Het geheim van Lode A.

Het geheim van Lode A.Zou het niet geweldig zijn als er een stad bestond waar iedereen van boeken houdt? Waar alle inwoners beroemde schrijvers zijn of willen worden? En waar de wereld uit boeken tot leven komt? Die stad bestaat! Odessa woont intussen al een jaar in Scribopolis, de stad van haar dromen. Tot het magische boek Boekus wordt gestolen en zij beschuldigd wordt van de diefstal… De enige die haar kan helpen is haar adoptievader Shakespeare. Maar die verdwijnt op mysterieuze wijze. Intussen is de onberekenbare Mabarak op zoek naar het grootste geheim uit de wereldliteratuur. In ruil voor het redden van Shakespeare, dwingt Mabarak Odessa een verbond met hem te sluiten. Haar beste vriend Lode A. lijkt er namelijk meer mee te maken te hebben…
Op zoek naar het geheim verdwijnt Odessa diep in de wereld van de boeken en wat ze daar ontdekt, brengt alles en iedereen in gevaar…

Dit is het vervolg op Het levende boek in de trilogie De kleine Odessa. Het derde deel – De val van Scribopolis – is net verschenen, maar… dit is nog maar boek 1. Het verhaal is dus nog niet afgelopen.

Kon je na het lezen van deel 1 – Het levende boek – de serie nog gemakkelijk terzijde leggen; na het lezen van dit deel is dat werkelijk onmogelijk. Ik heb medelijden met de lezers die dit deel vier jaar geleden hebben gelezen en zo lang hebben moeten wachten op het vervolg! Want als je eenmaal begint aan het avontuur van Het geheim van Lode A., dan kun je niet meer stoppen.

Je moet er wel even de tijd voor nemen om je in dit verhaal te storten, want net als het eerste deel, is deel 2 een enorm dikke pil. Met 564 pagina’s, verdeeld over 5 delen en 83 hoofdstukken, is dit geen boek voor ongeoefende lezers. Sowieso is het boek van behoorlijk hoog niveau en daardoor ook geclassificeerd als C-boek. De goede lezers uit groep 7 en 8 zullen echter ook enorm kunnen genieten van dit magische verhaal over de boekenwereld.

Het verhaal zit heel ingenieus in elkaar. Odessa wordt via een ‘boekenval’ haar eigen boek ingetrokken en belandt zo in de wereld van de boeken. Niet alleen binnen het verhaal ontstaan er zo twee werelden (de boekenwereld en de wereld waarin Odessa leeft); er wordt ook een verbinding gelegd met de leefwereld van de lezer! Immers, het boek waar Odessa in wordt getrokken bestaat écht: Het levende boek, van Peter van Olmen! Extra spannend dus, want volgens het verhaal ‘zijn zo’n 10 procent van De kleine Odessa’s boekenvallen’ (blz. 185). Het zal toch niet waar zijn…

Ook verwijst de auteur in het boek regelmatig naar zichzelf: zijn personages praten over hem! Dat hij over de nodige dosis zelfspot beschikt, maakt het verhaal af en toe erg humoristisch:

‘Peter van Mormel?’ ‘Van Olmen is zijn naam; maar je hebt gelijk: hij betekent niets. Hij is schrijver zoals er zo veel zijn. Overlopend van ambitie. Vol idolatrie voor het grote schrijverschap dat hij nooit zal bereiken. (blz. 184)

Dat de auteur fan is van grote literatuur, is echter wel duidelijk: net als in deel 1 wordt er zeer regelmatig verwezen naar bekende namen uit de wereldliteratuur – zowel schrijvers als personages. Voor jonge lezers een eenvoudige manier om kennis te maken met deze schrijvers (Kafka, Brontë, Dostojevski e.a.); voor oudere lezers een feest der herkenning. Neem bijvoorbeeld deze opmerking van Descartes:

‘Ik denk’, zei hij, ‘dus ik weet waar Boekus is.’ (blz. 120)

Afgezien van deze verwijzingen naar de boekenwereld is Het geheim van Lode A. vooral een flitsend en waanzinnig spannend avontuur, waarin mannen met bolhoeden de personages uit alle verhalen proberen te hersenspoelen en alle verhalen dreigen te verdwijnen. En dan is er ook nog het vogeltje Lodewijck Aquila, dat een groot geheim met zich meedraagt. En wie zijn eigenlijk de geheimzinnige Boekmeester en Odessa’s fan Nina? Het verhaal weet je aandacht tot het einde vast te houden en eindigt in een strijd die niet zou misstaan in een van de boeken van ‘In de ban van de ring’. Daar houdt het verhaal echter niet op… zelfs in de epiloog worden alleen maar meer en meer vragen opgeroepen. Hoe gaat dit verhaal verder?! Zorg dat je het derde deel alvast in de aanslag hebt liggen!

Dit boek is voor heel veel kinderen op de basisschool veel te moeilijk. De dikte van het boek, maar ook de complexiteit van het verhaal zal niet iedereen kunnen verwerken. Ook als voorleesboek is het boek niet geschikt: het komt niet goed tot zijn recht als je er steeds slechts kleine stukjes uit kunt voorlezen. Maar als je échte lezers in je klas hebt, dan kun je kinderen héél blij maken met deze serie. Ook meerbegaafde en hoogbegaafde kinderen zullen waarschijnlijk geboeid raken door dit ingenieuze verhaal, dat speelt met ruimte en tijd.

Het is lastig om een goed fragment te selecteren uit dit omvangrijke en complexe verhaal, maar in het volgende fragment komt de magie en het gevoel van het verhaal wel goed over. Odessa vlucht in dit fragment de bibliotheek van Scribopolis in, op zoek naar het magische boek Boekus (dat op dat moment nog niet gestolen is).

Ze stak haar (…) aan de duisternis. (blz. 82 t/m 85)

Zelf heb ik dit boek vooral individueel gepromoot, ofwel: aan kinderen gegeven waarvan ik dacht dat ze het mooi zouden vinden.

Het levende boek  De val van Scribopolis 1  De val van Scribopolis boek 2