Ontdek verschillende lekkernijen en kleurrijke weetjes.

• Waar komen maïs, tarwe en aardappelen vandaan?
  • Wat wordt al eeuwenlang gegeten in Italië, Turkije of Nigeria?
  • Hoe maak je een Vietnamese pannenkoek, Braziliaanse pralines of Hongaarse kriekensoep?

Ontdek hoe voedsel is verbonden met de geschiedenis, cultuur en natuur van het land waarin het is gemaakt. En ga zelf aan de slag: bereid eenvoudige en heerlijke gerechten van over de hele wereld.

Vertaald door Rita Depestel-Martynowski.

Met dit enorm grote boek maak je een heerlijke culinaire wereldreis, gewoon vanuit je eigen stoel. En niet alleen de eetweetjes en de recepten zien er smakelijk uit, ook de vormgeving van het boek is een lust voor het oog.

De wereld op je bord

Het is misschien wat overweldigend, al die volle bladzijden vol kleurige illustraties en diverse tekstkaders, maar het zit allemaal heel knap en overzichtelijk in elkaar. Het boek begint met een wereldkaart en een inleiding waarin de opzet van het boek wordt toegelicht. Op de kaart kun je al precies zien welke landen in dit boek aan bod gaan komen.

De wereld op je bordDaarna volgt een inhoudsopgave met recepten. Vervolgens krijg je per land twee spreads te zien met daarop een grote kijkplaat met cijfers, heel veel informatie met daarin diezelfde cijfers, waardoor tekst en beeld met elkaar te matchen zijn, enkele recepten en vele illustraties van diverse etenswaren en vrolijke mensen.

Achterin het boek vind je nog een chronologische geschiedenis met betrekking tot eten en eetgewoonten, met ook hierin weer verwijzingen naar pagina’s met de uitgebreide informatie. Ten slotte kun je in het register opzoeken op welke pagina er over verschillende ingrediënten wordt geschreven. De Vlaamse vertaling is vrij volwassen en niet altijd even eenvoudig (Het huidige Israël verleidt ons door een overweldigend mozaïek van culturen en een rijke verscheidenheid aan lekkernijen, blz. 12), dus kinderen zullen hier en daar wel wat toelichting nodig hebben. Maar wat een schat aan boeiende informatie!

De wereld op je bordZo vind je in het boek uitleg over de oorspronkelijke herkomst van voedsel, zoals rijst, aardappelen, amandelen of pistachenoten (jawel: Afghanistan). Ook lees je talloze interessante weetjes, bijvoorbeeld over verschillende theesoorten, Joodse spijswetten, het ontstaan van sushi of het gebruik van kolanoten voor coca-cola. Je reist in dit boek, zoals de titel al zegt, de hele wereld over en maakt daarbij kennis met diverse religies, tradities en feestdagen. Vanzelfsprekend is er aandacht voor bekende keukens, zoals de Chinese, Mexicaanse of Italiaanse keuken, maar ook over Noorwegen, Hongarije en Ethiopië blijkt genoeg te vertellen te zijn.

Je moet er wel echt even voor gaan zitten om dit boek door te nemen – letterlijk, want dit formaat gooi je niet even achteloos in je la of tas. Wat dat betreft is het niet bepaald het meest praktische kookboek, terwijl er wel heel veel recepten in staan waarvan het water je in de mond gaat lopen. Dat is dan ook precies het doel van de makers: ze willen je nieuwsgierig maken naar al die verschillende smaken, bereidingswijzen en typische ingrediënten. Dat lukt uitstekend! Het is een boek waar je echt door op eetexpeditie wilt gaan!

Heb je het in de klas over de wereldkeuken? Dan is dit eigenlijk een onmisbaar boek. Zelfs al is de tekst misschien wat ingewikkeld, je kunt hier zo ontzettend veel informatie uithalen! Voor kinderen is er sowieso genoeg te zien. De kijkplaten kun je dan zelf toelichten. Op die manier leren kinderen niet alleen over het eten uit diverse landen, maar ook heel veel over de cultuur, de eetgewoonten en de mensen.

De wereld op je bord

Koken

Natuurlijk is het leuk om een van de recepten uit het boek te maken, zowel thuis als in de klas! Het valt echter wel op dat veel van de recepten behoorlijk wat bereidingstijd vragen. Dat geeft dus ook meteen aan dat koken in veel landen een andere status heeft: bij ons moet het vooral snel-snel en gemakkelijk, in de meeste landen is het een bezigheid waar veel tijd en aandacht aan wordt besteed.

Leuk om te vermelden: het recept met de langste bereidingstijd is injera: “voor mensen met geduld” op blz. 104.

Het is ook zeker de moeite waard om kinderen naar typische gerechten te vragen die bij hen thuis worden bereid. Hebben hun ouders wellicht een andere culturele achtergrond? Welke keuken wordt bij hen thuis vaak gegeten? Wat is het favoriete gerecht van de leerlingen in je klas?

Dat is gelijk een mooie schrijfopdracht: schrijf je favoriete recept op en zorg dat iedereen de instructies goed kan volgen. Verzamel alle recepten en maak er een mooi kookboek van voor alle kinderen in de klas!

Voedsel

Dit boek nodigt uit om op culinaire ontdekkingstocht te gaan! Vind je in het boek ingrediënten die je niet kent? Landen waar je nog helemaal niets van weet? Smaken waar je nog nooit van gehoord hebt?

Maak een lijstje en kijk of jullie de ‘vreemde’ ingrediënten kunnen vinden en samen kunnen bekijken in de klas. Helemaal mooi zou het zijn om er ook iets van te kunnen proeven!