Escape Room

Escape RoomAls Ami bij The Escape komt, denkt ze dat het gewoon een spelletje is – de ultieme escaperoom met puzzels en opdrachten die ze moet uitvoeren voordat de tijd om is. Maar wanneer de Gastheer Ami en haar teamgenoten in de eerste kamer opsluit, krijgen ze al snel in de gaten dat dit geen gewone escaperoom is en dat er heel veel op het spel staat…

Kunnen Ami en haar vrienden het Antwoord vinden voordat het te laat is?

Vertaald door Saskia Peeters.

Bij een spannend boek over een escaperoom, denk je al snel aan een boek als Escape Game van Maren Stoffels, dat in 2021 verscheen: een verhaal over jongeren die opgesloten zitten in een escaperoom en er met geen mogelijkheid meer uitkomen.

Dit verhaal van Christopher Edge is echter nog wel next level. Het verhaal leest als een spannende game, waarbij de levens van de kinderen niet alleen in gevaar komen, maar ook daadwerkelijk eindigen! En dat gebeurt op zo’n creepy en onverklaarbare manier, dat dit boek eerder in het griezelgenre thuis lijkt te horen, dan bij de thrillers.

Sowieso word je vanaf de eerste bladzijde al in raadsels gehuld: vijf kinderen komen bij elkaar bij The Escape, in een gigantische, futuristische ruimte. Ze kennen elkaar niet en het is volledig onduidelijk hoe zij tot het spelen van dit spel gekomen zijn. De slimme Ami is in ieder geval ingeschreven door haar vader, die weet hoeveel ze houdt van het oplossen van raadsels. Al heel snel krijgen de kinderen digitaal bezoek van de Gastheer die hen opdraagt op zoek te gaan naar het Antwoord.

Vind het Antwoord. Red de wereld. Vind het Antwoord. Red de wereld. Vind het Antwoord. Red de wereld. (blz. 20)

De kinderen gaan vervolgens van de ene gigantische, merkwaardige ruimte naar de andere. Het spel wordt steeds vreemder en verandert in een ware nachtmerrie. Langzaam bekruipt je het gevoel: ís dit eigenlijk wel een spel? Opvallend is wel dat de personages erg vlak blijven en zich niet ontwikkelen, terwijl in dit soort verhalen de verhoudingen tussen de spelers meestal juist op scherp komt te staan en er allerlei persoonlijkheidskenmerken naar boven komen.

Pap zei dat dit het perfecte cadeau was, maar het enige wat ik in The Escape heb gevonden, is zinloze verwoesting. Dit kan nooit zijn bedoeling zijn geweest. Het enige waar ik me nu nog aan kan vastklampen, is de hoop dat het Antwoord alles duidelijk zal maken. Als we het kunnen vinden…
(blz. 148)

In dit boek draait het dan ook om iets heel anders: The Escape kaart allerlei problemen aan die de mens heeft veroorzaakt, zoals het uitsterven van beschavingen en diersoorten of de plasticsoep. Het einde is zelfs behoorlijk zwaar, met termen als ‘het einde van de wereld’ en ‘de laatste redding van de mensheid’ en lijkt niet helemaal goed te passen bij de griezelige actiescènes van daarvoor. Toch heeft de schrijver het verhaal kunstig in elkaar gezet en de twist aan het einde zorgt ervoor dat je het boek eigenlijk direct nóg een keer wilt lezen. Waarschijnlijk heb je dan een totaal andere leeservaring dan de eerste keer!

Dit boek is heel bijzonder, maar ook wat lastig te plaatsen. Kinderen die houden van spannende en griezelige actie zullen werkelijk smullen van dit boek, maar wellicht worden ze na alle actie, die doet denken aan een computergame vol zwarte magie, wat teleurgesteld door de serieuze, dikke moraal aan het einde. Tegelijkertijd wil je natuurlijk niet de clou van het verhaal prijsgeven als je over dit boek vertelt.

Daarom is het denk ik slim om bij je boekpromotie de nadruk te leggen op het raadselachtige aspect van dit verhaal en direct twijfel te zaaien of alles wat in dit boek gebeurt wel écht is…

Lees eerst de achterkant van het boek voor (ook de rode letters: VIND HET ANTWOORD. RED DE WERELD.) en dan het volgende fragment:

Rotsblokken tuimelen om (…) een spel is. (blz. 103 t/m 106)

Milieu en toekomst

Binnen het thema ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ is dit wel een heel originele boekkeuze. In eerste instantie lijkt het namelijk helemaal niets met het onderwerp milieu te maken hebben, maar later in het verhaal wordt steeds duidelijker welke problemen de mensheid heeft gecreëerd. Niet voor niets is het thema van deze escaperoom RED DE WERELD. Het boek heeft bovendien aan het einde van het verhaal een sterke link met toekomst & technologie: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de wereld er in de toekomst beter uitziet?

Je kunt het boek dan ook prima promoten tijdens een project over het milieu of onze toekomst. Vertel dan dat Ami in dit boek een escaperoom-spel gaat spelen, waarbij ze als opdracht krijgt om ‘het Antwoord’ te vinden om de wereld te redden. Lees vervolgens de achterkant voor en bovengenoemd fragment.

Uitgeverij Veltman, 2022

Escape Room bol

Genre: Griezelverhaal, Spanning