De Sterrensteen 3: De wedstrijd van de Wonderwerkers

De wedstrijd van de wonderwerkersDe burgemeester van Domperdal organiseert een groots televisiespektakel in het oude kasteel aan de rand van het dorp. Elfies moeder Petronella en andere ‘Wonderwerkers’ moeten met hun bijzondere gaven indruk maken op de kijkers.

Elfie vindt het natuurlijk verschrikkelijk dat haar moeder meedoet. Wat zal iedereen zeggen als Petronella op tv allerlei zweverige rituelen uitvoert? Maar terwijl Elfie druk bezig is om verslag te doen van het evenement stuit ze met Mats op een groot mysterie in het kasteel. Een mysterie dat zo snel mogelijk moet worden opgelost voordat de verkeerde mensen er lucht van krijgen. Of zijn ze al te laat?

Deel 3 van de serie De Sterrensteen – over de bijzondere praktijk van de moeder van Elfie, Petronella: helderziend/helderhorend/heldervoelend, kruidengeneeskunde en meer. Het deel is los te lezen van de andere delen.

De wedstrijd van de Wonderwerkers

©2021, Billy Bones, illustratie van Flavia Sorrentino uit De Sterrensteen 3

De beroemde schrijfster Noraly Zwarts is overleden. Haar kasteel is in handen van de gemeente gekomen, maar het blijkt nogal lastig om het te verkopen, omdat de enige geïnteresseerden bang waren dat het er spookte. Elfies moeder, Petronella, vindt dat helemaal niet zo raar, maar ja… zelf is ze ook niet bepaald doorsnee (‘Wilt u ook een mandarijntje bij de koffie?’). De gemeente heeft nu besloten om het kasteel toegankelijk te maken voor publiek – voor de fans van de schrijfster. En daarom komt de burgemeester bij Elfies moeder op bezoek:

‘Om aandacht te vragen voor de opening van het kasteel, organiseer ik een wedstrijd: De Wedstrijd van de Wonderwerkers. Paranormaal begaafde mensen, zoals u, Wonderwerkers dus, bezoeken Kasteel Winterbeek en vertellen live op televisie wat jullie doorkrijgen over het kasteel. Je weet wel… van “Boven” dus. (…) Degene met het beste… ‘ hij maakte een gebaar met zijn handen alsof het woord dat hij zocht in de lucht geschreven stond, ‘… optreden wint. De kijkers zullen hun stem uitbrengen.’ (blz. 14)

Het is een ontzettend goed begin van dit boek, lekker vlot verteld en het maakt zeer nieuwsgierig. Het voelt totaal niet als een derde deel waarbij je heel veel hebt gemist in de eerdere delen. Je voelt ook direct sympathie voor Elfie, die het maar niets vindt dat haar ‘gekke’ moeder op tv gaat komen. Als de burgemeester haar echter een fantastische schrijfopdracht aanbiedt, met kans op een baan, is ook zij om. Elfie gaat verslag doen van de wedstrijd en vormt daarmee een geweldig contrast met haar moeder: de nuchtere speurneus – een echte journaliste in de dop – en haar moeder die vertrouwt op ‘daar boven’.

Elfie keek zwijgend toe hoe haar moeder zijn hand schudde en ‘het is besloten’ mompelde terwijl ze naar het plafond gebaarde. Waarschijnlijk naar haar onzichtbare gidsen of zoiets. (blz. 18)

De wedstrijd van de Wonderwerkers

Als Elfie een rondleiding door het kasteel krijgt, komt ze al snel op het spoor van hekserij. Zo zouden er heksenverbrandingen geweest zijn op de binnenplaats van het kasteel, ontdekt ze heksenrunen en komt ze op het spoor van de volksvertelling over ‘de Pendelvrouw’: een waarzegster waar de inquisitie jacht op heeft gemaakt. En er gebeuren toch wel griezelige dingen in het kasteel, waardoor het verhaal regelmatig erg spannend en vooral heel mysterieus is. Elfie maakt aan het begin van elk hoofdstuk lijstjes van ‘verdachte gebeurtenissen’ en ‘personen om in de gaten te houden’. Er moeten bovendien ingewikkelde codes en raadsels worden opgelost, waardoor het boek grotendeels leest als een detective.

Er is echter ook veel ruimte voor spiritualiteit, wat wordt versterkt doordat het verhaal zich afspeelt in de aanloop naar Halloween en Día de los Muertos. Via haar klasgenootje Lobo (waar Elfie bijzonder tintelende gevoelens van krijgt…) krijgt ze meer te horen over dit Mexicaanse feest. Het wordt haar duidelijk dat de Mexicanen echt geloven in de terugkeer van hun overleden geliefden. Ook Mats, haar beste vriend, staat helemaal open voor het geloof in geesten en de paranormale gaven van Petronella. Het contrast met de gedachten van de nuchtere Elfie hierover is echt hilarisch! Het zorgt ervoor dat het boek niet te zweverig wordt en als lezer kun je makkelijk zelf bepalen wat je wel en niet wilt geloven – iedereen wordt in dit boek in zijn waarde gelaten.

‘Niet alles wat echt is, hoeven we te begrijpen, Elfie,’ zei meneer Rosario. ‘Wij mensen zijn niet alwetend.’ (blz. 139)

De tv-wedstrijd en vooral de extravagante Wonderwerkers maken dit originele verhaal helemaal af. De spannende gebeurtenissen en het speurwerk zijn ontzettend goed verweven met alle informatie over spiritualiteit en het vermakelijke wedstrijdelement. Een heerlijk leesboek, dat zeker smaakt naar meer!

De mooie, kleurrijke cover van Flavia Sorrentino zal waarschijnlijk al veel kinderen aanspreken, maar toch is het een goed idee om een stukje voor te lezen ter promotie van dit bijzondere verhaal. Met de volgende twee fragmenten krijgen ze een heel goed beeld van wat ze te wachten staat.

Lees eerst een fragment voor waarin de burgemeester vertelt wat er bedoeld wordt met ‘De wedstrijd van de Wonderwerkers’:

‘Ik ben hier eigenlijk (…) Wat een vreselijk idee!’ (blz. 12 t/m 14)

Vervolgens vertel je dat Elfie door de burgemeester wordt gevraagd om verslag te doen van de wedstrijd. Dat vindt ze wel heel erg interessant, want ze wil niets liever dan journaliste worden. Ze krijgt daarom een rondleiding door het kasteel en daar doet ze een aantal zeer interessante ontdekkingen…

Elfies aandacht werd (…) geheime verstopplaats ontdekt. (blz. 39 t/m 43)

Er is ook een spannende, mysterieuze boektrailer bij het boek gemaakt!

Día de los Muertos

Zeker in de aanloop naar Halloween (de tv-wedstrijd wordt afgesloten tijdens een Halloweenfestival) en Día de los Muertos (Dag van de Doden, op 1 en 2 november) is dit ook een leuk boek om voor te lezen in de klas. De hoofdstukken zijn niet te lang en de afwisseling van humor en spanning zal veel kinderen aanspreken! Ook geeft het boek een mooie aanleiding om te praten over geloof en spiritualiteit.

In het hoofdstuk Día de los Muertos (blz. 131) vind je heel veel informatie over de Mexicaanse cultuur en het feest de Dag van de Doden. Het is leuk om aansluitend de Disney-film Coco te kijken, want daarin zullen de kinderen heel veel elementen herkennen!

Journalistiek

Elfie heeft haar eigen nieuwsblog, waarvoor ze een Handleiding Voor Primeurtochten heeft geschreven. Daarin staat bijv. het hoofdstuk Hoe schrijf je een goed nieuwsartikel? (blz. 20). Kant-en-klaar lesmateriaal! Laat je klas een goed nieuwsartikel schrijven aan de hand van deze tips!

Je kunt ook nog blz. 128/129 gebruiken: Interviewtechnieken.

Hekserij

Het grote heksenboekWat sluit dit verhaal mooi aan bij het informatieve boek Het grote heksenboek! In beide boeken gaat het over heksenverbrandingen, heksenrunen, magie en spiritualiteit. Ook lees je dat de burgemeester van Domperstad – net als zoveel mensen – denkt dat de heksenjacht vooral in de middeleeuwen plaatsvond. Dat was echter vooral daarná.

Het enige verschil: de plaatsnamen in dit boek bestaan niet echt.

Uitgeverij BILLY BONES, 2021

De wedstrijd van de Wonderwerkers

Series: De Sterrensteen | Onderwerpen: 2021, Bijgeloof, Dag van de Doden, Geesten, Geloof, Halloween, Heksen, Heksenverbrandingen, Hekserij, Journalistiek, Media & journalistiek, Raadsels, Serie, Spiritualiteit, Televisie, Tip van Emma, Tip van Lisa, Voorleestopper, Wedstrijd
Geïllustreerd door Flavia Sorrentino