De jongen in de jurk

Dit boek gaat over Dennis. Dennis woont in een saai huis, in een saaie straat, in een saaie stad. Maar Dennis is anders. Hij heeft een bijzondere interesse voor mooie kleding. Dit probeert hij zo lang mogelijk verborgen te houden, maar als de mooie Lisa hem aanspoort om een van haar prachtige jurken te passen, voelt Dennis zich pas echt zichzelf. Maar dan loopt een van de verkleedpartijen een beetje uit de hand…

Dit is het eerste boek van komiek David Walliams en laat je meteen goed kennismaken met zijn schrijfstijl: vol humor, maar ook ontroerend. Zeker het eerste hoofdstuk kan goed omschreven worden als ‘bittersweet’. De situatie waarin hoofdpersoon Dennis zich bevindt, is ronduit triest (weggelopen moeder, geen uitingen van liefde door de rest van het gezin), maar de manier waarop het verteld wordt, geeft je toch het gevoel dat je een grappig verhaal aan het lezen bent.

De schrijfstijl doet ook erg denken aan die van Roald Dahl, waarbij de auteur de lezer af en toe direct aanspreekt en ook verwijst naar zijn zichzelf:

Dennis was de topscoorder van zijn team, met meer dan een miljoen goals per jaar op zijn naam. Alweer excuses, lezer: ik weet niet veel van voetbal, een miljoen is misschien wat veel. Duizend? Honderd? Twee?  (blz. 24)

Dat het boek geïllustreerd is door Quentin Blake doet de overeenkomst met Roald Dahl natuurlijk nog eens extra versterken! Naast de vele illustraties bevat het boek veel wit op de pagina’s en zijn de regels kort. Het boek wordt dan ook gekenmerkt als “makkelijk lezen”-boek en is daarmee geschikt voor kinderen die wat meer moeite hebben met lezen.

Qua inhoud durft Walliams met dit boek een controversieel thema aan te snijden: een jongen die het leuk vindt om in jurken te lopen! Daar lees je niet veel kinderboeken over! Verder is Dennis heel ‘normaal’: hij houdt van voetballen en is – net als andere jongens van zijn leeftijd – verliefd op de mooie Lisa. Gelukkig zijn de personages in het boek – na een eerste schok – heel begripvol naar Dennis toe en accepteren ze hem volkomen om wie hij is. Dat is ook duidelijk de boodschap van het verhaal, al valt te betwisten of het erg realistisch is… In het echt zullen veel mensen niet zo tolerant reageren.

Dat is echter ook de kracht van het verhaal: Dennis wordt weliswaar omschreven als ‘anders’, maar dat is in het verhaal zo ‘normaal’ dat het weer gewoon wordt. En dat is natuurlijk een mooi voorbeeld voor iedereen!

Dit boek leent zich uitstekend om voor te lezen in de klas. Natuurlijk kun je het boek ook promoten en met onderstaand fragment maak je wel duidelijk dat het boek vooral heel erg grappig is. Toch zullen jongens zich misschien schamen om dit boek uit de kast te trekken (“Wil je zelf een jurk dragen, ofzo?”). Daarom raad ik aan dit boek voor te lezen – op die manier kun je meteen het thema in de klas bespreekbaar maken. Daarna zal het ook minder ‘eng’ zijn voor kinderen om het boek te herlezen.

‘Wat is dit (…) het tijdschrift ontdekte. (blz. 34 t/m 44)

Uitgeverij Gottmer, 2009

Genre: Humor, School, Verhalen