Expeditie Vriendschap

Expeditie VriendschapIsa en Cato zijn vanaf de eerste schooldag allerbeste vriendinnen. Maar als Isa met haar opa en oma in Parijs is, heeft Cato schokkend nieuws: ze gaat verhuizen! Naar Amsterdam! En nog erger: ze moet in huis gaan wonen bij Sandokan – die vreselijke, enge vriend van haar moeder! Gelukkig neemt Isa’s opa haar mee naar Amsterdam, zodat ze Cato kan bezoeken. Samen bedenken ze een plan om Sandokan te laten verdwijnen én om een superleuke jongen terug te vinden. Maar dan loopt alles mis. Cato en Isa krijgen zelfs ruzie! Kan Isa Expeditie Vriendschap nog wel tot een goed einde brengen?

Dit is het zelfstandig te lezen, zevende deel van de reeks Izzy Love.

Soms heb je gewoon zin in zo’n lekker leesboek waar je niet al teveel over na hoeft te denken. Zo’n boek is Expeditie Vriendschap. Een vleugje spanning, een toefje humor, flink wat drama, een grote hoeveelheid romantiek en veel vaart. Een mooi recept voor een fijn meidenboek.

Want dit zevende deel in de Izzy Love-serie is een écht meidenboek. Je ziet het eigenlijk al aan de cover: lekkere knalkleuren, vrolijke tekeningetjes, leuke krabbeltjes, een roze leeslintje en zelfs een cadeautje: een glimmende Izzy Love vriendschapsring. En ook het verhaal is écht voor meiden: een verhaal over dikke vriendinnen, die lekker kletsend de wereld ontdekken en maffe plannen maken. Over leuke jongens en romantische bankjes aan de grachten van Amsterdam. En ja, ook een beetje over verdriet en drama, want daar houden de meeste meisjes ook wel van.

Het boek leest lekker makkelijk weg en wisselt flink af in gebeurtenissen. Dat zorgt er echter ook voor dat diverse verhaallijnen niet worden uitgewerkt. Zo wordt er wel heel gemakkelijk over de dementie van Isa’s oma geschreven, verdwijnt de vriend van Cato’s moeder nogal plotseling (en waarom dan niet eerder?) en ook bepaalde afpersingspraktijken klinken niet geheel logisch.

Een beetje vreemd is ook dat Cato bijna niet meer voorkomt in het tweede deel van het boek. Isa en zij waren toch allerallerallerbeste vriendinnen die niet zonder elkaar konden? En ze hadden hun ruzie toch bijgelegd? Gelukkig heb je niet al teveel tijd om daar over na te denken, want Manon Sikkel neemt je alweer mee in het volgende avontuur, dat Isa samen met haar vriendin Sofie beleeft.

Duidelijk is dat Sikkel zoveel mogelijk probeert aan te sluiten bij haar jonge en niet al te (literair) kritische doelgroep. Zoals gezegd: dit is zo’n boek waar je niet al te diep over na moet denken. Zo’n boek dat je als jong meisje leest om lekker weg te dromen naar een mooie stad als Amsterdam en om te fantaseren over knappe jongens die jou misschien ook wel leuk vinden. En dat is af en toe ook erg fijn.

De auteur Manon Sikkel en de serie Izzy Love hebben waarschijnlijk weinig promotie nodig. Meiden die van dit type boeken houden, kennen de serie natuurlijk allang! Toch is het leuk om hen op de hoogte te brengen dat er weer een deel in de serie is verschenen.

Wil je er een stukje uit voorlezen, dan is het volgende fragment wel grappig (ook voor de jongens): in dat fragment heeft Cato een nogal gemeen plannetje om Sandokan dwars te zitten…

In de keuken (…) snel mogelijk wegkomen.’ (blz. 71 t/m 74)

Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2017