De sterrenduinen

De sterrenduinenIn dit vierde deel van de serie Explorer Academy varen Cruz en zijn vrienden met het schip Orion naar Afrika, waar grote en genadeloze woestijnen op hen wachten. Op dit continent zoekt Cruz verder naar het vierde stukje van de puzzel die zijn moeder voor hem heeft achtergelaten.

De missie wordt gevaarlijk als Nebula weer toeslaat en een van Cruz’ vrienden onbedoeld slachtoffer wordt. Hoe lang kan Cruz nog aan zijn achtervolgers ontkomen? Uiteindelijk kan de kleinste fout grote gevolgen hebben in dit gevaarlijke kat-en-muisspel.

Vertaald door H.C. Kaspersma

De sterrenduinenDit boek gaat direct verder waar het vorige boek met een superspannende cliffhanger geëindigd was: op de bodem van een koude, vochtige grot. Gelukkig heeft Cruz allerlei handige technische snufjes bij zich en ondanks de spannende actiescène, is natuurlijk vrij duidelijk dat hij hieruit gaat komen: het boek is immers nog maar net begonnen! De vraag is echter vooral: hóe?! En dat blijft verrassend!

Maar dit vierde deel van de serie heeft meer grote verrassingen voor de lezer in petto. Ook stapelen de raadsels zich verder op. Wie zijn ‘leeuw’ en ‘zebra’? Wie is de spion onder de explorers? Als lezer weet je weliswaar meer dan Cruz, maar toch blijft ook in dit boek onduidelijk wie hij wel en niet kan vertrouwen…

De reis met het onderzoeksschip de Orion brengt de explorers in dit deel naar Afrika. Daar bezoekt Cruz niet alleen de in de titel genoemde Sterrenduinen, ofwel de Sossus- en de Dodevlei in Namibië, maar ook Tanzania, waar de explorers kennismaken met het bedreigde schubdier. Maar er zijn in Afrika natuurlijk meer dieren die worden bedreigd en de explorers krijgen de opdracht om een presentatie te maken over een van die diersoorten. Ze leren over dierenbescherming, stropers en mogen gebruikmaken van een ‘camera trap technology’, waarbij dieren selfies van zichzelf kunnen maken.

De sterrenduinenMissie Operatie Dierenselfies is echter niet de enige opdracht die de explorers gaan uitvoeren: ze reizen door naar Oeganda, waar ze medicatie gaan toedienen aan berggorilla’s. Ook daarbij maken ze gebruik van futuristische technologieën, maar er gaat ook iets gigantisch mis. Een van de explorers wordt ernstig ziek en na een quarantaine en uitgebreid onderzoek is het vermoeden dat de criminele organisatie Nebula erachter zit…

De sterrenduinen

©2020 Blink Media & Hearst Netherlands, illustratie van Scott Plumbe uit De sterrenduinen

Toch is de dreiging van Nebula in dit boek een stuk minder groot dan in het vorige deel. De nadruk in dit boek ligt weer meer op coole, nieuwe gadgets, informatie over de natuur en allerlei futuristische technologieën: automatische auto’s, elektrische terreinwagens en de ‘auto-auto’. Net als in de vorige delen worden moeilijke woorden totaal niet geschuwd, maar als het echt ingewikkeld wordt – zoals bij genetische diversiteit – wordt dat opgelost doordat Cruz ook extra uitleg nodig heeft om het te begrijpen.

De lezers kunnen zich in dit deel ook weer vastbijten in een ingewikkelde puzzel en ook het einde van het boek is zeer raadselachtig! Het is ontzettend knap hoe de schrijfster erin slaagt elk boek zo spannend en verrassend te maken, en wederom te eindigen met een fantastische cliffhanger. Ook de vele levensechte illustraties, in combinatie met mooie landschaps- en natuurfotografie maken dit boek weer zeer aantrekkelijk. Hoe zal dit avontuur verdergaan??

Om dit avontuur echt goed te kunnen volgen, moet je bij het eerste deel van de serie beginnen. Specifiek dít boek promoten voor het spannende verhaal heeft dus eigenlijk niet zoveel zin – daarvoor moet je beginnen met lezen in Het Nebula-mysterie.

Maar dit boek is wel weer ongelooflijk leerzaam en je kunt er voor diverse lessen en projecten allerlei interessante informatie uithalen of stukjes uit voorlezen!

Dierenbescherming

Het hoofdthema van dit boek is duidelijk dierenbescherming. Achterin het boek staat – net als in de andere delen – ook weer een overzicht van ‘de waarheid achter dit verhaal’. Daarin lees je o.a. dat er echt cameravallen worden gebruikt om dierengedrag, soortdichtheid en migratiepatronen te kunnen analyseren. Missie ‘Operatie Dierenselfies’ (blz. 49) is dus niet zo gek bedacht!

In het boek wordt echter een nieuwe, futuristische (niet bestaande) technologie gebruikt. Leuk om hier iets over voor te lezen en te benoemen dat het fantaseren over dit soort toekomstige technologieën vaak leidt tot nieuwe uitvindingen!

‘Geen slechte selfie, toch? (…) we Operatie Dierenselfies.’ (blz. 47 t/m 49)

Je leest op blz. 49/50 ook meer over het gevaar van stropers en waarom er op het schubdier wordt gejaagd. Vervolgens is de opdracht die de explorers krijgen op blz. 50 ook heel interessant om in de klas uit te voeren: een presentatie maken over een bedreigde diersoort.

‘Voor jullie volgende opdracht (…) diersoort te redden. (blz. 50)

Het tellen van dierenEen serie boeken die hier heel goed bij gebruikt kan worden, is de serie Track & trace in het dierenrijk: daarin komen o.a. ook de cameravallen aan bod (in Tellen van dieren; de berggorilla’s staan hier ook in!) en wordt verder ingegaan op het beschermen van bedreigde diersoorten.

Ecotoerisme

Interessant is ook dat problemen in dit boek vanuit meerdere kanten bekeken worden. Zo worden de berggorilla’s in Oeganda bedreigd door een ziekte die wordt overgedragen door de mens. Dat komt weer door het ecotoerisme. Tegelijkertijd is het ecotoerisme nodig om geld te verdienen voor het onderhoud van het natuurpark. Dat leidt tot een ingewikkelde vraag, die je terugvindt in het boek:

Hoe vinden we een balans die voor zowel mens als gorilla gezond is? (blz. 86)

Interessant om hierover iets voor te lezen als je bezig bent met een project over (eco)toerisme!

Jachtluipaarden

Doordat deze serie zich overduidelijk in de toekomst afspeelt, is het belangrijk om te beseffen dat niet álle informatie in dit boek klopt! Zo staat in het verhaal dat jachtluipaarden alleen nog maar in Namibië leven. Achterin het boek (blz. 227) lees je echter dat dat in de echte wereld niet zo is. Het is dus goed om kinderen erop te wijzen dat ze die laatste pagina’s niet vergeten te lezen!

Het Nebula-mysterie  De veer van de valk  De dubbele helix

Blink Media en Hearst Netherlands B.V., 2020

De sterrenduinen bol

Genre: Avontuur, Dieren
Series: Explorer Academy | Onderwerpen: 2020, Afrika, Bedreigde dieren, Berggorilla's, Beroepen, Criminaliteit, Dieren, Dierenbescherming, Drones, Geheim, Landschap, Namibië, Natuur, Oeganda, Onderzoek, Onderzoek & wetenschap, Puzzels, Raadsels, Samenwerken, Serie, Technologie, Tip van Emma, Tip van Sem, Tip van Tess, Toekomst & technologie, Uitvindingen, Uitvindingen & machines, Zoektocht
Geïllustreerd door Scott Plumbe