De School van Goed en Kwaad

De School van Goed en KwaadVolgens een mythe worden er één keer in de vier jaar twee kinderen ontvoerd uit Gavaldon om naar de School van Goed en Kwaad te gaan, waar ze worden opgeleid tot sprookjesfiguren.

De mooie, blonde Sophie kan niet wachten: ze wordt zonder twijfel de beste prinses ooit. Sneeuwwitje, eat your heart out! Haar vriendin Agatha gelooft niet in die onzin, tot… ze ontvoerd worden. Maar alles verloopt nóg anders dan verwacht: Sophie wordt tot haar afgrijzen op de afdeling voor slechteriken geplaatst, waar ze het moet zien te rooien tussen aankomende heksen en moordenaars. De in het zwart geklede Agatha komt tussen suikerzoete prinsessen terecht! Sophie is woedend over deze ‘vergissing’ en Agatha wil alleen maar naar huis. Maar hoe?

Vertaald door Karin de Haas.

Dit boek is met behoud van de originele boektitel The School for Good and Evil verfilmd door Netflix. De release was op 18 oktober 2022.
Eerste deel van de serie De School van Goed en Kwaad.

In het oeroude woud
staat een school van Goed en Kwaad
Twee torens in het bos
Eén voor wie puur is
en één voor wie slecht is
Je kunt niet ontsnappen
Je kunt er alleen uit wegkomen
door in een sprookje te stappen

De School van Goed en Kwaad

©2022, HarperCollins, illustratie van Iacopo Bruno uit De School van Goed en Kwaad

Vanaf de eerste bladzijde slurpt dit fantasyboek je op, met een fascinerend, wervelend, spannend en sprookjesachtig verhaal. Wie nog denkt dat sprookjes zoetsappige verhaaltjes zijn voor jonge kinderen, maakt zijn borst maar nat! In deze dikke pil van meer dan 400 bladzijden wordt één ding meer dan duidelijk: Echte sprookjes betekenen oorlog.

De School van Goed en Kwaad zit heel interessant in elkaar: Sophie droomt van een leven als sprookjesprinses en kan niet wáchten om als Immer haar ware liefde te ontmoeten: een prins. Des te opvallender is haar vriendschap met de nukkige en sarcastische Agatha. Zij geeft werkelijk niets om jongens, vindt zichzelf – net als iedereen in haar omgeving – erg lelijk en heeft nogal moeite met sociale contacten. Als Agatha als duidelijke Nimmer dus terechtkomt in Goed en Sophie in Kwaad, zijn niet alleen zijzelf, maar ook de hele school in rep en roer. Er móet een fout gemaakt zijn… Toch? Maar het zal de lezer niet verbazen: langzaam wordt duidelijk dat de meisjes misschien toch wel op de juiste plek zitten…

Agatha probeerde niet te laten merken hoe gekwetst ze was. ‘Wil je me hier áchterlaten? In mijn eentje?’
Sophies gezicht verzachtte. ‘Maak je alsjeblieft geen zorgen, Aggie. Alles is nu perfect,’ zei ze vriendelijk. ‘We zullen nog steeds beste vriendinnen zijn. Alleen op verschillende scholen, zoals we hadden gepland. Niemand kan onze vriendschap verstoren, toch?’ (blz. 99)

Mooi hoe in dit verhaal wordt afgerekend met het idee dat mooi zijn betekent dat je goed bent. Of dat lelijk juist ‘slecht’ betekent. Het is een prachtig idee om de sprookjesclichés juist te gebruiken en te benadrukken in het verhaal, om er vervolgens ook keihard mee af te rekenen. Het is bovendien niet makkelijk om nog het verschil tussen Goed en Kwaad te zien… en dat lijkt precies het idee van het verhaal!

De School van Goed en Kwaad

Naar het einde toe wordt het verhaal met een bloederige strijd behoorlijk grimmig. Het is begrijpelijk dat de verfilming voor 12 jaar en ouder is! Ook het boek is niet voor al te jonge lezers, al zullen de indrukwekkende beelden die het verhaal oproept in de film waarschijnlijk enger zijn dan in je hoofd. De hogere adviesleeftijd heeft ongetwijfeld ook te maken met de serieuze omvang van het boek en het kleine lettertype.

Het verhaal wordt heel mooi afgesloten, maar wel met een opening naar een vervolg. Dát er ook een vervolg gaat komen, is wel duidelijk: in het Engels zijn er al 7 boeken en deel 2 (Een wereld zonder prinsen) is inmiddels ook al in het Nederlands verkrijgbaar. Dat is héél goed nieuws, want deze serie is verslavend goed!

Deze 12+-serie kun je best promoten in groep 8! Sterker nog: nu er een Netflix-film van dit boek is, is de kans groot dat er kinderen zijn die na het zien van de film ook nieuwsgierig worden naar het boek (of de hele serie). Een boekverfilming kan absoluut een reden zijn om een boek te gaan lezen!

Vooral kinderen die houden van (de echte) sprookjes en de klassieke strijd tussen Goed en Kwaad zullen enorm kunnen genieten van dit boek.

Een leuk boekpromotiefragment waarin je leest hoe Agatha níet op haar plek zit in de School van Goed en Kwaad:

Agatha wist dat (…) van haar verwachtte. (blz. 49 t/m 53)

En wat ze dus doet: wegrennen.

Uiterlijke schijn

Er zullen ook zeker kinderen zijn die zich kunnen identificeren met Agatha, het buitenbeentje. De School van Goed en Kwaad is eigenlijk een heel mooi verhaal over innerlijke schoonheid, jezelf presenteren en ontkracht vele vooroordelen over uiterlijk. Echt iets wat een grote rol kan spelen op de middelbare school en daar kan deze serie dan ook echt een enorme hit worden. Maar ook als voorbereiding op het VO is dit een mooi (fantasy)verhaal: ook al gaat het over sprookjesprinsessen, heksen en allerlei clichés, het laat je toch nadenken over hoe je naar anderen kijkt. Misschien dat kinderen door dit verhaal beter op het gedrag van andere kinderen gaan letten, in plaats van op uiterlijk.

HarperCollins, 2022

De School van Goed en Kwaad 1

De School van Goed en Kwaad 2

Series: De School van Goed en Kwaad | Onderwerpen: 2022, Anders zijn, Boekverfilming, Fantasie, Geluk, Identiteit, Jeugdboekenmaand 2023, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Keuzes, Lezen, Magie, Serie, Sprookjes, Sprookjesfiguren, Sprookjeswereld, Strijd, Tip van Liam, Tip van Lisa, Tip van Mila, Uiterlijk, Verliefdheid, Verraad, Volksverhalen, Vooroordelen, Vriendschap
Geïllustreerd door Iacopo Bruno