Dex

Dexover school en andere ellende

Wat is erger: bergen huiswerk krijgen of nieuwe vrienden maken? Op de middelbare school gaat het er anders aan toe dan in groep acht – en dat ligt niet alleen aan de vakken en de leraren. Dex heeft geen zin in al die nieuwigheid. Hij wil dat alles blijft zoals het is: Brian is zijn vriend, school is stom en de pauze overleef je met tosti’s en energydrink. Als steeds vaker een paar jongens uit de klas bij Dex en Brian komen rondhangen, baalt Dex. Vooral omdat Brian ze wel aardig lijkt te vinden. Er komt ruzie van en dat is nog maar het begin…
Welkom op de middelbare!

Zo’n jongen die altijd door de klas heen schreeuwt. Of een jongen die profvoetballer wil worden. Zo’n jongen die continu achter ‘de chickies’ aanzit… je kent ze vast wel. Het zijn de vrienden van Dex, in dit boek over het eerste jaar op de middelbare school. Hoewel… vrienden… Eigenlijk gaat Dex alleen maar met die jongens om, omdat zijn beste vriend Brian ze wel aardig lijkt te vinden. Dex is een vrij hyperactieve jongen, die een hekel heeft aan school. Hij wil kok worden en vindt het vmbo dus wel prima. Hij kan echter meer en de enige reden dat hij naar de havo is gegaan, is omdat dat moet van zijn ouders. Oh ja, én omdat hij dan bij Brian in de klas zit. Maar nu zit hij dus opgescheept met een paar jongens, die ervoor zorgen dat ‘Godzilla in hem ontwaakt’.

Een fantastische insteek voor een boek en echter dan dit krijg je het niet. Alle personages in dit boek kloppen. Niet alleen Dex en zijn ‘vriendengroep’, maar ook de leerkrachten en de overige leerlingen in de klas zie je direct voor je. Schrijfster Mijke Pelgrim geeft zelf les op een middelbare school en dat merk je aan álles. De sfeer en de groepsdynamiek worden perfect beschreven en het taalgebruik van de leerlingen is helemaal van deze tijd, zonder daarbij te vervallen in al te grove straattaal (woojoo!).

Dex, Brian, Wahid, Freddy en Luuk zijn van die jongens waar je als leerkracht je handen aan vol hebt. Gelukkig weet hun mentor, meneer Hendriks (“lang en dun en nog best grappig voor een leraar”), wel hoe hij met hen om moet gaan.

Soms legde hij even zijn hand op mijn arm, op een niet-pedo-achtige manier. Daar werd ik rustig van en dan kon er zomaar een halfuur voorbij gaan zonder dat ik op Brian wilde gaan zitten (groene kaart 1), onder de tafel wilde gaan liggen (groene kaart 2) of op mijn buikvet door de klas wilde schuiven (groene kaart 3). (blz. 16)

Dat juist deze jongens de hoofdrol krijgen in dit boek, maakt dit verhaal zo bijzonder. Het verhaal zal hierdoor een bepaald type kind aanspreken, dat – net als Dex – waarschijnlijk niet graag leest en niet graag naar school gaat. Maar in dit boek krijgt hij een podium; hij wordt gezien. Dat is tevens de kracht van dit verhaal: de leerlingen worden gezíen. De auteur laat alle hoofdpersonen in hun waarde en creëerde een mentor die dit ook doet. Ook al maken Dex en zijn vrienden er een potje van op school; hij blijft hen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Daarbij is dit een boeiend verhaal over (veranderende) vriendschap en groepsdynamiek. En niet te vergeten: het leert de lezer een mooie les over wat er kan gebeuren als je je openstelt voor nieuwe dingen. Een serieus goede voorbereiding op de middelbare school!

Woojoo! Wat een geweldig boek voor de stoere binken in groep 8! Grote kans dat zij zichzelf herkennen in een van de hoofdpersonen en daardoor dit boek met plezier zullen lezen. Grote kans ook dat dit de minder enthousiaste lezers uit je klas zijn; je kunt hen direct triggeren door de eerste bladzijden voor te lezen:

Weet je wat (…) met mijn opluchting. (blz. 5 t/m 7)

Lees vervolgens nog een stukje voor uit het volgende hoofdstuk om duidelijk te maken dat dit boek gaat over de brugklas en hoe dat kan zijn.

Onze klas was (…) ik later wel. (blz. 9-10)

Bovenstaand fragment kun je ook prima gebruiken als introductie van een les over de voorbereiding voor de brugklas. Breid het fragment evt. nog uit met het volgende hoofdstuk: Hater (slechts 2 bladzijden); daarin beschrijft Dex kort een aantal vakken en het huiswerk, maar ook zijn klas. Een mooi uitgangspunt om met je groep 8 te praten over verwachtingen over het volgende schooljaar.

Je kunt vervolgens ook nog de website van de auteur bezoeken: Mijke Pelgrim geeft tips voor de brugklas!

Dex 2

Uitgeverij Van Holkema & Warendorf, 2017