De sleutel van Sleedoorn

De sleutel van SleedoornLonden, 1665. De 14-jarige Christopher is in de leer bij meester-apotheker Benedict Sleedoorn, die hem leert ingewikkelde codes te ontcijferen en krachtige medicijnen te maken (en daarbij ontploft er weleens iets, per ongeluk). Het is een roerige tijd: de stad wordt opgeschrikt door een serie moorden: steeds meer apothekers worden vermoord. Is er een mysterieuze sekte aan het werk? Sleedoorn lijkt er meer van te weten, maar wuift de dreiging weg.

Toch wordt hij niet veel later aangevallen… hij heeft nog maar net tijd om een cryptische boodschap voor zijn leerling achter te laten. Samen met zijn beste vriend Tom moet Christopher de sleutel tot het mysterie zien te vinden. En ze moeten snel zijn, want het geheim van Sleedoorn blijkt zó krachtig dat het de wereld kan verwoesten.

Eerste deel in de serie over Sleedoorn. Het tweede deel is Het teken van de Zwarte Dood; het derde deel: De vloek van de moordenaar.

Vertaald door Maria Postema.

Geheimen in geheimen. Codes in codes. Dat staat op de achterkant van het boek en dat wekt de nieuwsgierigheid wel op! Sowieso is dit een kinderboek dat eruit ziet als een volwassen thriller – dit is duidelijk een boek voor de gevorderde lezer die wel houdt van een serieuze detective-kluif. Maar het is ook een boek voor lezers die houden van geschiedenis! Het verhaal speelt zich namelijk af ten tijde van de Renaissance. Net zoals in Nederland waren er in Engeland verschillende religieuze stromingen ontstaan. Er woedde een strijd tussen de anglicanen en de puriteinen. Hoe deze strijd precies in elkaar zat, wordt in het verhaal niet uitgelegd. Dat het echter met het katholieke en protestantse geloof te maken heeft, en met steun aan het koningshuis, dat is duidelijk.

Deze strijd is ook niet het hoofdonderwerp van het boek, maar vormt meer de achtergrond van het verhaal. De strijd die in dit boek uitgevochten wordt, is die tussen Christopher en een stel vijanden die achter hem aanzitten nadat Benedict Sleedoorn is vermoord. Sleedoorn zou namelijk een geheim hebben, dat iedereen wil hebben. En aangezien Christopher zijn leerling was, vermoeden ze dat Christopher weet waar het is… Het wordt daardoor een race tegen de klok om het raadsel dat Sleedoorn voor Christopher heeft achtergelaten, te ontcijferen. Christopher wil zijn vijanden natuurlijk voorblijven… Hij wordt daarbij door dik en dun gesteund door zijn vriend Tom – een prachtig voorbeeld van échte vriendschap. De lezer wordt volledig meegenomen in deze spannende puzzeltocht, vol cryptische boodschappen en cijfercodes.

Het verhaal is voor jonge lezers echter behoorlijk ingewikkeld. Er is een flinke woordenschat voor nodig om dit boek goed te kunnen begrijpen en de verwijzingen naar God, gildes, sektes en alchemie vereisen een goede algemene en historische kennis. Je kunt je sowieso afvragen of dit wel een kinderboek is. Het onderwerp is immers behoorlijk duister: de dreiging van een sekte die apothekers vermoordt door hun buik open te snijden… Het hele verhaal is flink spannend, maar vooral het einde is behoorlijk gruwelijk.

Hoewel het boek door de uitgeverij dus is uitgebracht als kinderboek (vanaf 10 jaar), is dit eerder een young-adultboek. Maar door de interessante inhoud en de intrigerende codes en raadsels, is dit wel een boek om in je achterhoofd te houden voor je goede lezers en plusleerlingen die wel tegen een stootje kunnen.

Mocht je het boek klassikaal willen promoten, dan kan dat met onderstaand fragment:

Toen meester  Benedict (…) in de winkel. (blz. 42 t/m 45)

Ik denk echter dat je het boek beter individueel zou kunnen aanraden, bij kinderen die dit aankunnen.

Codes en geheimschrift

Je kunt dit boek gebruiken als inspiratiebron voor een les over geheimschriften. Er staat een aantal voorbeelden in het boek (blz. 14 / blz. 114), waar je het met de klas over kunt hebben. Vervolgens kun je de kinderen zelf teksten laten schrijven in geheimtaal. Wissel ze vervolgens uit en laat de gecodeerde teksten weer terugvertalen!

Sleedoorn 2 - Het teken van de Zwarte Dood  De vloek van de moordenaar

Uitgeverij Gottmer, 2015

Sleedoorn 1 bol.com

Genre: Detective, Historisch verhaal
Series: Sleedoorn | Onderwerpen: 2015, Alchemie, Apothekers, Engeland, Geheim, Geheimschrift, Gezondheid, Kinderboekenweek 2020, Londen, Mysterie, Onderzoek & wetenschap, Renaissance, Serie, Tijd van regenten en vorsten, Tip van Tess, VK & Ierland, Vriendschap, Zoektocht

One Response

1. Jasper Asselman
    Jasper Asselman at · Reply