De verschrikkelijke sneeuwman
door Alyze Bos

De verschrikkelijke sneeuwmanHet is een ongelofelijke rotwinter. Het regent alleen maar, er staat geen kerstboom thuis en tot overmaat van ramp moet Eefje Suikerhart verhuizen naar het huis van haar oma. Net als er een dik pak sneeuw ligt en de winter toch nog leuk lijkt te worden, krijgt Eefje de schrik van haar leven. Wanneer ze in de schemering door het park terug naar huis loopt, komt ze oog in oog te staan met een angstaanjagend monster. De Verschrikkelijke Sneeuwman is in haar stad! Niemand wil haar echter geloven, maar Eefje wéét dat het monster bestaat. Als er vervolgens ongelukken gebeuren, komt Eefje in actie. Ze is vastbesloten de wereld te bewijzen dat ze gelijk heeft…

De kracht van dit verhaal zit hem vooral in de nuchtere en aansprekende vertelwijze van hoofdpersoon Eefje. Ze is een stoere en eigenzinnige meid, die door haar vuurrode haar flink wordt gepest door een paar klasgenoten. Ze laat zich echter niet kennen en blijft volkomen zichzelf. Gelukkig heeft ze ook een paar leuke klasgenoten waarmee ze een ‘monsterclub’ opricht en op onderzoek uitgaat.

Hoewel Eefje een mooi rolmodel is, is ze ook wel erg naïef. Zo laat ze een aan drank verslaafde zwerver onderduiken bij haar op zolder, leent ze hem zonder al te veel bedenkingen de autosleutels van haar ouders en stapt ze onbevangen bij hem in de auto. Haar vrienden snappen deze goedgelovigheid van Eefje ook niet, waardoor ze alleen komt te staan in haar zoektocht naar het monster.

De manier waarop het verhaal zich ontwikkelt en verteld wordt, zorgt ervoor dat je verder wilt blijven lezen. Verrassend en origineel is het zeker. Een beetje griezelig is het ook wel, want wat nou als er inderdaad een monster in het park rondloopt?! Gelukkig loopt het verhaal goed af en het wensvervullende einde zal veel kinderen aanspreken. Een lekker leesverhaal voor tijdens de donkere wintermaanden!

Dit is een verhaal waarin de spanning rustig wordt opgebouwd. Zelf vind ik het dan altijd wat lastiger om zo’n boek voor te lezen – het is dan moeilijk om tijdens de eerste hoofdstukken de aandacht vast te houden in de klas.

Ik zou er dan ook voor kiezen dit verhaal te promoten met een spannend fragment. Kinderen weten dan waar het verhaal naartoe gaat.

‘Wat is dat?’ (…) enorme, zwarte draaikolk. (blz. 31 t/m 34)

Als je dit boek promoot in de weken voor de kerstvakantie, is dat helemaal ideaal, want kinderen zullen dan nog eens extra nieuwsgierig naar het verhaal worden door de eerste zin: