De wereld rond met Stilton… Geronimo Stilton!

De wereld rond met StiltonMet 7 teams, in 10 etappes, binnen 31 dagen…
DE WERELD ROND!

Heel Muizeneiland is in rep en roer: de Muizenissige Race Rondje Wereld gaat van start! Geronimo vangt hier en daar flarden op over de reis, maar heeft geen idee dat hij zelf meedoet! Klem heeft de Stiltons ingeschreven voor dit grootste avontuur aller tijden, waarin zeven teams naar tien, voor de deelnemers nog onbekende, bestemmingen over de hele wereld moeten reizen en daar allerlei opdrachten moeten uitvoeren en gevaren moeten trotseren. Een fenomenale ervaring. Maar of Geronimo daar ook zo over denkt…

Vertaald door Loes Randazzo.

Een wereldreis met raadsels, spannende opdrachten, weetjes en recepten… Wát een geweldig activerend leesboek voor kinderen die meer van de wereld willen weten. Geronimo Stilton doet in dit boek samen met zijn familie mee aan ‘de avontuurlijkste race ooit’: de Muizenissige Race Rondje Wereld, maar hoe die reis eruit gaat zien, weet niemand van tevoren, want de bestemmingen worden pas tijdens de reis bekend gemaakt.

De wereld rond met Geronimo Stilton

©2021 Baeckens Books, illustratie uit De wereld rond met Geronimo Stilton

Het avontuur begint, zoals veel verhalen uit deze reeks, rustig in het kantoor van Geronimo Stilton, waar Geronimo nogal overvallen wordt door het feit dat hij ingeschreven is voor dit ‘Rondje Wereld’. Ook alle andere kenmerken van de Stilton-reeks kun je verwachten: veel gekleurde woorden in speelse lettertypes, knagers en knagerinnetjes en heel veel kleurrijke illustraties. Die illustraties verbeelden het verhaal uitstekend en ook al oogt het boek nogal druk – ze geven juist veel houvast, met bijvoorbeeld overzichtelijke tekeningen van wie er in welke voertuigen aan de wedstrijd deelnemen.

De wereld rond met Geronimo Stilton

Als de reis eenmaal van start gaat, is elk hoofdstuk steeds op dezelfde manier opgebouwd: eerst moet Geronimo een enigma (raadsel) oplossen om te weten waar de reis naartoe gaat en de lezer wordt daarbij steeds uitgedaagd om mee te denken. Aansluitend volgt de uitleg van het enigma en gaat de reis van start. De Stiltons bezoeken allerlei toeristische bezienswaardigheden en je krijgt als lezer telkens een kijkplaat met zoekopdracht (waar is Klem?). Ook moet de groep in elk land twee opdrachten uitvoeren: breng een bijzonder souvenir mee en leer een plaatselijk gerecht koken. Dat levert dus ook tien smakelijke recepten op voor de lezer!

De wereld rond met Geronimo Stilton

Tussen al deze opdrachten door lees je over diverse vervoermiddelen (met de nodige perikelen), leer je af en toe nog een woordje Spaans, Engels of Frans en ontdek je of Klems liefde voor de stoere Mega Bit wordt beantwoord. De enorme aaneenschakeling van actie en informatie laat weinig ruimte voor enige diepgang, maar toch is het de makers gelukt om er een zeer aantrekkelijk, doorlopend verhaal van te maken. Welke landen en steden allemaal bezocht worden, kun je achter in het boek nog eens overzichtelijk terugzien in het reisdagboek van neefje Benjamin Stilton.
Met dit boek maak je daadwerkelijk een fantastische reis rond de wereld!

Geronimo Stilton-boeken hebben nauwelijks promotie nodig, maar toch is het wel heel erg leuk om te laten zien wat dit boek allemaal in zich heeft! Het is immers veel meer dan alleen maar een verhaal.

Je kunt je boekpromotie beginnen met het voorlezen van een fragment waarin Geronimo overvallen wordt met ‘het grootste avontuur ooit’:

‘Geronimo, goed dat (…) avontuur aller tijden!’ (blz. 13 t/m 15)

Vervolgens laat je de spread zien op blz. 18-19 en je vertelt dat al deze 7 teams mee gaan doen aan de Muizenissige Race Rondje Wereld. Lees vervolgens de spelregels voor op blz. 26/27.

Je vertelt hiermee al dat er heel wat elementen in dit boek verwerkt zitten: weetjes, recepten, raadsels…. Lees eventueel ook meteen het eerste enigma voor! Weten de kinderen waar de reis als eerste naartoe gaat?

De wereld rond

Dit boek past natuurlijk perfect bij een project over reizen of wereldreizen. Team Stilton reist met diverse vervoermiddelen (vliegtuig, trein, zeilschip) en doet elf verschillende landen aan (ja, spoiler: er komt nog een extra etappe).

Maar je zou een les over een bepaald land natuurlijk ook kunnen beginnen met dit boek. Lees aan het begin van de les het enigma voor dat bij dat land hoort – kunnen de kinderen raden waar de les over zal gaan?
Vervolgens kun je de rest van het hoofdstuk ook goed gebruiken / voorlezen, want daarin komen allerlei weetjes, bezienswaardigheden en zoals gezegd een traditioneel gerecht aan bod.

Je kunt het boek ook prima gebruiken als uitgangspunt voor een iets diepgaander landenonderzoek: daag de kinderen uit om méér informatie over het land of een stad te vinden. De informatie in dit boek is immers vrij oppervlakkig en stipt vooral de meest bekende (toeristische) kenmerken aan (voorbeeld: Nederland komt ook in dit boek voor en behandelt Kinderdijk, de Amsterdamse grachten, tulpen, speculaasjes en… regen).

De landen die in dit boek bezocht worden zijn (spoiler alert: lees dit niet als je de enigma’s zelf nog wil oplossen!): Italië, Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje, de VS, Australië, China, India, Egypte en Griekenland. Zoals gezegd vind je achter in het boek een overzicht, maar ook de inhoudsopgave met de paginanummers van elke etappe.

Baeckens Books, 2021

De wereld rond met Geronimo Stilton

Series: Geronimo Stilton | Onderwerpen: 2021, Landen, Raadsels, Recepten, Reizen, Reizen & vakantie, Serie, Tip van Daan, Tip van Emma, Vervoer, Wedstrijd, Wereldreis