Gevaar op safari

Gevaar op safariAlex en zijn oom Ben maken de reis van hun leven aan boord van de Safari Star – een luxe stoomtrein die hen van Pretoria naar de prachtige Victoria-watervallen brengt. De verbazingwekkende dieren en het landschap van Zuid-Afrika zijn al heel avontuurlijk, maar het wordt pas écht spannend wanneer er in een afgesloten treindeel een dode passagier wordt aangetroffen. Is het een vreselijk ongeluk of is het… moord?

Derde deel in de serie Dader op het spoor. Dit boek kan los van de andere delen worden gelezen.

Vertaald door Anne Douqué.

‘Ik ben benieuwd of er dit keer weer een misdaad opgelost moet worden,’ zei Alex terwijl ze via een ijzeren brug het spoor overstaken. (…)
‘Ik hoop het niet,’ antwoordde oom Ben, terwijl hij zichzelf koelte toewuifde met zijn hoed. ‘Ik ben toe aan ontspanning en ik verheug me op de safari.’ (blz. 18)

Nou, réken maar dat Alex weer aan de slag kan! Dit is zonder twijfel het spannendste deel tot nu toe in de serie Dader op het spoor, want na een diefstal en een ontvoering krijgt Alex dit keer te maken met een dode op de trein. Het zou een ongeluk kunnen zijn geweest, maar niet iedereen is daarvan overtuigd. Misschien is het wel moord!

Alex is met zijn oom in Zuid-Afrika: hij mag mee aan boord van de Safari Star, een ongelooflijk luxe stoomtrein, die van Pretoria, langs het Kruger National Park naar Zimbabwe rijdt, met als eindbestemming de Victoria Watervallen in Zambia. Zo’n dure treinreis trekt natuurlijk lekker extravagante types en de passagiers zijn dan ook weer razend interessant. Alex ruikt meteen al een zaak en slaat enthousiast aan het tekenen – met zijn oog voor detail heeft hij de eerdere zaken immers ook opgelost.

Gevaar op safari

©2021 De Fontein, illustratie van Elisa Paganelli uit Gevaar op safari

Net als in de andere delen ontmoet Alex ook weer een leeftijdsgenootje op de trein: het zoontje van de safarigids. Tijdens de reis zal de trein namelijk een aantal keren stoppen voor het maken van een safaritrip. Daardoor vormt dit boek ook een fantastische manier om meer te weten te komen over zuidelijk Afrika en de dieren die daar leven. Door talloze interessante weetjes kom je heel veel te weten over de natuur.

Gevaar op safari

Het ‘gevaar op safari’ loert dan ook van alle kanten: niet alleen de dode op de trein was in gevaar, maar ook Alex komt tijdens een van de safari’s in de problemen door een dodelijke zwarte mamba! Helaas zijn de dieren zelf ook in gevaar, want een van de passagiers is mediamagnaat Marvin Crass, die zijn zinnen heeft gezet op het schieten van een neushoorn. Dat dit verboden is, lijkt hem niet te deren, en het boek geeft daarmee een goed beeld van de problematiek van stropers en de illegale jacht.

Nadat de dode op de trein is gevonden, verandert het boek in een rasechte whodunnit, met verhoren van verdachten en een mooie plattegrond van de trein, waarop je precies kunt zien wie zich waar ten tijde van het schot bevond. Alex speelt een belangrijke rol in het oplossen van de zaak, maar de uitkomst zit hem niet lekker… en dat houdt het boek spannend tot het allerlaatste moment!’

Kinderen die van detectives houden, smullen van de serie Dader op het spoor (geweldig dubbelzinnige serietitel ook!). Ook dit deel is weer een absolute aanrader. Leuk is dat er veel tekeningen in het boek staan: soms als illustratie bij het verhaal, maar vaak ook alsof Alex ze zelf heeft gemaakt. Het boek is daardoor tevens heel toegankelijk voor wat jongere kinderen en zelfs al is er misschien een moord gepleegd… het verhaal is nergens gruwelijk, bloederig of al te schokkend. Het is dan ook een prima boek om aan te raden vanaf groep 6.

Om het boek te promoten hoef je eigenlijk maar een heel klein stukje voor te lezen:

‘We gaan naar Zuid-Afrika (…) toe zou worden. (blz. 13/14)

Vervolgens kun je ook nog de achterkant voorlezen of gewoon iets over het boek vertellen. Laat ook zeker de kaart op de schutbladen zien en een aantal illustraties, zodat kinderen een goed beeld van het boek krijgen.

Treinen in Zuid-Afrika / Zimbabwe

Kinderen die van treinen houden, zullen dit verhaal over zo’n bijzondere stoomtrein natuurlijk razend interessant vinden! Het is dan wel goed om eerst even de noot van de auteurs te lezen, want niet alles in dit verhaal bestaat echt. Zo hebben de schrijvers de Safari Star verzonnen, evenals het station waar de trein vertrekt. Maar… beide zijn wel gebaseerd op bestaande treinen en locaties (en die kun je dus even googelen!).

Ook staat er nog een mooie noot dat het belangrijk is om bij het bewonderen van de mooie spoorwegconstructies tegelijkertijd te beseffen dat bij het bouwen hiervan veel mensen leed is aangedaan tijdens het koloniale tijdperk.

Safari

Dit boek kunnen kinderen verder mooi gebruiken om meer te weten te komen over de Grote Vijf of andere dieren die in de nationale parken in Zuid-Afrika en Zimbabwe leven. Ook kun je hier stukjes over voorlezen:

‘Goedemorgen,’ begroette Liana (…) ‘We vertrekken.’ (blz. 75/76)

In bovenstaand fragment wordt mooi uitgelegd hoe neushoorns in de nationale parken o.a. worden beschermd.

Een spannend fragment, dat goed duidelijk maakt dat een safari heel gevaarlijk kan zijn (als je je niet aan de regels houdt), is het volgende:

Een uur later (…) natuur kan zijn. (blz. 83 t/m 93)

Uitgeverij De Fontein, 2021

Gevaar op safari

Series: Dader op het spoor | Onderwerpen: 2021, Afrika, Dieren, Geheim, Gevaar, Moord, Mysterie, Reizen, Reizen & vakantie, Safari, Serie, Speuren, Stoomtreinen, Tip van Emma, Treinen, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika
Geïllustreerd door Elisa Paganelli