Doem Duivelsz en de helse meiden

Doem Duivelsz en de helse meidenDoem Duivelsz is de jongste zoon van Lucifer – inderdaad: de Duivel. Tommy is zijn beste vriendin en een Knekelkop – een mens. Dat is bijzonder, want zij is het enige mensenkind in de Hel. Lucifer heeft Tommy uitgenodigd om in zijn paleis te komen wonen, maar ze hoort er nog niet echt bij. Alle demonen jagen haar op, maar bovenal is ze bang voor Doems moeder: Persephone – de Schrik van de Knekelkoppen. Als Doems stiefmoeder Lilith een wedstrijd bedenkt, ziet Tommy haar kans schoon om zichzelf te bewijzen. Ondertussen probeert ze er ook achter te komen wat haar link is met Pandora (die van de doos). Dat blijkt nog veel gevaarlijker te zijn dan ze had kunnen vermoeden…

Dit is het vervolg op Doem Duivelsz.

Vertaald door Marce Noordenbos.

Net als in deel 1 kun je in dit tweede boek van de serie Doem Duivelsz weer een spannend avonturenverhaal verwachten. Tommy gaat met een beetje hulp van Doem en zijn vriend Wammes meedoen met een wedstrijd die georganiseerd is door Lilith. Lilith is de baas van de kwelbasten – de duivels die mensen verleiden – en woont op Aarde. De winnaar van de wedstrijd wordt haar nieuwe assistent. Het is dan ook niet verrassend dat haar opdrachten buitengewoon eng en gevaarlijk zijn. Deze verhaallijn zorgt ervoor dat het verhaal zeer onderhoudend en spannend is om te lezen – zal Tommy de wedstrijd tot een goed einde kunnen brengen?

De vertelwijze in dit boek is echter wat minder gelukkig gekozen dan in het eerste deel. Elk hoofdstuk wordt afwisselend door Doem of Tommy verteld, maar doordat zij hetzelfde meemaken, moet je als lezer enorm goed opletten wie nu precies aan het woord is. Positief aan deze perspectiefwisseling is weliswaar dat de lezer de gedachtengang van beide personages te weten komt, maar je moet je hoofd er goed bij houden. Daarbij komt dat de vertaler af en toe wel érg dicht bij het oorspronkelijke Engels blijft, waardoor er (onnodig) moeilijke woorden in de tekst voorkomen, zoals temptatie of tourniquet. Vrij pittig dus voor de gemiddelde basisschoolleerling.

Het wat pittige taalgebruik heeft echter ook een positieve kant: het boek blinkt uit in bijzondere taalvondsten en fantastische verzinsels, zoals Amazombie (i.p.v. Amazon), shocktopus, vreesbeesten, monkelgras en een Horrorscoop. En de beschrijvingen van de Hel spreken enorm tot de verbeelding:

Op maaidagmorgen rolde ik mijn bed uit, deed mijn slaapkamerraam open en zoog mijn longen vol Helse lucht. Ik kreeg nooit genoeg van het uitzicht. Gouden spitsen en windvanen in de vorm van slangen en gieren glinsterden in de wervelende smaragdgroene nevel, terwijl door demonen voortgetrokken riskja’s boven de daken en krullerige rode minaretten heen en weer zoefden. (blz. 66)

De vele verwijzingen naar mythologische figuren maken dit boek bovendien ook nog eens heel interessant! Bijzonder is ook dat de kunstenaar Rodin in het boek voorkomt, als een kunstenaar die zijn ziel aan de duivel heeft verkocht in ruil voor zijn talent. Een gedurfde keuze in dit toch al vrij onconventionele boek. Al met al een ontzettend inventief verhaal, dat net als het eerste deel heel humoristisch beschreven is. Liefhebbers van fantasievolle avonturen kunnen weer even vooruit!

Om het boek te promoten, kun je een fragment voorlezen waarin Tommy door het paleis van Lucifer loopt en vervolgens hoort over de wedstrijd van Lilith. Het is een mooie opwarmer voor het verhaal!

Een uur later (…) Iemand zoals jíj.’ (blz. 33 t/m 39)

Rodin

Ik vond het een opvallende keuze om Rodin in dit verhaal op te nemen en over hem te zeggen dat hij zijn ziel aan de duivel heeft verkocht. Dat kan toch niet zomaar uit de lucht vallen! En inderdaad: na wat zoekwerk, vond ik op de website www.buitenbeeldinbeeld.nl onderstaande tekst. Wellicht heeft dit voor inspiratie van de schrijfster gezorgd.

Na moeizame jaren in het begin van zijn carrière verwierf Rodin in 1880 zijn eerste opdracht: het maken van de toegangsdeuren van het toekomstige museum voor decoratieve kunst.

Rodin was geïnspireerd geraakt door het driedelig gedicht ‘Divina Commedia’ van Dante (1265-1321) waarin deze een reis beschrijft van de hel, door het vagevuur, naar het paradijs. Rodin bedacht voor de deur van het museum ‘De poort van de Hel’.

De webpagina is gemaakt naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Rodin, Genius at work’ in het Groninger Museum, 2016-2017. Het is in 2017 100 jaar geleden dat de kunstenaar overleed.

Mythologie

Verhalen over de Griekse mythologie komen wel vaker voor in kinderboeken. In dit verhaal wordt echter ook verwezen naar Bijbelse figuren, zoals Lilith en Lucifer. Het is erg boeiend om eens te kijken naar overeenkomsten en verschillen tussen de verhalen. In dit verhaal lijkt er een mix van beide mythologische figuren te zijn gebruikt (Persephone en Pandora komen weer uit de Griekse mythologie).

Doem Duivelsz

Uitgeverij De Fontein Jeugd, 2017

Doem Duivelsz bol.com