GAMEBOEK Schaduwkraai

SchaduwkraaiSpion, magiër of strijder. Wie ben jij?

Jij bent Schaduwkraai, de held van dit verhaal.

Ulvenria wordt bedreigd door de kwade heer Raznor. Hij heeft met zijn leger van gnarken een stad in het noorden aangevallen en bedreigt nu ook de rest van het land. Het is jouw missie om hem te verslaan.

Kies wat voor held je wilt zijn en bepaal zelf het verhaal, net alsof je in een game rondloopt.

Gameboek Schaduwkraai

©2022 Witte Leeuw, illustratie van Maarten Donders uit GAMEBOEK Schaduwkraai

Dit boek gaan zóveel kinderen geweldig vinden! En terecht! Dit is namelijk geen gewoon leesboek, dit is een boek waarin jij het verloop bepaalt. Je kiest een rol: spion, magiër of strijder; je kiest je speciale gaven en je begint aan je avontuur.

Dit fantasy-avontuur begint bovendien zoals het zou moeten beginnen: met een mooi geïllustreerde kaart en een beeldende introductie van het ‘speelveld’: het land Ulvenria. Een land met mensen, dwergen, gnomen, gnarken, trollen en ander gespuis… Je komt ze gedurende het verhaal vanzelf een keer tegen. Maar eerst moet er al direct in het eerste hoofdstuk (deel) gekozen worden voor een rol. Daarvoor zit er een scoreblad in het boek, maar dit kun je – heel fijn – ook uitprinten via de website van de uitgever. Zo hoef je niet in het boek te schrijven én kun je alle rollen een keer spelen en het verhaal op meerdere manieren lezen.

Gameboek Schaduwkraai

Gameboek Schaduwkraai

Het verhaal is geschreven in de jij-vorm, waardoor je als vanzelf je rol aanneemt. Al vrij snel moet je keuzes gaan maken. Soms zijn de keuzes afhankelijk van de gaven die je gekozen hebt, soms moet je gewoon op je gevoel afgaan. Wat je kiest, bepaalt waar je verder leest en zo ga je kris-kras door het boek.

Onderwijl verzamel je allerlei spullen, die je ook op je scoreblad noteert. Je houdt bij hoeveel goudstukken je verzamelt en hoeveel krachtpunten je verbruikt. Zo ben je continu heel actief bezig tijdens het lezen en moet je heel alert zijn. Doordat je steeds keuzes moet maken en geen idee hebt welke monsters je daardoor wel of niet tegen gaat komen, is het verhaal heel spannend. Het is onmogelijk om te voorspellen hoe je avontuur gaat verlopen.

Gameboek Schaduwkraai

Des te opvallend is het hoe knap dit verhaal in elkaar zit. Marcel Groenewegen heeft slimme trucs uitgehaald om je toch op bepaalde pagina’s te krijgen. Daarnaast zitten er leuke raadsels in het verhaal verwerkt. Mocht je er écht niet uitkomen, dan kun je gelukkig spieken op een oplossingenpagina achter in het boek. Ben je spion, dan heb je stoere James Bond-skills; ben je strijder, dan heb je de meeste krachtpunten en magiërs kunnen handige spreuken gebruiken.

Het verhaal is fantasievol en erg spannend! Toch ben je zo druk bezig met heen en weer bladeren, beslissingen nemen en dingen opschrijven, dat het wellicht wat minder binnenkomt dan een verhaal waar je lekker voor gaat zitten. Maar misschien is dat juist goed, want daardoor blijf het leuk om het boek meerdere keren achter elkaar te lezen. Hoe dan ook beleef je keer op keer een spannende queeste, waarin verraad, gedachten over goed en kwaad, en kiezen voor vluchten of vechten elkaar afwisselen. Het boek eindigt bovendien met een belofte voor nieuwe avonturen… Zonder twijfel zullen heel veel kinderen daar reikhalzend naar uitkijken!

Dit is nu echt zo’n boek waar je kinderen mee aan het lezen krijgt – ook (of zelfs vooral!) de kinderen die lezen snel saai vinden en behoefte hebben aan beweging en/of veel prikkels. Geloof me: ik heb het zelf al ondervonden. Je kunt in dit blogje lezen hoe ik het boek heb gepromoot! Het is echt heel simpel: vertel over dit boek en kinderen willen het lezen 🙂 Het is daadwerkelijk een game in boekvorm en dat spreekt aan!

Het scoreblad kun je downloaden en printen vanaf kinderboeken.nl/gameboek. Daar kun je ook lezen hoe geweldig verschillende kinderen dit boek vinden (en waarom).

Witte Leeuw, 2022

Schaduwkraai

Genre: Avontuur, Sprookjes / fantasie
Series: Gameboek | Onderwerpen: 2022, Fantasiewereld, Fantasiewezens, Gamen, Keuzes, Monsters, Queeste, Raadsels, Rollenspel, Serie, Strijd, Tip van Daan, Tip van Emma, Tip van Liam, Tip van Sem, Tovenaars, Zoektocht
Geïllustreerd door Maarten Donders