Diefstal in het Schaatsmuseum

Diefstal in het schaatsmuseumDe opa en oma van Hannah werken in het Schaatsmuseum in Hindeloopen. Daar worden de laatste tijd steeds spullen gestolen. De drie detectives besluiten naar Hindeloopen te gaan om de zaak op te lossen. Ze krijgen hulp van Hannah’s neefje Tymen. Al gauw merken ze dat er nogal wat verdachten zijn. Hannah bedenkt uiteindelijk een superplan om de dief in de val te lokken.

Los te lezen, derde deel in de jeugddetectiveserie H2O, dat staat voor de namen van de hoofdpersonen: Hannah, Hidde en Ole.

Hoewel je het misschien niet zou verwachten als je de wat kinderlijke voorkant van dit boek ziet, is dit een leuke detectiveserie voor de wat minder sterke lezer in groep 6 (AVI M5). Het verhaal is redelijk eenvoudig, maar zeker niet kinderachtig. Een échte detective, zoals kinderen dat zelf graag zouden willen meemaken: een clubje kinderen gaat iets tot de bodem uitzoeken, inclusief notitieblokje, spioneren en ondervragingen. Ze krijgen weliswaar hulp van volwassenen, maar zíj zijn de helden van het verhaal. Daarmee past het ontzettend goed bij de belevingswereld van kinderen in de leeftijd 8-10 jaar.

Wat het verhaal extra interessant maakt, is dat het zich afspeelt in ‘de echte wereld’: het Schaatsmuseum in Hindeloopen bestaat echt! In het schutblad van het boek staat een mooi gekleurde kaart waarop de provincie Friesland goed te zien is: Hannah, Hidde en Ole wonen op Terschelling en gaan speciaal voor hun onderzoek naar Hindeloopen toe. Waar alles ligt, is dus op te zoeken in het boek en kinderen zullen waarschijnlijk best nieuwsgierig worden naar het stadje! Ook het gebruik van mobieltjes, gps en laptops zorgen ervoor dat het verhaal eigentijds en realistisch is.

Het binnenwerk van het boek ziet er aantrekkelijk uit: kleinere letters dan je zou verwachten bij een A-boek, maar wel met veel gekleurde illustraties. Een leuk, ‘lekker dun’ boekje (79 pagina’s) voor de jonge speurder.

Een fragment om het boek te presenteren:

“Dit is het (…) weekend naar toe. (blz. 11 t/m 14)

In bovenstaand fragment vertelt Hannah over het Schaatsmuseum (en wat er allemaal gestolen is). Het is natuurlijk leuk om dan te laten zien dat het museum ook echt bestaat! Op de website van het Schaatsmuseum staat bovendien een foto van de zilveren schaats die genoemd wordt in het fragment. Door de foto’s te laten zien, gaat het verhaal veel meer leven en wordt het een stuk interessanter om het boek ook echt te gaan lezen!

Mythen, sagen & legenden

In een project over mythen, sagen en legenden kun je dit boek ook prima gebruiken: er staat een mooie sage in over Ame Gijs (oma Gijs). De sage speelt zich natuurlijk af in Hindeloopen (Friesland).

“Luister naar het (…) oom Pieter geheimzinnig. (blz. 37 t/m 41)