Ghost

GhostGhost is zijn hele leven al aan het rennen – vanaf het moment dat zijn vader een pistool op hem en zijn moeder richtte. Sindsdien loopt hij steeds tegen problemen aan, of rent hij ervan weg.

Dan wordt Ghost bij toeval ontdekt door de coach van een hardloopteam. Een team met de tieners Sunny, Patina en Lu, die ook allemaal hun eigen verhaal hebben. Algauw krijgt Ghost vrienden en succes binnen de groep. Coach denkt dat hij een geweldige sprinter kan worden, maar dan moet hij zich wel gedragen. En dat is voor Ghost best moeilijk…

Vertaald door Maria Postema.

Check dit. Die eerste twee woorden zijn het perfecte begin voor dit verhaal – ze zetten direct de juiste toon. Dit verhaal klopt. Het is een boek over een jongen met een verháál. Zo’n boek dat je meteen vanaf het eerste hoofdstuk verder wilt lezen.

In dat eerste hoofdstuk legt Ghost aan de lezer uit hoe hij is begonnen met rennen. Van een schijnbaar achteloos kletspraatje over gekke wereldrecords, mensen in de sportschool en zonnebloempitjes gaat hij naadloos over op een heel heftige gebeurtenis: de dag dat zijn vader compleet doordraaide en een pistool op hem en zijn moeder richtte. De dag dat hij ontdekte dat hij kon rennen.

‘Laat het niet zover komen, Terri!’ zei hij boossmekend, maar mijn moeder en ik stoomden door. Het geluid van de haan die gespannen werd. Het geluid van de deur die geopend werd. Zodra mijn moeder de deur opentrok, haalde mijn vader de trekker over. Hij schoot op ons! Mijn vader! Míjn vader schoot gewoon… op… ONS! Zijn vrouw en zijn zoon! (blz. 11)

Ghost

Ja. Wow. Dat maakt indruk. Maar dit verhaal blíjft boeien. De 13-jarige Ghost vertelt vervolgens hoe hij ‘het wereldrecord voor snelste selectiewedstrijd ooit’ vestigde en bij een hardloopteam terechtkomt. Jason Reynolds lijkt echt in de huid van Ghost te zijn gekropen. Wat een fantastische, authentieke en vlotte schrijfstijl, en al net zo geloofwaardig vertaald door Maria Postema. Je hoort hoe Ghost praat, je snapt hoe hij denkt. Zijn observaties van mensen zijn geweldig en ze maken dit verhaal ontzettend boeiend.

Een rare jongen – ik kan niet goed uitleggen hoe hij eruitzag, of nou ja… ik zal het proberen. Ik zei net toch dat meneer Charles eruitzag als James Brown, als James Brown wit geweest zou zijn? Deze jongen zag er dus uit als een witte jongen, als een witte jongen zwart geweest zou zijn. Wacht. Dat slaat nergens op. Nog een keer. Zijn huid was wit. Echt wít. En zijn haar was lichtbruin. Maar zijn gezicht leek op dat van een zwart iemand. Alsof God was vergeten om hem bruin te maken. (blz. 15)

Ghost kan dus rennen als de beste, maar heeft wel een probleempje: hij zorgt ervoor ‘dat mensen hun bek houden als ze hem afzeiken’. Door dit ‘sociaal storende gedrag’ wordt hij nogal vaak naar de rector gestuurd en van zijn moeder mag hij alleen maar gaan sporten als hij zich gedraagt. Ghost kan zichzelf echter maar moeilijk beheersen. Gelukkig steunt zijn nieuwe atletiekcoach hem, al wordt ook snel duidelijk dat hij niet over zich heen laat lopen. ‘Weet je wie echt moe is, jongen? Je rector.’

De hoofdstuktitels passen mooi bij het sportieve karakter van het verhaal: Ghost vestigt elk hoofdstuk een nieuw ‘wereldrecord’ (voor de ergste dag ooit; voor het beste geheim…). Er is veel aandacht voor atletiek (hardlopen) en training, maar het is ook een verhaal ‘van de straat’. Het verhaal neemt je mee naar achterbuurten en vertelt over grote problemen, zoals armoede en criminaliteit. Tegelijkertijd is het een verhaal vol hoop, over doorzettingsvermogen en kansen grijpen. Het laat zien dat je leven kan veranderen.

Track seriesHet is duidelijk dat dit verhaal draait om de personages. Niet alleen Ghost, maar ook zijn trainingsmaatjes Lu, Patina en Sunny hebben zo hun eigen verhaal. Letterlijk, want in het Engels hebben ook zij al hun eigen boek. En dat is maar goed ook, want in dit verhaal van Ghost worden al allerlei intrigerende losse eindjes uitgezet, waar Reynolds zonder twijfel op doorgaat in die andere boeken. Dit boek laat al heel mooi zien dat je niet over iemand kunt oordelen als je diegene niet (goed) kent. En geloof me, je wilt deze kinderen en hun verhalen leren kennen!

Dit is een geweldig boek voor kinderen in groep 7 en 8 – zeker in grote steden met straatcultuur en grote-steden-problematiek. Een boek dat wellicht herkenning kan bieden. Er zijn maar weinig kinderboeken voor deze leeftijdsgroep die dat op dit gebied doen. Niet voor niets is dit een boek ‘voor iedereen die aan het rennen is’ – en dan gaat het dus echt niet alleen over letterlijk hardlopen.

Anderzijds is dit voor andere kinderen juist een boek dat een totaal onbekende wereld kan laten zien en begrip kan kweken voor gedrag en keuzes van anderen.

Om het verhaal te promoten, kun je een fragment voorlezen uit het eerste hoofdstuk:

Mijn vader at (…) kon ik gewoon. (blz. 10 t/m 12)

Aansluitend kun je nog de tweede alinea van de achterkant voorlezen.

Atletiek

Ghost komt niet bij zomaar een hardloopteam terecht, maar bij een team met echte talenten: een van de beste jeugdteams van de stad. ‘Wij zijn de mensen bij wie alle topscholen talent komen scouten.‘ (blz. 15)

Dit verhaal zal sporttalenten daardoor ook zeker aanspreken, helemaal als ze op atletiek zitten.

Patina

Condor, 2022

Ghost

Genre: Psychologisch verhaal, Sport
Series: Track | Onderwerpen: 2022, Armoede, Atletiek, Criminaliteit, Eenoudergezin, Gevoelens, Hardlopen, Jeugdboekenmaand 2024, KBW 2023, Keuzes, Middelbare school, Pesten, School, Schoolleven, Serie, Sporten, Straatleven, Tip van Julia, Topsport, Voorleestopper, Vriendschap