Geel gras

Geel grasAls Fieke op een ochtend tijdens haar vakantie in Frankrijk wakker wordt, blijkt dat haar ouders van de camping zijn vertrokken en haar en haar tentje zijn vergeten. Wat nu?!

Gelukkig ontmoet ze de Nederlandse jongen Jantwan. Hij is niet zo handig en ook niet zo moedig, maar hij heeft wel een plan om haar ouders terug te vinden.

Dit boek is een heruitgave – het boek is eerder in 2009 verschenen en was het eerste boek van – inmiddels – Griffelwinnaar Simon van der Geest. Volgens mij was het boek in eerste instantie niet zo’n groot succes (want onbekend), maar nu de schrijver een prijs heeft gewonnen en meer naam heeft gemaakt, denkt de uitgever blijkbaar: laten we het nog eens proberen.

En terecht: er zijn veel goede dingen te vertellen over dit boek: het is luchtig en grappig geschreven, heeft mooi taalgebruik en het is een origineel verhaal. De illustraties van Annet Schaap maken het bovendien nog eens extra grappig: vanaf hoofdstuk 15 staat achter elk hoofdstuk een tekening over de ouders van Fieke, waarin je kunt zien wat zij aan het doen zijn (in het verhaal wordt hier verder niets over verteld). Dit is ook het grootste verschil met de eerdere uitgave, want daar staan geen illustraties in. Toch is het verhaal wat flauw en dit komt vooral doordat de hoofdpersoon wel erg naïef is. Ook is het allemaal nogal onwaarschijnlijk en het einde draagt daar ook aan bij: de ouders van Fieke komen weer terug op de camping en zeggen luchtig: “Waar was je nou? (…) Kom we gaan naar huis.”. Een wat onbevredigend einde voor de wat oudere lezers die zich zullen afvragen wat er nu precies is gebeurd. Het boek is daardoor minder geschikt voor de hogere groepen van de basisschool.

In een project over vakantie of als aanloop naar de zomervakantie is dit een leuk voorleesboek voor in groep 5 of groep 6. Het is niet zo dik (128 pagina’s), dus je hoeft er niet al te lang voor uit te trekken.

Natuurlijk kun je het boek ook presenteren, zodat de kinderen het zelf kunnen lezen:

Steek ik mijn (…) uit. Daarnaartoe dus. (blz. 5 t/m 9)

Uitgeverij Querido, 2015