Ellen in de spotlights

Ellen in de spotlighs For Girls OnlyLTV, de lokale televisiezender, wil een miniserie maken over manege Het Hoefijzer, waar Ellen en haar vriendinnen altijd helpen. Ellen hoopt vurig dat zij een rol in de serie mogen spelen. Maar dan verschijnt Nina. Zij moet en zal de hoofdrol krijgen. Als de cameraman echter meer interesse in Ellen lijkt te hebben, gebeuren er steeds meer vervelende dingen. Nina heeft er alles voor over om in de film te komen en dat brengt zowel Ellen als de paarden in gevaar… Gelukkig heeft Ellen haar hartsvriendinnen die haar steunen door dik en dun!

Dit is het 15e deel in de serie For girls only. Het is los te lezen van de eerdere delen, al is het dan wel iets minder snel duidelijk wie de personages zijn. De serie bestaat al 10 jaar en krijgt ter gelegenheid hiervan een vrolijke make-over. Dit boek is het eerste in een nieuwe look. Ook de eerste vier delen van de serie zullen in juni 2016 opnieuw worden uitgegeven.

For girls only Vriendinnen voor altijd

Oude look For girls only

Nieuwe look FGO

For girls only gaat over vijf vriendinnen: Yelien, Eline, Emma, Ellen en Kato – de Yééék club. In elk deel speelt een ander meisje de hoofdrol en de onderwerpen zijn (daardoor) zeer divers.

De serienaam zegt het natuurlijk al: dit is een echt meidenboek. Paarden, vriendinnen, make-up en een slaapfeestje zijn nu eenmaal onderwerpen die jongens minder zullen aanspreken! Deze ingrediënten zijn allemaal terug te vinden in dit verhaal, waarin Ellen de hoofdrol speelt.

In eerste instantie lijkt dit boek een paardenverhaal te gaan worden, want er wordt immers een miniserie over een manege gemaakt. Maar Hetty van Aar weet een mooie link naar het populaire en actuele vloggen te maken. Dit zorgt ervoor dat het verhaal tevens interessant is voor meisjes die niet zoveel met paarden hebben. Ook het vijandige gedrag van Nina ten opzichte van Ellen geeft het verhaal meer inhoud. De jaloerse Nina gaat behoorlijk ver! Dat geeft het verhaal direct meer vaart en maakt het zelfs wel spannend hoe het allemaal zal aflopen.

Het einde is helaas een behoorlijke domper. Nina komt in eerste instantie erg makkelijk weg met haar gedrag. Ze heeft de stijgbeugels van Ellen doorgesneden, maar ondanks dat iedereen geschokt reageert, gebeurt er niet zoveel mee. Anderzijds heeft de cameraman ervoor gekozen om deze sabotage-actie van haar in de film te verwerken. Het is zeer onrealistisch (en onethisch) dat een televisiezender dit in beeld brengt en het is voor het verhaal totaal niet nodig.

Jonge meisjes zullen zich hier echter waarschijnlijk niet aan storen en voor hen is dit vooral een lekker leesboek, waarmee ze zich prima kunnen ontspannen.

Na het lezen kunnen ze ook nog de bijbehorende website www.for-girls-only.nl bezoeken.

Fragment voor boekpromotie: