De wens van de Havikshorst

De wens van de HavikshorstLizie heeft leukemie. Als de chemokuren niet aanslaan, is een beenmergtransplantatie haar enige hoop. Alleen is het erg moeilijk om hiervoor een geschikte donor te vinden. Gelukkig heeft Lizie afleiding: samen met haar klasgenoten wil ze ontdekken wat er toch aan de hand is in de leegstaande villa Havikshorst. Het schijnt er te spoken… en dat willen ze natuurlijk wel eens grondig onderzoeken.

Als Lizie bovendien te horen krijgt dat Make-A-Wish haar grootste wens in vervulling gaat brengen, lijkt het wel of de ziekte haar leven niet meer beheerst. Lijkt, want Lizie weet dat het snel kan veranderen.

Een deel van de opbrengst van dit boek gaat naar Make-A-Wish Nederland.

Je hoopt het natuurlijk nooit mee te maken: een kind met leukemie of een andere levensbedreigende ziekte in de klas. Helaas horen gemiddeld maar liefst drie families in Nederland dat hun kind een ernstige ziekte heeft, zo is te lezen op de allereerste pagina van dit boek. Het boek is namelijk uitgebracht in samenwerking met Make-A-Wish: een organisatie die jonge patiënten tussen de 3 en 18 jaar een positieve energie wil meegeven.

Kinderen vinden het – misschien gek genoeg – altijd interessant om over ernstig zieke kinderen te lezen. Dit is dan ook een boek dat direct zal aanspreken, zodra je vertelt waar het over gaat. De titel en de mooie cover van Mark Janssen zijn in dat opzicht wel heel nietszeggend; uit niets blijkt dat het om een ziek meisje gaat. Dat is echter ook gedeeltelijk de bedoeling geweest van de auteur: het verhaal is bedoeld om te laten zien dat een ziekte niet je complete leven hóeft te beheersen. Hoewel Lizie zeker beperkt is in wat ze kan doen – ze is bijvoorbeeld heel vaak te moe om naar school te gaan of te spelen, ze ligt niet zielig in bed of op de bank. Integendeel: als haar klasgenoten een spookachtige villa willen gaan onderzoeken, wil zij maar al te graag mee. Al is dat ook omdat Benjamin meegaat, waar ze stiekem verliefd op is.

Het verhaal wordt, ondanks het zware achterliggende thema, luchtig en optimistisch verteld. Het leest gemakkelijk, met veel dialogen en uitgebreide omschrijvingen van wat er gebeurt. Voor dit verhaal heb je weinig verbeeldingskracht nodig: alles wordt uitgelegd en tot in detail verteld. (‘We gaan naar villa Havikshorst.’ Mila trok haar mondhoeken naar beneden om aan te geven dat ze dat best wel eng vond. – blz. 13). Ook staan er enkele paginagrote illustraties in het boek. Voor ongeoefende of moeilijke lezers is dit vaak heel fijn: zij kunnen al hun energie gebruiken voor het technisch lezen en zien het verhaal dan toch gemakkelijk voor zich.

©2019 Clavis Uitgeverij, illustratie van Mark Janssen uit De wens van de Havikshorst

Zoals bij dit soort boeken past, is het verhaal wensvervullend. Maar ja, hoe kan dat ook anders in een boek over Make-A-Wish: deze organisatie vervult létterlijk wensen! In Lizies geval zorgt Make-A-Wish ervoor dat zij in een echte speelfilm mag spelen. Ze speelt Tinkelbel in haar favoriete film Hook, die met superbekende Nederlandse acteurs helemaal wordt nagespeeld. Geweldig natuurlijk, maar tegelijkertijd ook wat twijfelachtig, want hoeveel tieners van tegenwoordig hebben deze film uit 1991 als favoriete film? Op zich maakt het voor het verhaal natuurlijk niet uit – als Lizie er maar blij mee is! – maar toch wordt het hierdoor iets lastiger om je in het verhaal in te leven.

Eigenlijk is dit boek dan ook vooral geschikt om meer te weten te komen over Make-A-Wish en het leven met een ernstige ziekte. De bezorgdheid van de moeder, de onzekerheid over het verloop van de ziekte en de gevolgen van chemokuren worden allemaal heel invoelend in het verhaal verwerkt. Ook wordt heel duidelijk uit het verhaal hoe fijn de positieve afleiding – voor iedereen! – is die Make-A-Wish biedt. In dat opzicht is het boek dus zeer geslaagd. Het verhaal over de Havikshorst – de spookvilla – heeft echter een behoorlijk vergezochte en wat teleurstellende ontknoping. Maar door het warme gevoel dat je toch aan dit verhaal overhoudt, is daar wel overheen te lezen. Het hoopvolle einde zal menig lezer toch een brok in de keel bezorgen.

De mooie, kleurige cover van dit boek zal veel kinderen direct aanspreken. Het is eigenlijk jammer dat de titel zo nietszeggend is (Havikshorst??!), maar dat maakt wellicht juist nieuwsgierig. Zodra kinderen de tekst op de achterkant van het boek lezen, zullen ze wel geïnteresseerd raken! Als dit boek echter alleen met een zichtbare rug in de boekenkast staat, is de kans aanwezig dat het boek blijft staan – boekpromotie nodig dus!

Vooral voor kinderen die niet zo makkelijk lezen, is dit een heel toegankelijk boek. Het is niet zo dik (132 pagina’s), geïllustreerd, makkelijk leesbaar en gaat dus ook nog eens over een onderwerp dat veel kinderen aanspreekt (zieke kinderen). Ook dat is een reden om dit boek onder de aandacht te brengen.

Ter promotie kun je het volgende fragment voorlezen:

‘Ga je mee?’ (…) ‘Op naar het spook.’ (blz. 13 t/m 18)

De film waar in het boek naar wordt verwezen is dus Hook (9+), met Robin Williams, Julia Roberts en Dustin Hoffman in de hoofdrol. Het is een erg leuke film over een volwassen geworden Peter Pan. Maar ja… wel een film van bijna 30 jaar oud dus.

Clavis Uitgeverij, 2019

De wens van de Havikshorst

Onderwerpen: 2019, Acteren, Film, Kanker, Leukemie, Speurtocht, Tip van Lisa, Wensen, Ziek zijn