door dit te lezen heb ik het boek het geest en het meisje gelezen. Het was super tof. Dus bedankt voor het overtuigen van hoe leuk het was!! (mag ik het trouwens voor mijn boekbespreking gebruiken? Alstublieft?) Grapje, HaHaHaHa