Er was eens… avonturen van een niet-zo-gelukkige prinses

Dagboek van een muts deel 8Tijdens gym krijgt Nikki een bal tegen haar hoofd – van wie anders dan van haar aartsrivale MacKenzie – en dan wordt alles zwart. Als ze bijkomt, is ze in een sprookjeswereld beland! Haar irritante zusje Brianna is plotseling een goede fee en superhunk Brandon is een ware sprookjesprins. Maar natuurlijk is er ook een heks: niemand anders dan MacKenzie! En zo verandert Nikki’s droom al snel in een nachtmerrie. Zal dit sprookje goed aflopen?

Dit is deel 8 uit de serie “Dagboek van een Muts”.

Het schoolleven van Nikki speelt in dit verhaal een wat kleinere rol dan in voorgaande boeken. Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich immers af in een sprookjeswereld. In deze sprookjeswereld ontmoet Nikki allerlei bestaande sprookjesfiguren, maar dus ook personages die eruit zien als mensen die zij uit het echte leven kent. Het is best grappig om de sprookjes op deze manier voorbij te zien komen, maar als je de sprookjes zelf niet kent, ontgaat de humor je wellicht.

Wat hetzelfde is gebleven als in de voorgaande boeken is het taalgebruik en de vormgeving: het verhaal wordt in dagboekvorm geschreven, vanuit Nikki. Het lettertype leest prettig en door de vele witregels leest het ook erg snel. Wat wel enigszins storend kan werken, zijn de vele woorden in hoofdletters, waardoor alles nogal overdreven dramatisch overkomt. (“OMG!”) In het begin is dit nog grappig, maar al snel wordt dit vermoeiend. Alsof het hele boek met één groot uitroepteken is geschreven (het zijn er ook daadwerkelijk nogal wat). Toch zal dit veel meiden juist wel aanspreken – het is immers een zeer eigentijdse manier van praten. Kortom, geen literair hoogstandje, maar voor veel meiden een grappig verhaal waar ze zich graag in zullen verplaatsen.

Uitgeverij De Fontein Jeugd, 2015

Dagboek van een muts 8

Genre: School, Sprookjes / fantasie