De Zwarte Draak

De zwarte draak - Het MysteriumDanny Woo is opgegroeid in de bijzondere circuswereld van het Mysterium en door zijn vader geschoold in de kunst van vingervlugheid, ontsnapping en hypnose. Nadat zijn ouders echter zijn omgekomen bij een brand stort het Mysterium ineen. Danny komt op een kostschool terecht. Als door een ontploffing de school voortijdig sluit, besluit zijn tante Laura Danny mee te nemen naar Hongkong – de geboorteplaats van zijn moeder. Laura wil er onderzoek doen naar de misdadige bende De Zwarte Draak. Al snel krijgt Danny in de gaten dat hij terecht is gekomen in een gevaarlijke wereld. De ontvoering van zijn tante is nog maar het begin…

Dit is deel 1 van de trilogie Het Mysterium. Deel 2 heet Het geheugenpaleis, deel 3 Het rad van leven en dood.

Dit spannende verhaal vol goocheltrucs, misdaad en verrassende wendingen is een echte aanrader voor de liefhebbers van actie. Dit eerste deel wordt weliswaar mooi afgesloten, maar maakt je wel nieuwsgierig naar de volgende delen, waarin Danny naar het herrezen Mysterium in Barcelona afreist en op zoek gaat naar de ware toedracht van de dood van zijn ouders.

Ook in het eerste deel krijg je middels flashbacks gaandeweg steeds meer informatie over het leven van Danny in het Mysterium. Zijn vader was ontsnappingskunstenaar en vlak voor zijn dood ging een van zijn trucs mis. Danny vermoedt opzet en hij wordt naarmate het verhaal vordert steeds meer in zijn vermoedens bevestigd. De flashbacks maken het verhaal interessant, maar ook vrij ingewikkeld. Tevens wordt er regelmatig van vertelperspectief gewisseld. Je leest het verhaal afwisselend door de ogen van Danny, zijn tante Laura en zijn vriend Zamora. Je moet goed blijven opletten om het verhaal te kunnen volgen. Wat dat betreft is het geen verhaal voor ongeoefende lezers.

Doorzetters worden echter beloond met een origineel en filmisch verhaal vol spannende achtervolgingen en indrukwekkende illusies. James Bond meets Hans Klok! Zeker voor deze leeftijdsgroep, een unieke trilogie over georganiseerde misdaad.

Dit deel speelt zich af in Hongkong en tussen alle spannende gebeurtenissen door krijg je ook nog wel wat mee over hoe het er daar uitziet. Ook wordt er informatie in het boek gegeven over de taal (het Kantonees) en de Triade: een geheime criminele organisatie die nog in delen van China actief is (en te vergelijken met de maffia).

Mocht je het in de klas over China en/of Hongkong hebben, dan kan dat een goede aanleiding zijn om dit boek te promoten. Maar je kunt de trilogie natuurlijk ook ‘gewoon’ presenteren, als spannende misdaadboeken!

In onderstaand fragment wordt de tante van Danny ontvoerd. Een spannend stukje dat duidelijk de toon zet voor de rest van het boek!

In het stadsdeel (…) de hemel komt. (blz. 60 t/m 68)

Genre: Detective, Spanning