De raketwedstrijd

De raketwedstrijdDe twaalfjarige Sterre droomt ervan om, net als haar held professor Pikulet, astronaut te worden. Als ze hoort dat de professor een speciale Technologie en Wetenschap Talenschool heeft opgericht, is ze vastbesloten: daar wil ze heen! Het enige wat ze ervoor moet doen, is de waterraketwedstrijd winnen die de school als toelatingstest heeft uitgeschreven. Helaas is niet iedereen blij met haar deelname. Sterre wordt tegengewerkt en zelfs gesaboteerd, maar door wie? Door Floris, de grootste pestkop van de klas, die er werkelijk alles aan doet om te winnen? Of door haar norse buurman, die overdag rust wil omdat hij nachtwaker is? Zal het Sterre lukken om haar raket tot grote hoogte te laten opstijgen?

Maar liefst 292 pagina’s vertellen over Sterres vastberaden bouw van een waterraket. Uitvoerig gaat het boek in op alle details en mogelijkheden die Sterre overweegt in het verbeteren van haar ontwerp. Interessant voor kinderen die net als Sterre een passie hebben voor ruimtevaart en zelf ook graag een waterraket zouden willen bouwen, maar tegelijkertijd haalt het de vaart uit het verhaal en is het flink doorbijten voor kinderen die niet zo van al die technische details houden.

Het verhaal over Sterre wordt in elk hoofdstuk onderbroken door korte krantenberichten over professor Pikulet en de astronaut Wessel van Onderen. Wat deze krantenberichten te maken hebben met het verhaal over Sterre, wordt pas halverwege het boek echt duidelijk (al zal de ervaren lezer het wel hebben zien aankomen). Daarnaast wordt elk hoofdstuk afgesloten met interessante feiten over de ruimte en ruimtevaart: de oerknal, zwarte gaten, astronautentraining, aerodynamica, donkere materie en het doen van onderzoek… het komt allemaal voorbij!

Al met al een zeer informatief boek over ruimtevaart, maar door de vele details en uitvoerige beschrijvingen over de bouw van een waterraket helaas iets te langdradig om spannend te zijn. Gelukkig sluit het boek af met een instructie om zelf een waterraket te gaan bouwen. Misschien moeten de lezers hier eerst maar mee beginnen, zodat ze ontdekken hoe lastig het kan zijn! Het boek zal dan vanzelf meer gaan boeien.

Hoewel dit boek dus niet het meest spannende boek is om ‘zomaar’ te gaan lezen, is dit wel een geweldig boek om in te zetten tijdens een project over de ruimte.

Het spreekt voor zich wat je met dit boek kunt doen in de klas: zelf een raketwedstrijd organiseren!! In een project over ruimtevaart is dit de uitgelezen mogelijkheid om te vertellen over astronauten en aerodynamica. Vertel dat je een boek hebt gevonden over ruimtevaart en dat de kinderen daarin iets heel leuks gaat doen: raketten bouwen!

Lees het volgende fragment voor:

De kinderen staan (…) gaan we oefenen.’ (blz. 39 t/m 42)

Waarschijnlijk roept de helft van de klas dan al: gaan wij dat óók doen?!

De instructie voor het bouwen van een waterraket die achterin het boek staat, is ook online te vinden op de website van Space Expo. Maar je kunt ook op de website van Sterrenkids of Het Klokhuis kijken. Hier vind je ook nog leuke filmpjes!

Door zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een waterraket, zullen de kinderen dit boek waarschijnlijk wel interessant gaan vinden! Vooral voor de kinderen die écht willen weten hoe ze hun raket kunnen verbeteren, is dit boek een aanrader.

Tijdens het project kun je als leerkracht zo nu en dan interessante weetjes uit het boek voorlezen. Zo staan er bijvoorbeeld handige tips in over het stabiel maken van je raket (blz. 124/125) of over het nut van meerdere trappen in een raket (blz. 189).

Uitgeverij De Vier Windstreken, 2015

De raketwedstrijd bol

Genre: School, Verhalen