De wolven van Currumpaw

De wolven van CurrumpawEen aangrijpend verhaal uit het Wilde Westen

Het is 1893. Op de uitgestrekte prairies van Nieuw-Mexico in de Verenigde Staten terroriseert de wolf Lobo al vijf jaar lang het gebied van de Currumpaw-rivier. Lobo is de leider van een beruchte wolvenroedel. Wie deze wolf vangt, krijgt een beloning van wel duizend dollar! Het zou echter onmogelijk zijn hem te vinden… Al vele jagers kwamen terug zonder buit. Wolvenjager Seton gaat het echter toch proberen. Een beslissing die zijn leven zal veranderen.

Dit verhaal is gebaseerd op het beroemde verhaal Lobo, de koning van Currumpaw uit het boek Wilde dieren die ik heb gekend van Ernest Thompson Seton.

Vertaald door Annelies Verhulst.

Dat dit boek meer is dan alleen een verhaal over een wolf in het Wilde Westen blijkt eigenlijk pas aan het slot van dit bijzondere boek. William Grill heeft het boek niet zomaar geschreven: hij wil hiermee duidelijk maken hoe belangrijk het is dat dieren beschermd worden:

tegenwoordig weten we dat dieren zoals wolven een belangrijke rol spelen in de voedselketen. Ze verdienen het om in vrijheid te leven. (blz. 80)

Wat bovenstaande dan met Ernest Thompson Seton te maken heeft, wordt ook pas duidelijk aan het einde van het boek: na zijn jacht op de wolf Lobo besloot Seton zijn leven om te gooien en hij wijdde de rest van zijn leven aan het beschermen van de wolf. Daarmee was hij een inspiratiebron voor vele biologen, schrijvers en ecologen. Deze wetenschap maakt dit boek direct vele malen interessanter! Zonder deze kennis is het namelijk wat onduidelijk waar dit verhaal nu precies naartoe gaat, ook al is het absoluut boeiend om te lezen.

De wolven van Currumpaw illustratie 2Het verhaal is dus echt gebeurd. Bij non-fictie verwacht je meestal een informatieve tekst, al verraadt de ondertitel ‘Een aangrijpend verhaal uit het Wilde Westen’ al dat het hier gaat om verhalende non-fictie: een informatieve tekst, die leest als een roman. Dit boek is echter toch totaal anders dan je zou verwachten! Allereerst is het formaat opvallend: ruim 30 cm hoog en 25 cm breed – het formaat van een prentenboek! En inderdaad is dát dus ook wat je hier krijgt: een boek met prachtige prenten, die samen met de tekst het verhaal vertellen. Het boek is daardoor echt heel bijzonder: tekst en prenten wisselen elkaar af in het verhaal. Zonder goed naar de prenten te kijken, mis je dus belangrijke informatie.

Ooit zwierven er wel een half miljoen wolven door Noord-Amerika, maar met de komst van de Europese kolonisten veranderde het leefgebied van deze dieren. (blz. 6)

Wil je vervolgens weten hoe en waarom dat leefgebied veranderde, dan moet je naar de plaatjes kijken!

De wolven van Currumpaw illustratiesSoms zijn de prenten wel twee pagina’s groot, maar op andere pagina’s wordt het verhaal in kleine getekende plaatjes verteld, bijna als een soort stripverhaal. Alle potloodtekeningen zijn gemaakt in passende kleuren: rood, bruin, zwart en blauw. Moeilijke woorden, zoals vaars en ecosysteem, worden achterin het boek – mét bijpassend tekeningetje! – uitgelegd, waardoor het boek zeer geschikt is voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Het verhaal over de jacht op de sterke wolf Lobo zal hun behoorlijk aangrijpen! Des te mooier is het slot, waarin kinderen lezen over het belang van het beschermen van (bedreigde) diersoorten. Dit boek zal vele kinderen aanspreken, zowel door het boeiende verhaal als door de bijzondere vormgeving!

Dit bijzondere non-fictieboek is niet alleen uitstekend te gebruiken als lesstof, maar ook voor vrij lezen. Het is zeker dat kinderen enthousiast zullen raken door de vormgeving én het bijzondere verhaal: een verhaal over een gevaarlijke wolf, in het Wilde Westen… dat alleen al spreekt enorm tot de verbeelding.

Om het boek te promoten, vertel je kort waar het verhaal over gaat. Vervolgens hoef je eigenlijk alleen maar het boek te laten zien. De prenten en de opbouw van het verhaal (prenten én tekst door elkaar) maken dit boek namelijk echt bijzonder. Vertel verder ook dat de moeilijke woorden achterin het boek worden uitgelegd, want dit staat nergens vermeld; ik kwam er zelf pas ná het lezen achter!

Overigens heeft William Grill nog een non-fictieboek in deze vorm geschreven/geïllustreerd: Voettocht over het ijs – over Shackletons expeditie naar de zuidpool.

Voedselketen / dierenbescherming

Het slotwoord van William Grill vormt een erg mooi uitgangspunt voor een gesprek over de voedselketen en het belang van dierenbescherming. Begrijpen de kinderen welke belangrijke rol de wolf in de voedselketen heeft? Wat zou er gebeurd zijn als de wolf zou zijn uitgestorven? Hoe kon het zover komen? Komt dit soort jacht, als op de wolf Lobo, nog steeds voor?

Voorlezen van dit boek zal niet gaan, vanwege de verhalende prenten, maar je kunt het boek natuurlijk wel kort in je eigen woorden samenvatten en kinderen aansporen het boek zelf te lezen. Een heel motiverende manier van boekpromotie en een waardevolle manier om kennis over natuurbescherming uit te breiden!

Voettocht over het ijs

Fontaine Uitgevers, 2017

De wolven van Currumpaw

Genre: Dieren, Historisch verhaal, Non-fictie
Onderwerpen: 2017, Dieren, Dieren & evolutie, Dierenbescherming, Jacht, Kinderboekenweek 2020, Natuur, Natuurbescherming, Noord-Amerika, Prentenboek, Tijd van wereldoorlogen, Tip van Daan, Tip van Lucas, Verenigde Staten, Voedselketens, Wilde Westen, Wolven
Geïllustreerd door William Grill