Een schone bijzaak

Een schone bijzaakTijdens een fietstochtje ontmoet Geronimo Isabel. Ze heeft bijzonder werk: ze is imker. Dat betekent dat ze bijen houdt!

Bijen zijn heel nuttige insecten: ze zorgen niet alleen voor honing en het bestuiven van bloemen, maar ze geen ons ook veel informatie over de gezondheid van onze planeet. Dankzij de bijen van Isabel ontdekken Benjamin en Keetje dat er iets niet pluis is. De lucht is vervuild en de bijen gedragen zich vreemd. Dat klinkt als een klusje voor journalist Geronimo. Samen met zijn neefje en nichtje gaat hij uitzoeken wat er met de bijen aan de hand… eh, poot is.

Vertaald door Loes Randazzo.

Een schone bijzaakTerwijl Geronimo Stilton rustig – heel, heel rustig – de Gelukkige Heuvels probeert te bedwingen op de fiets (ik was buiten adem, uitgeteld, geradbraakt), wordt hij ineens omring door bijen. Het blijkt de zwerm van imker Isabel te zijn, die Geronimo en zijn neefje en nichtje uitnodigt voor wat verse kaas met honing en een lesje over bijen.

Waarom bijen zo belangrijk zijn voor ons, komt niet echt uit het verhaal naar voren. Eigenlijk gaat het alleen over honing. Dit verhaal, met de gebruikelijke vrolijk gekleurde tekeningen en dito lettertypes, heeft duidelijk een andere insteek. Het lijkt vooral bedoeld om duidelijk te maken hoe belangrijk schone lucht is voor bijen. Dat is interessant, want ook al weten veel kinderen dat bijen belangrijk zijn voor de bestuiving en ‘groen’ nodig hebben om te overleven… dat is blijkbaar niet genoeg.

Een schone bijzaak

©2022 Pelckmans, illustratie van Ivan Bigarella & Valeria Cairoli & Christian Aliprandi uit Een schone bijzaak

Toch overheerst de moraal in dit verhaal totaal niet. Het is vooral een grappig en avontuurlijk verhaal, waarin Geronimo en de kinderen al snel ontdekken dat een biobedrijf de boel oplicht. Daar zit een luchtje aan… Het blijft wel allemaal behoorlijk oppervlakkig, maar ja, dat valt te verwachten met zo weinig bladzijden en veel ruimte voor de drukke typografie. Veel grapjes worden herhaald en ook de vervuiling is vrij cliché, met vaten gif die – niet geheel verrassend – toch niet zo bio blijken te zijn als op het label staat.

Het verhaal is aangevuld met korte informatie over het verschil tussen bijen en wespen en bescherming van de natuur. Achter in het boek staat nog een flinke hoeveelheid puzzels, waarvan sommige gek genoeg helemaal niets met het verhaal te maken hebben (een sudoku en een woordzoeker over een reis door de ruimte?! Foutje, denk ik…) Allemaal niet hoogdravend, maar kinderen zullen zich er wel mee vermaken. En wie weet hebben ze van het verhaal toch weer iets bijgeleerd. (Grapje van Geronimo 😉 )

Een schone bijzaak

De geringe omvang, vele tekeningen en de humor maken dit boek heel geschikt voor kinderen die niet zo graag een boek pakken. Ook geeft het boek een mooie aanleiding – zeker in groep 4, 5 of 6 – om het over luchtvervuiling te hebben. Het verhaal is misschien niet zo heel rijk qua inhoud, maar wel qua woordenschat. Op pagina 94 staat namelijk:

Bijen zijn erg gevoelig voor luchtvervuiling; ze worden ook wel de klokkenluiders van het milieu genoemd.

Lees deze zin voor en vraag de kinderen in je klas eens wat dit zou kunnen betekenen. Wat is een klokkenluider? Laat kinderen ideeën geven, maar zeg er zelf nog niets over. Vertel dat dit hele boek over bijen gaat. Kijk naar de cover: je ziet Geronimo die op de fiets achterna wordt gezeten door bijen (in het verhaal draagt hij trouwens geen wielrenoutfit… maar dat terzijde). Vertel dat hij tijdens zijn fietstochtje met zijn neefje en nichtje een imker tegenkomt (weten je leerlingen wat dat is?). Lees een stukje voor:

‘BZZZ ZZZZ ZZZZ (…) in de war brengt…’ (blz. 33 t/m 34)

Kom na het voorlezen van dit fragment terug op die eerste zin: begrijpen je leerlingen nu wat het betekent? Leg het evt. uit en maak ze nieuwsgierig naar het boek: hoe zou het komen dat de bijen in de war zijn? Je snapt dat Geronimo, Benjamin en Keetje dat wel willen uitzoeken…

Pelckmans, 2022

Een schone bijzaak

Series: Doen voor groen! | Onderwerpen: 2022, Bedrog, Bijen, Biologisch, Luchtvervuiling, Milieu, Milieu & duurzaamheid, Milieuvervuiling, Natuur, Natuurbescherming, Puzzels, Speuren, Tip van Daan, Tip van Lisa, Vervuiling
Geïllustreerd door Geronimo Stilton